W jaki sposób marketing afiliacyjny może uratować internet?
Zarówno reklama w internecie, jak i całe internetowe środowisko, są kontrolowane jak nigdy dotąd. Sytuacja ta wynika z kontrowersji powstałych wokół takich zagadnień jak blokowanie reklam czy polityka prywatności i ochrony danych osobowych. Emocje wzbudza również kwestia reklam internetowych, które finansują terroryzm.
Raport Mary Meeker dotyczący trendów internetowych w ciągu ostatnich kilku dekad stał się czymś w rodzaju Biblii dla osób zainteresowanych monitorowaniem ewoluującej natury i rozwoju handlu elektronicznego oraz szerszego krajobrazu online. Ta zwolenniczka venture capital ma już ugruntowaną reputację jako wizjonerka internetu i identyfikuje rodzące się trendy w branży z całego świata za pośrednictwem wspomnianego wcześniej almanacha pełnego wykresów, grafów i pouczających spostrzeżeń.
Wpływ internetu na gospodarkę i e-commerce
Wydanie na rok 2018 pojawiło się pod koniec maja i zawierało wiele fascynujących spekulacji na temat tego, w jaki sposób internet na całym świecie wpływa na globalną gospodarkę. Wszystko, począwszy od opieki zdrowotnej, przez zatrudnienie i transport, a skończywszy na czasie wolnym, jest, według Meeker, głęboko zmieniane przez nowe możliwości oferowane przez internet.
Oczywiście żadna dyskusja o przemianach internetu nie byłaby kompletna bez odniesienia do świata e-commerce i reklamy online. Toteż obu poświęcono dużo uwagi w raporcie i wykazują one rosnącą popularność na całym świecie. Najnowsza wersja raportu zidentyfikowała przełomowy moment, w którym globalne reklamy online wyprzedziły globalną telewizję po raz pierwszy w 2017 roku. Łączne globalne wydatki na reklamę w 2017 r. wyniosły ponad 200 mld USD i wygląda na to, że ta kwota będzie nadal rosnąć w nadchodzących latach.
Dwa nurtujące pytania
Biorąc pod uwagę tę sytuację, dwa pytania wydają się istotne:
- Dlaczego internet wymaga ratunku?
- W jaki sposób marketing afiliacyjny może go uratować?
Zdecydowanie łatwiej odpowiedzieć na pierwsze pytanie. Musiałbyś spędzić dwa ostatnie lata żyjąc odosobnieniu, aby nie zauważyć negatywnych nagłówków, którymi reklama w internecie i szerzej rozumiana branża online została scharakteryzowana przez media.
Od czasów skandalu Cambridge Analytica i szerszych wątpliwości związanych z ochroną prywatności, które nastąpiły po wielu atakach hakerskich na ważne dane osobowe oraz po raportach pokazujących, że reklamy online finansują grupy terrorystyczne, miały miejsce kolejne niepokojące wydarzenia.
W związku z tak negatywną prasą zmieniło się postrzeganie internetu i firm go konstytuujących. Użytkownicy zaczęli domagać się ochrony, gazety krzyczały, a rządy starały się wprowadzić regulacje, aby odzyskać nad tym wszystkim kontrolę.
Rok zmian
Rok 2018 to także rok wprowadzenia RODO, ogólnoeuropejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, pierwszej globalnej inicjatywy mającej na celu regulację tego zagadnienia. Chociaż konsekwencje związane z wyłamaniem się z tego rozwiązania legislacyjnego muszą być jeszcze zweryfikowane, jego symboliczna wartość już jest bardzo znacząca. Reprezentuje sejsmiczną zmianę w klimacie kulturowym otaczającym internet, jego wykorzystanie przez jednostki i fundamentalny model ekonomiczny w jego centrum, który pozwala na jego funkcjonowanie, czyli reklamę online. RODO to jednak wierzchołek góry lodowej. Wyzwanie, jakie stawia przed internetem komercyjnym, może eskalować w nadchodzących latach, a reklama internetowa musi ewoluować, jeśli ma pozostać najlepszym możliwym sposobem finansowania darmowej i otwartej sieci.
Rola marketingu afiliacyjnego w świecie reklamy online
A więc dlaczego marketing afiliacyjny ma dostarczyć rozwiązanie dla tego problemu? Prawdą jest, że obecnie stanowi on jedynie małą część wydatków na reklamę online. W tegorocznym The Awin Report, przewodniku po branży afiliacyjnej, oszacowano, że globalne wydatki reklamodawców na marketing afiliacyjny w 2017 roku wyniosły około 13 miliardów dolarów, co stanowi mniej niż 7% całej branży, która jest warta 200 miliardów dolarów.
A jednak w obecnej sytuacji, gdzie branża reklamy online i szerzej rozumianego środowiska internetowego są pod kontrolą jak nigdy dotąd, istnieje możliwość, aby marketing afiliacyjny wzmocnił swoją siłę oferując rozwiązania odpowiadające na krytykę i zapewniające odpowiednią równowagę pomiędzy tym czego chcą od internetu użytkownicy, wydawcy i reklamodawcy.
„Model CPA to taki, który wymaga od kampanii efektu w realnym świecie. Zanim jeszcze partner zostanie za swoje działanie.” powiedział Kevin Edwards, Global Client Strategy Director w gloablnej sieci afiliacyjnej Awin.
Branża online stoi teraz na rozstaju dróg i wkrótce rozstrzygnie się, w którą stronę zmierza internet. Więcej o wyzwaniach i zagrożeniach przed jakimi stoimy oraz czy reklama online pozwoli zachować internet jako źródło dostępne dla wszystkich, dowiemy się z raportu Whitepaper Awin „Why affiliate marketing can save the internet”.
Źródło: informacja prasowa
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!