Zmiany w ustawie o ochronie praw konsumenta – bezpieczniejsze e-zakupy od 2023 roku

Zmiany w ustawie o ochronie praw konsumenta – bezpieczniejsze e-zakupy od 2023 roku

Wraz z 1 stycznia 2023 roku w życie wejdą znowelizowane przepisy w ustawie o ochronie praw konsumenta. Wprowadzają one m.in. szereg nowych obowiązków dla sprzedawców oraz jeszcze lepszą ochronę dla klientów sklepów internetowych. W jakim stopniu ustawa ta wpłynie na bezpieczeństwo zakupów internetowych?

Nowelizacja przepisów w ustawie o ochronie praw konsumenta

1 grudnia Sejm przyjął nowelizację ustawy o ochronie praw konsumenta wprowadzającą szereg nowych przepisów związanych m.in. z handlem elektronicznym. 6 grudnia została ona podpisana przez Prezydenta RP i zgodnie z brzmieniem, jej przepisy wejdą w życie już od 1 stycznia 2023 roku.

Celem wprowadzonych zmian jest zadbanie o interesy konsumenta m.in. podczas dokonywanych przez niego zakupów w sklepach internetowych. Dzięki nowym przepisom sprzedawca będzie posiadał o wiele więcej obowiązków, które mają na celu m.in. stosowanie jawnej polityki cenowej.

Lepsza ochrona konsumentów w sieci

Projekt zmian w ustawie o prawach konsumenta zakłada wdrożenie przepisów zawartych w kilku ważnych z punktu widzenia kupującego unijnych dyrektywach. Jedną z nich jest omawiana szeroko dyrektywa Omnibus, narzucająca sprzedawcom szereg dodatkowych wymagań dla prezentowanych przez nich ofert.

Obecnie, dzięki zmianom w ustawie, wymagania te wchodzą do polskiego systemu prawnego, a ich przestrzeganie staje się nie tyle dobrą praktyką ile obowiązkiem każdego sklepu internetowego. W ramach wprowadzonych zmian sprzedawca musi m.in.:

  • obowiązkowo podać w widocznym miejscu, czy jest przedsiębiorcą, czy osobą fizyczną (dotyczy to zarówno własnej platformy, jak i działania na dowolnym marketplace),
  • poinformować konsumenta o zasadach plasowania (tj. wyświetlania produktów w wynikach wyszukiwania), gdzie jednym z najważniejszych elementów jest zakaz wyświetlania w tym miejscu płatnych reklam,
  • informować o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni przed jego obniżką,
  • informować o sposobie zbierania ocen o produktach wystawianych w serwisie sprzedażowym,
  • informować o funkcjonalności, kompatybilności i interoperacyjności także w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi oraz usług cyfrowych (obecnie obowiązki te dotyczą jedynie dostarczania treści cyfrowych).

Powyższe obowiązki sprzedawców mają ukrócić przypadki wprowadzania konsumentów w błąd i wpływania na ich decyzję zakupową m.in. poprzez sztuczne zawyżanie ceny standardowej przed promocją, czy też wyświetlanie w wynikach wyszukiwania produktów stanowiących ukrytą, płatną reklamę.

Tego typu działania sprawiają, że jako potencjalni kupujący możemy być lepiej chronieni w czasie zakupów, zwłaszcza w okresach tzw. piku sprzedażowego (Black Friday, okres przedświąteczny).

Co jeszcze wprowadza nowelizacja ustawy o prawach konsumenta?

Treść ustawy o prawach konsumenta, która obowiązywać będzie od początku 2023 roku, wprowadza również szereg zmian w przepisach niekoniecznie związanych stricte z handlem internetowym. Dzięki niej konsumenci otrzymują m.in.:

  • skrócony czas rozpatrywania reklamacji przez sprzedawcę (z 30 do 14 dni),
  • wydłużenie rękojmi z 1 roku do 2 lat,
  • lepszą ochronę przed niezamówionymi połączeniami telefonicznymi, tzw. robocall.

Bardzo ważne z punktu widzenia konsumentów są jednak dwie inne kwestie, co do których w nowelizacji ustawy spisane zostały odpowiednie paragrafy. Pierwszy z nich dotyczy sytuacji, w której producent wypuści na jeden z rynków produkt sprzedawany na innych rynkach, jednak ze zmienionym składem lub funkcjonalnością. Taka sytuacja od 1 stycznia 2023 roku będzie uznawana za nieuczciwą praktykę rynkową, a jej stosowanie spowoduje szereg problemów dla producenta.

Drugą istotną kwestią nowelizacji jest lepsza ochrona konsumentów przed tzw. abonamentami medycznymi oferowanymi na różnego rodzaju pokazach. Obecnie konsument, który zdecydował się na tego typu usługę, może z niej zrezygnować w terminie do 30 dni, jeśli zawarta została poza lokalem przedsiębiorstwa, podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta, bądź wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę. Zgodnie z nowym brzmieniem przepisu, sprzedawca w takiej sytuacji będzie miał obowiązek do poinformowania o możliwości rezygnacji, co więcej nie może on również przyjąć od konsumenta zapłaty przed upływem tego terminu.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta – większe bezpieczeństwo zakupów?

Nieuczciwi sprzedawcy wykorzystują każdą lukę prawną, aby zarobić kosztem swoich klientów. Z tego też powodu kolejne przepisy nakładające na nich nowe obowiązki to konieczność pozwalająca oczyścić rynek z patologicznych zachowań po stronie przedsiębiorców.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta, która wejdzie w życie wraz z początkiem 2023 roku, wprowadza szereg zmian w przepisach, dzięki którym jako klienci sklepów internetowych możemy poczuć się bezpieczniej, bez wrażenia, że jesteśmy manipulowani podczas podejmowania decyzji zakupowych. To sprawia, że handel internetowy w kolejnych latach może cieszyć się jeszcze większą popularnością wynikającą m.in. z wyższego poziomu zaufania do sprzedawców. Co przyczynić się może również do poprawy jakości świadczonych przez nich usług i zapewnienia nam nowych możliwości na szybsze i wygodniejsze dokonywanie zakupów.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Radek Kowalik
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Zmiany w ustawie o ochronie praw konsumenta – bezpieczniejsze e-zakupy od 2023 roku

 

Send this to a friend