6 narzędzi przydatnych dla e-commerce managera
Każdy rzemieślnik potrzebuje narzędzi, aby wykonywać należycie swoją pracę. Podobnie jest z e-commerce managerem, dla którego odpowiednie aplikacje to podstawa w codziennym rozwijaniu podległych mu sklepów internetowych. W poniższym artykule przedstawiam sześć sprawdzonych rozwiązań.
O pracy e-commerce managera pisałem już wcześniej. Określiłem w nim to stanowisko jako mieszankę działań marketingowych, sprzedażowych i analitycznych. Dlatego też jego warsztat powinien zostać wyposażony w rozwiązania pozwalające mu skutecznie działać we wszystkich tych obszarach. Poniżej prezentuję moją subiektywną listę rozwiązań, które sprawdziły się w moich dotychczasowych działaniach.
Google Analytics
Google Analytics to absolutna podstawa w zarządzanie sklepem. E-commerce manager jest w stanie dzięki niemu sprawdzać zarówno podstawowe jak i bardziej zaawansowane wskaźniki określające poziom sprzedaży, ilość wejść na stronę a także jakość przeprowadzanych akcji promocyjnych.
W przypadku używana Analyticsa w sklepie internetowym niezwykle kluczową kwestią jest dobrze skonfigurowany moduł e-commerce, dzięki któremu możliwa staje się szeroka analiza działań zakupowych klientów. Co z kolei pomaga skuteczniej wprowadzać niezbędne zmiany i udogodnienia.
Brand24
Stare przysłowie głosi: “Nie ważne jak mówią, ważne, żeby mówili”. Osobiście się z tym nie zgadzam i wolę wiedzieć kto mówi, co mówi i gdzie umieszcza swój komunikat. A do tego celu świetnie nadaje się Brand24 – narzędzie do monitoringu marki w internecie. Wystarczy ustawić w nim słowa kluczowe dotyczące sklepu, aby każdego dnia zbierać raporty o wzmiankach zebrane po całej sieci. Pozwala to m.in. na szybką reakcję w razie jakichkolwiek kłopotów (np. negatywne komentarze na forach) oraz budowaniu marki otwartej na interakcje z internautami.
SALESmanago
Niektóre rzeczy warto robić ręcznie, inne warto automatyzować. Choćby ze względu na oszczędność czasu. Do automatyzacji działań marketingowych służą specjalne narzędzia, m.in. prezentowany tutaj przeze mnie SALESmanago. W jego ramach e-commerce manager jest w stanie nie tylko dogłębnie analizować użytkowników sklepu pod względem ich preferencji, ale również dopasowywać zautomatyzowane przekazy promocyjne. Od mailingów poprzez promocje, działania w social media i wiele innych rozwiązań.
edrone
edrone jest rozwiązaniem nastawionym na budowanie relacji z klientami. Zarówno tymi aktywnymi, jak i potencjalnymi. Instalacja tego CRM-a w sklepie otwiera przed nami dostęp do pogłębionej analizy zachowań konsumenckich na stronie. System śledzi użytkowników, bada ich aktywność w sieci i na tej podstawie jest w stanie dostarczać im spersonalizowane oferty, których potrzebują lub które (na podstawie przeprowadzonej analizy) mogą być dla nich atrakcyjne. Ale to nie wszystko, bowiem w edrone znajdziemy również szereg narzędzi usprawniających i automatyzujących działanie sklepów internetowych.
Freshmail
Na rynku istnieje wiele systemów do obsługi wysyłek masowych. Jednak to z polskim Freshmailem mam największe doświadczenie oraz największy do niego sentyment. Freshmail to rozbudowane narzędzie do obsługi newsletterów sklepowych. Umożliwia tworzenie własnych szablonów (lub skorzystanie z wielu gotowych wzorów) a także segmentację użytkowników pod kątem różnorakich wskaźników. Przy jego pomocy można również zautomatyzować wysyłkę treści promocyjnych uzależnionych od działań odbiorców.
Hotjar
Dzięki Hotjar e-commerce manager jest w stanie skutecznie badać sposób, w jaki użytkownicy korzystają ze sklepu. Narzędzie to tworzy na podstawie ich działań tzw. heatmapy (wskazując miejsca najczęściej przyciągające uwagę), pozwala również na analizę lejków sprzedażowych pod kątem zachowań użytkowników. Jest to rozwiązanie przydatne m.in. przy okazji wykonywania testów A/B dla zmian w UX.
GetResponse
GetResponse to kolejne w zestawieniu narzędzie pochodzące z Polski. Służy do zarządzania kampaniami marketingowo-sprzedażowymi. To platforma typu „all-in-one”, pozwalająca m.in. na wysyłkę newsletterów, automatyzację komunikacji marketingowo-sprzedażowej (wliczając wiadomości transakcyjne), segmentację odbiorców pod kątem ich preferencji i zachowań, automatyczną rekomendację produktów w wiadomościach email czy odzyskiwanie porzuconych zamówień – żeby wymienić tylko część z funkcjonalności. Oprócz tego platforma GetResponse wyposażona jest w szereg narzędzi ułatwiających kontakt z klientem, budowę świadomości marki i prowadzenie działań promocyjnych.
Powyższe zestawienie w żadnym przypadku nie wyczerpuje listy przydatnych narzędzi. Jest ich bowiem na rynku tak dużo, że wymienienie ich wszystkich mogłoby być pomysłem na dość spory cykl artykułów. Dlatego powyższa lista to swego rodzaju przekrój pokazujący – moim zdaniem – najważniejszych graczy
Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamiast Brand24 użyć Sentione, Freshmaila wymienić na Mailchimpa lub wręcz wykorzystać pełną moc edrone/Sales Manago i nie bawić się w osobne rozwiązania do newsletterów łącząc wszystkie funkcje automatyzacji marketingu w jednym narzędziu.
Ilu e-commerce managerów tyle różnych sposobów pracy, dlatego zachęcam do samodzielnego eksperymentowania i odnajdywania rozwiązań idealnie skrojonych dla konkretnych biznesów.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!