Widoczność domeny – czym jest i jak ją analizować?
Artykuł przygotowany przez eksperta DevaGroup
Widoczność domeny jest ważnym elementem kampanii SEO, który pozwala na stałe monitorowanie tego, jak pozycjonuje się ona w wynikach wyszukiwania.
Przez widoczność należy rozumieć to, na ile różnych słów kluczowych pokazuje się dana domena, dla danego zakresu pozycji – np. TOP10 (pozycje od 1 do 10). Widoczność najczęściej przekłada się bezpośrednio na ruch, który generuje kanał wyszukiwarek internetowych, stąd jej monitorowanie jest bardzo ważne.
Widoczność domeny monitorować możemy m.in. w narzędziu SENUTO.com, które obrazuje ilość słów w danym zakresie pozycji w formie przejrzystych wykresów jak ten poniżej:
Analiza wzrostu widoczności
W przypadku, gdy wykres widoczności domeny stale rośnie, zazwyczaj nie mamy powodów do zmartwień. Jak już wspominałem, wzrost widoczności jest najczęściej równoznaczny również ze wzrostem ruchu.
Niestety, wzrost widoczności, a co za tym idzie wzrost ruchu, nie zawsze idzie w parze ze wzrostem sprzedaży produktów lub usług. Dlatego ważne jest to, aby nie tylko monitorować czy sam wzrost występuje, ale również sprawdzać to, jakie sekcje i słowa kluczowe nasz serwis zyskuje, a finalnie czy przekłada się to bezpośrednio na sprzedaż.
O ile wzrost widoczności i ruchu nawet bez sprzedaży może być pozytywnym zjawiskiem przez pewien okres czasu. Tak w dłuższej perspektywie czasu inwestycje w treści i rozbudowę struktury serwisu, która nie daje nam zwrotu z inwestycji, będą problematyczne oraz po prostu nieopłacalne.
Z uwagi na to warto monitorować nie tylko samą widoczność, ale również to, co nam konkretnie rośnie – jakie słowa i sekcje serwisu zyskują na widoczności.
W tym celu skorzystać możemy z darmowego narzędzia jak Search Console, gdzie zestawiają odpowiednio porównanie według dat, możliwe jest sprawdzenie tego, które strony czy też słowa kluczowe zyskują na wyświetleniach, czy też średnich pozycjach:
Alternatywnie dane te, w nieco wygodniejszej formie sprawdzić można również w samym Senuto:
Analiza spadków widoczności
O ile analiza wzrostów zazwyczaj jest stosunkowo przyjemna, tak analiza spadków widoczności jest nieco mniej przyjemnym, ale dużo ważniejszym zajęciem.
Bardzo często zdarza się, że z jakiegoś powodu nasz serwis traci na widoczności w wyniku aktualizacji algorytmu Google albo wytraca swoją widoczność nieco wolniej, ale stale w ujęciu pewnego okresu. W takim wypadku konieczne jest znalezienie problemu, z powodu którego nasza domena traci, bądź straciła widoczność oraz rozwiązanie go.
Aby zacząć zmiany mające na celu poprawienie kondycji domeny, konieczne jest zdefiniowanie problemu. By to zrobić, niezbędne jest natomiast znalezienie słów kluczowych i adresów URL, których spadki widoczności dotknęły. Bardzo często okazuje się bowiem, że serwis utracił widoczność dla pewnej grupy słów czy też adresów URL. Odnalezienie konkretnych adresów URL, które utraciły swoją widoczność i ruch, pozwoli na przeprowadzenie dogłębnej i bardziej szczegółowej analizy SEO.
I tutaj ponownie posłużyć możemy się Search Console, gdzie odwracając trend wyświetleń, możemy znaleźć dane dotyczące podstron, które straciły np. na wyświetlaniach w danym okresie:
I ponownie, alternatywnie do Search Console, słowa kluczowe, które utraciły widoczność w pewnym stopniu, sprawdzić możemy w narzędziu Wzrosty/Spadki aplikacji Senuto.com. Zobaczymy tutaj konkretne wyrażenia i przypisane im adresy URL, na które nasza witryna zanotowała spadki (np. przesunięcie z pozycji 1 na 8).
Oprócz spadków, w Senuto możemy uzyskać również dane dotyczące całkowicie utraconych słów kluczowych – znajdziemy je w zakładce „Pozyskane/Utracone”. W tym wypadku zobaczymy wyrażenia i przypisane im adresy URL, które spadły poza 50 pozycję:
Podsumowanie
W obu przypadkach uzyskamy dane, które powinny być dla nas punktem wyjściowym do dalszej analizy przyczyn spadków badanej domeny. Dopiero po odpowiednim obrobieniu danych możliwe będzie ich konkretniejsze przeanalizowanie i wyciągniecie w oparciu o nie odpowiednich wniosków i sugestii optymalizacyjnych.
O autorze:
Łukasz Suchy
Senior SEO Specialist w DevaGroup
Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Dla klientów przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron www, które mają na celu zwiększenie ich efektywności i widoczności.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!