3 skuteczne sposoby na optymalizację czasu pracy e-commerce managera

3 skuteczne sposoby na optymalizację czasu pracy e-commerce managera

E-commerce manager pracuje w modelu efektywnościowym i odpowiada przede wszystkim za wygenerowanie sprzedaży w sklepie internetowym. Jednak w drodze do osiągnięcia celu głównego musi odhaczyć wiele mniejszych punktów, które przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu. Zdobycie klientów, marketing i współpraca z działem IT, a także śledzenie trendów i nowości w branży to jedne z podstawowych działań, które składają się na pracę e-commerce managera.

Za wspomnianymi obowiązkami kryje się znowu długa lista mniejszych czynności. Choć wydają się drobne, są bardzo ważne i w rezultacie zajmują dużo czasu. Dobry e-commerce manager zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie drobne działania i umiejętności generują pożądane rezultaty. Działania mailingowe, przygotowanie plików produktowych, optymalizacja witryny pod wyszukiwarki, kampanie reklamowe czy social media to tylko niektóre z obszarów, które należy wziąć pod uwagę.

Na szczęście każdego e-commerce managera na rynku jest dostępnych wiele sposobów i narzędzi, które pozwalają na zoptymalizowanie działań, a co za tym idzie – także czasu pracy. Dzięki temu wiele czynności może być wykonanych szybciej, lepiej i sprawniej. Z całego szeregu dostępnych sposobów na optymalizację czasu pracy e-commerce managera trzy z nich wydają się najbardziej skuteczne i przydatne.

1. NARZĘDZIE DO TWORZENIA I OPTYMALIZACJI PLIKÓW PRODUKTOWYCH

Jedną z ważniejszych spraw, o które należy zadbać przy zarządzaniu e-sklepem, są nasze produkty i ich ekspozycja. Zależne są one od wykorzystywanych kanałów marketingowych. Szczególnie, gdy w grę wchodzi integracja z partnerami takimi jak: sieci afiliacyjne, porównywarki cenowe, wydawcy remarketingowi czy reklama w kanałach social media lub Google PLA. Możliwości wykorzystywania plików produktowych jest coraz więcej, a każdy z nich wymaga indywidualnego podejścia. W wyszukiwarce Google pliki produktowe wykorzystywane są w reklamie produktowej, która występują w formie „małych obrazków” wyświetlanych w najbardziej przyciągającym wzrok miejscu i powiązanych contentowo z wyszukiwaną frazą.

Na Facebooku z kolei pliki produktowe znajdują zastosowanie w dynamicznych reklamach produktów wyświetlanych w oparciu o to, co użytkownicy oglądają w na stronie. Pliki produktowe ze względu na zawarte w nich opisy, zdjęcia, ceny i atrybuty są niezbędne przy współpracy z porównywarkami cenowymi. W przypadku wydawców afiliacyjnych, którzy otrzymują prowizję od sprzedaży wybranych produktów, informacje z plików produktowych w formacie xml są pobierane w celu tworzenia reklam od razu ze sklepów internetowych, z którymi wydawcy współpracują. Dobrze przygotowane pliki produktowe są zatem świetnym narzędziem nie tylko przy celach sprzedażowych, ale też przy marketingu online.

Jedno narzędzie do wszystkich plików

Nie da się ukryć, że działania polegające na dostosowaniu plików produktowych pod różnych partnerów wymagają dużo czasu. Dlatego warto korzystać z narzędzia, które służy do zarządzania wszystkimi tego typu plikami. Dzięki odpowiedniemu narzędziu łatwo jest importować źródła danych, mapować produkty czy optymalizować wybrane produkty na podstawie danych z Google Analytics. W prosty sposób można też dopasowywać rozmiar zdjęć pod konkretnych partnerów. Niektóre z narzędzi umożliwiają także tworzenie plików produktowych bez angażowania działów IT, co pozwala skrócić czas pracy z wielu godzin do minut. Warto też zwrócić uwagę na przydatną funkcją w przypadku, gdy sklep nie ma pliku produktowego. Jest to web crawling, który pozwala na pobieranie wszystkich danych niezbędnych do stworzenia wysokiej jakości pliku produktowego.

Zarządzanie plikami produktowymi to ważna część pracy na sklepem internetowym, jednak wymaga dużego zaangażowania czasowego, dlatego warto korzystać z możliwości, które ułatwią pracę i pozwolą zaoszczędzić czas.

2. NARZĘDZIA DO ZARZĄDZANIA MEDIAMI SPOŁECZNOŚCIOWYMI

Jednym z miejsc, w których e-commerce manager może spotkać przyszłych klientów sklepu internetowego są media społecznościowe. Pozwalają na zainteresowanie użytkowników, nawiązanie z nimi dialogu i relacji, co często prowadzi do tego, że stają się ambasadorami marki w social media. Przy układaniu strategii ważny jest wybór tych kanałów, które dobrze sprawdzą się przy promocji. Nie każda firma musi być obecna we wszystkich miejscach. Jednak zazwyczaj jest tak, że marki są obecne w dwóch czy trzech kanałach i zarządzanie nimi z poziomu jednego narzędzia jest dużo wygodniejsze. Dzięki temu istnieje możliwość śledzenie wszystkich aktywności na kontach społecznościowych, planowanie postów, analitykę, zarządzanie wiadomościami.

Przydatne jest także tworzenie szablonów na najczęściej zadawane pytania i automatyczne odpowiedzi. Strumienie treści z różnych kanałów social media pozwalają na publikowanie aktualizacji oraz odpowiadanie nie nie bezpośrednio przez aplikację. Zazwyczaj dostęp do narzędzia może mieć wiele osób. Umożliwia to pracę w zespołach bez konieczności spotykania się w jednym miejscu. Narzędzia do zarządzania mediami społecznościami automatyzują działania, ale także pozwalają zaoszczędzić czas, który można wykorzystać na inne cele.

3. SYSTEMY CRM

Często można spotkać się z opinią, że systemy CRM są potrzebne tylko w dużych firmach. Jednak jest to błędne przekonanie. CRM jest potrzebne wszędzie tam, gdzie ważny jest wysoki standard obsługi klienta i nieustanne podnoszenie standardu świadczonych usług. Działa on za zwyczaj dwutorowo: strategicznie i operacyjnie. Wzrost sprzedaży produktów, dbanie o satysfakcję klientów, zwiększenie skuteczności, organizacji spraw wewnętrznych oraz zarządzanie kampaniami online – to ważniejszych działań, która można usprawnić i przyspieszyć dzięki CRM. Ważne jest, by dobrać najbardziej odpowiedni dla firmy system, szczególnie taki, który można dostosować pod własne potrzeby.

Dużą zaletą większości CRM-ów dla sklepów internetowych jest to, że zapisują one informacje o klientach automatycznie. Dzięki temu baza jest dostępna od razu. Dodatkowo system CRM jest bardzo ważnym narzędziem marketingowym, ponieważ przetwarza zachowanie klientów i dopasowuje odpowiednie komunikaty marketingowe, np. przypomina o towarze w koszyku, reaguje na nieobecność klienta w sklepie, czy umieszcza dynamiczne treści i w e-mailach.

Automatyzacja działań sprawia, że e-commerce manager może skupić się na analizowaniu, wychwytywaniu słabych i mocnych stron dotychczasowych działań. Takie rozwiązanie pozwala osiągać lepsze wyniki i szybciej reagować.

E-commerce manager ze względu na szeroki zakres obowiązków i umiejętności potrzebnych do wykonywania pracy jest bardzo pożądanym specjalistą w firmie. Jednak liczba spraw na jego liście „to do” byłaby znacznie większa, gdyby nie mógł posiłkować się narzędziami i sposobami, które ułatwią mu pracę. Dzięki automatyzacji wielu czasochłonnych procesów może poświęcić się działaniom strategicznym, kreatywnym i optymalizacyjnym, których (jeszcze) nie wykonają za niego systemy. Inwestycja w narzędzia zwróci się na pewno, a bonus w postaci braku żmudnych czynności sprawi, że e-commerce będzie mógł skupić się na działaniach globalnie.

Monika Szczupak - Feedink
Business Development Manager w Feedink, spółce dostarczającej profesjonalne usługi z zakresu tworzenia oraz zarządzania wysokiej jakości plikami produktowymi. Aktualnie rozwija markę, pozyskuje klientów, współpracuje m.in. z Tchibo i Avon, odpowiada za content marketing. W branży marketingowej pracuje od 5 lat. Doświadczenie zdobywała w agencji AdPilot najpierw jako media planner, później jako media manager i odpowiadała za kampanie reklamowe online suplementów diety w Europie. Wcześniej jako Key Account Manager w Cube Group zajmowała się performance marketingiem i efektywnymi działaniami online. W jej portfolio znajdują się takie marki jak m.in.: Żabka, Nexterio, 19. Dzielnica. Biegle włada językiem angielskim i francuskim, uczy się hiszpańskiego. Prywatnie pasjonuje się zdrowym żywieniem i naturalną kosmetyką, robi własnoręcznie kremy.
Więcej artykułów tego autora