Jak zostać e-commerce managerem?

Jak zostać e-commerce managerem?

Rynek e-commerce, jak pokazują badania, z roku na rok ma się coraz lepiej. Oznacza to, że wiele e-sklepów poszukuje e-commerce managerów, którzy usprawnią ich działanie i skutecznie podniosą sprzedaż. Chcesz zostać jedną z takich osób? Dowiedz się, jak zostać e-commerce managerem.

Kim jest e-commerce manager?

Zawód e-commerce managera to stosunkowo nowa pozycja na biznesowej mapie. Pojawiła się po raz pierwszy całkiem niedawno i miała ścisły związek ze zwiększającą się popularnością sklepów internetowych. Jak pokazują badania „E-commerce w Polsce 2018” przeprowadzone przez firmę Gemius dla e-commerce Polska, w naszym kraju już ponad połowa (dokładnie 56%) internautów miała do czynienia z zakupami przez internet. I z roku na rok jest to trend wzrostowy.

W wielu e-sklepach pojawiła się więc konieczność zatrudnienia e-commerce managera, czyli osoby dedykowanej do zarządzania całością działań sprzedażowo-promocyjnych odbywających się w internecie.

Do obowiązków e-commerce managera należą m.in.:

  • stałe analizowanie działań konkurencji, aby móc skutecznie rywalizować z nią o klienta,
  • opieka nad wizerunkiem sklepu oraz oferowanych przez niego marek,
  • pozyskiwanie i utrzymywanie relacji z klientami,
  • działania promocyjne przy pomocy social media, content marketingu, e-mail marketingu, seo, reklamy płatnej etc.,
  • trzymanie pieczy nad działaniem sklepu, testowanie nowych rozwiązań i analizowanie ich wynikó

Jak widać, działania e-commerce managera to całkiem spora grupa zadań z pogranicza marketingu, sprzedaży oraz często również ekonomii. Dlatego też osoba na to stanowisko powinna prezentować odpowiednie cechy osobowościowe i posiadać niezbędną wiedzę.

Jak zostać e-commerce managerem?

Jak już wspomniałem powyżej, osoba aplikująca na stanowisko e-commerce managera nie może zamykać się w jednej specjalizacji. Najlepszym kandydatem będzie ktoś, kto posiada już doświadczenie w pracy w e-sklepie (najlepiej na tzw. pierwszej linii, czyli w dziale obsługi klienta), ale nieobca jest mu również znajomość marketingu internetowego.

Nie bez znaczenia będzie też zainteresowanie nowymi technologiami oraz ich zrozumienie. Zwłaszcza, że sklep internetowy to nie tylko strona wyświetlająca się w przeglądarce, ale również bardzo często mobilna aplikacja, czy też działania w mediach społecznościowych (np. sklep na Facebooku).

Dobrze by było, gdybyś posiadał również przynajmniej podstawowe umiejętności analityczne – praca e-commerce managera to bardzo często siedzenie nad tabelami oraz wykresami, więc umiejętność wyciągania z nich wniosków będzie przydatna.

Doświadczenie w obsłudze klienta (lub dobrze rozwinięte cechy interpersonalne) pomoże z kolei w łagodzeniu ewentualnych spornych sytuacji z klientami.

Wiele z powyższych umiejętności zdobyć możesz w różnego rodzaju kursach a nawet specjalizacjach związanych z kierunkami studiów. Przykładem jest Wyższa Szkoła Bankowa, gdzie na studiach inżynierskich z zakresu informatyki masz możliwość wyboru specjalizacji e-commerce.

Jeśli jesteś już posiadaczem dyplomu wyższej uczelni, w celu poszerzenia wiedzy możesz zainteresować się np. studiami podyplomowymi (organizowanymi m.in. przez Wyższą Szkołę Handlową we Wrocławiu, czy Akademię Leona Koźmińskiego). Nie bez znaczenia będą również kursy, czy to dotyczące e-commerce jako całości, czy też bardziej wyspecjalizowane, skupione np. na reklamie AdWords, content marketingu czy prowadzeniu działań w social mediach. Prowadzone przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem pozwolą Ci zdobyć nową wiedzę z interesującego Cię zakresu.

Zawód e-commerce managera to pozycja wymagająca naprawdę szerokiej wiedzy z kilku dziedzin. W związku z tym podjęcie się tego typu działań zdecydowanie należy do dużych wyzwań życiowych. Jeśli czujesz się na siłach i wiesz, że Twoja ścieżka kariery powinna pójść w tym kierunku – zacznij już teraz zbierać niezbędną wiedzę i doświadczenie, np. przy pomocy wspomnianych wyżej możliwości.

Polecamy tę konferencję

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem