User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego

User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego

Tworzenie dużej ilości wartościowego contentu to spore wyzwanie dla sklepów internetowych. A gdyby tak część treści, które zachwalają Twoją markę i oferowane przez nią produkty lub usługi, generowali Twoi klienci, skutecznie pracując na Twój sukces? Marzenie ściętej głowy? Niekoniecznie! Poznaj User Generated Content!

Czym jest User Generated Content?

Pod pojęciem User Generated Content (UGC) rozumiemy wszelkie treści generowane przez użytkowników internetu, związane z produktem, usługą lub w szerszym kontekście – z marką. Nie są to jedynie opinie, recenzje i komentarze, jak przywykło się sądzić, lecz wszelkie formy wypowiedzi, publikowane przez internautów. Dlatego też do UGC zaliczają się hashtagi, artykuły blogowe, materiały wideo, zdjęcia, testy produktów, prace konkursowe, rankingi i inne treści w jakikolwiek sposób nawiązujące do marki i oferowanych przez nią produktów lub usług.

Jednym z najważniejszych powodów, dla którego UGC jest tak skutecznym narzędziem marketingowym, jest fakt, że buduje on zaufanie u klientów. Wszystko dlatego, że współcześni konsumenci ufają innym klientom bardziej niż reklamom tworzonym przez markę. Kiedy widzą pozytywne reakcje innych użytkowników, są bardziej skłonni do skorzystania z interesującej ich oferty, niż gdy takich pozytywnych wypowiedzi brakuje lub przeciwnie – są one negatywne.

Oczywiście rola User Generated Content nie kończy się na budowaniu zaufania u klientów i pozytywnego wizerunku firmy. UGC pomaga w tworzeniu społeczności skupionej wokół marki oraz w nawiązywaniu trwałych relacji z klientami. Jest to też narzędzie wspierające sprzedaż i działania nakierowane na pozyskiwanie nowych klientów, a nawet wzmacniające efekty pozycjonowania.

Jak zachęcać klientów do generowania treści?

Problem, jaki musisz rozwiązać jako sprzedawca, jest fakt, że klienci są o wiele bardziej skłonni do pisania opinii negatywnych niż pozytywnych. Dzieje się tak, ze względu na to, że zazwyczaj nie mają oni motywacji do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami. Za to w przypadku negatywnych odczuć napędza ich dążenie do uzyskania rekompensaty i ostrzeżenia innych klientów przed nietrafionym wyborem. Dlatego prowadząc sklep internetowy, musisz aktywnie zachęcać klientów do generowania opinii i innych wartościowych treści o pozytywnym wydźwięku. Tylko jak to zrobić?

Najłatwiejszym sposobem, by zachęcić klientów do publikowania opinii i recenzji jest wysyłanie bezpośrednich próśb o podzielenie się wrażeniami, niedługo po dokonaniu zakupu. Możesz je wysyłać z pomocą poczty elektronicznej.

User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego, Komerso.pl
źródło: empik

Doskonałą opcją jest też organizowanie konkursów, w których użytkownicy mogą coś wygrać za publikowanie swoich treści. Czasem niewiele wystarczy, aby sprowokować internautów do wygenerowania setek, a nawet tysięcy komentarzy.

User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego, Komerso.pl
źródło: facebook.com

Świetnie sprawdza się również tworzenie unikalnych hashtagów związanych z marką, a następnie zachęcanie klientów do ich używania w mediach społecznościowych. Klienci chętnie podzielą się efektami, jakie zapewniły im kupione w danym sklepie produkty, niezależnie od tego, czy będą to stylizacje modowe, makijaże, fryzury czy na przykład wystrój wnętrz. Dzięki temu można łatwo śledzić i udostępniać User Generated Content.

User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego, Komerso.pl
źródło: bonprix.pl

User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego, Komerso.pl

Nie ograniczaj się jedynie do zachęcania klientów do tworzenia UGC. W miarę możliwości aktywnie reaguj na treści. Dziękuj za pozytywne opinie i odpowiadaj na te negatywne, udostępniaj treści użytkowników na swoich platformach, a nawet nagradzaj aktywność. Możesz nawet wdrożyć programy lojalnościowe oparte o User Generated Content.

User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego, Komerso.pl
źródło: legimi,pl

Niezależnie od tego, które ze sposobów wykorzystasz, zawsze pamiętaj, żeby podkreślać wartość, jaką ma dla Twojej marki UGC. Klienci, wiedząc, że treści, którymi się dzielą, są ważne dla innych klientów, a do tego pomagają w doskonaleniu produktów i usług, będą o wiele bardziej skłonni do ich publikowania.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Alina Fijałkowska
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

User Generated Content (UGC) w marketingu sklepu internetowego

Send this to a friend