6 wskazówek jak dobrze zoptymalizować sklep internetowy
Artykuł przygotowany przez eksperta z DevaGroup
Z roku na rok znacznie zwiększa się liczba sklepów rozpoczynających działalność online. Ich właściciele dostrzegają szansę na dotarcie do nowych użytkowników, którzy za zdecydowanie wygodniejsze i praktyczniejsze uważają robienie zakupów w sieci. Czy musi to jednak oznaczać, że im później decydują się na otwarcie biznesu w sieci, tym mniejsze szanse mają na znalezienie się w czołówce sklepów z wysokimi pozycjami oraz dochodami ze sprzedaży?
Otóż nie! Na sukces składa się wiele czynników, w tym również tych związanych z SEO, o które warto zadbać jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Dziś postaram się przybliżyć Wam kilka wskazówek dotyczących optymalizacji sklepów internetowych, bazujących na najczęściej popełnianych błędach, wpływających na efekty sprzedaży.
1) Odpowiednia struktura to podstawa
Sklep internetowy nie osiągnie sukcesu bez przygotowania właściwej struktury kategorii. Zbyt ogólne działy, bez możliwości filtrowania bądź dobrania podkategorii, będą nieprzyjazne dla użytkownika. Zanim potencjalny klient znajdzie produkt, którego szuka, może opuścić stronę i udać się do konkurencji. Dlatego tak ważne jest, aby jeszcze przed rozpoczęciem działalności dokładnie sprecyzować typ asortymentu i podzielić go na kategorie.
Im więcej kategorii w sklepie, tym większa szansa, że użytkownik od razu natrafi na poszukiwany produkt. Intuicyjność jest niezwykle ważna, ale takie rozwiązanie ma również swoje zalety dla SEO. Bardziej rozbudowane strony mają możliwość stać się widoczne na większą liczbę fraz i naturalnie je zwiększać. Poza tym jest więcej miejsca na rozbudowę treści zawierających konkretne frazy kluczowe.
2) Linkowanie wewnętrzne
Struktura strony wpływa również na linkowanie wewnętrzne, które w tak dużych serwisach jak e-commerce jest niezwykle ważne. Należy zadbać o to, by linki do kategorii były odpowiednio zakorzenione oraz podpięte w każdym miejscu strony. Prawidłowa budowa menu, zamieszczenie linków w stopce, a nawet menu boczne po przejściu do kategorii – to wszystko są elementy linkowania wewnętrznego. Im więcej miejsc z linkami do stron, tym lepiej. Pozwoli to użytkownikowi oraz robotom dotrzeć do każdej podstrony z dowolnego miejsca, dzięki czemu proces indeksacji będzie odbywał się prawidłowo.
3) Indeksacja
Proces indeksacji sklepu internetowego jest znacznie trudniejszy niż w przypadku mniejszych stron, np. usługowych. Duża liczba podstron stanowi wyzwanie dla robotów, zwłaszcza jeśli nie zadba się o właściwe linkowanie wewnętrzne. Robot musi krok po kroku przejść przez wszystkie adresy URL, zweryfikować ich prawidłowość i zaindeksować bądź odrzucić. W większości sklepów niestety proces ten nie odbywa się prawidłowo, duża część stron zostaje zeskanowana, ale nie dochodzi do jej indeksacji między innymi z powodu błędnego linkowania wewnętrznego czy problemów ze strukturą strony.
4) Paginacja, filtrowanie i linki kanoniczne
Tworząc sklepy internetowe można skorzystać z gotowych rozwiązań bądź stworzyć od podstaw rozwiązania dedykowane dla konkretnego sklepu z headless CMS’em. W obu przypadkach należy pamiętać o ustawieniu prawidłowych linków kanonicznych, wyłączeniu indeksacji filtrowania oraz uporządkowaniu stron paginacji. Co to oznacza w praktyce? Nawet gotowe oprogramowania sklepowe wymagają od użytkownika optymalizacji SEO od strony technicznej. Pozwoli to zapobiec nie tylko problemom z indeksacją, wykazanych powyżej, ale i kanibalizacji fraz, co odpowiada w wielu przypadkach za spadki pozycji.
5) Treści dla kategorii i produktów
Kwestia unikalnych treści do dziś budzi wiele wątpliwości wśród osób prowadzących sklepy internetowe. Potrzebne są ogromne moce przerobowe copywriterów, budżet oraz czas, który opóźnia start sklepu do momentu uzupełnienia go o niezbędne opisy. Od czego więc zacząć? Od opisów kategorii, zawarciu w nich najważniejszych fraz kluczowych, po których klienci mają trafiać właśnie na daną podstronę. Zamieszczenie tekstów na stronach kategorii pozwala zwiększyć ich widoczność, zapoznać się użytkownikom z podstawowymi informacjami o produktach, które się tu znajdują, ale również są świetnym adresem docelowym podczas pozyskiwania linków.
Sprawa wygląda nieco inaczej kiedy mówimy o produktach. Wiadomo, że opisy produktów są bardzo wartościowe, głównie przez wzgląd na użytkownika. To on ma się dowiedzieć jak najwięcej o produkcie, którym jest zainteresowany, w tym przypadku roboty są drugorzędne. Unikalne opisy zawierające frazy kluczowe na pewno mogą w jakimś stopniu pozytywnie wpłynąć na widoczność produktu, jednak nigdy nie zagwarantują mu miejsca w top. Dlatego wiele osób decyduje się na pozostawienie opisów producentów, które stanowią duplikat zewnętrzny. Taką praktykę najczęściej stosują duże sklepy, których domena jest bardzo mocna i inwestują w swoją widoczność w inny sposób. Małe sklepy, a zwłaszcza początkujące na pewno zaplusują oryginalnymi treściami.
6) Meta tagi
Ostatni element to meta tagi – czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania w Google. Każda strona powinna mieć ustawiony unikalny meta tytuł (w przypadku produktów może to być np. ich nazwa), natomiast jeśli chodzi o kategorie to warto ręcznie przygotować dla każdej z nich tytuły bazujące na najczęściej wyszukiwanych słowach kluczowych. Daje to szansę nie tylko lepszej oceny przez roboty Google, ale i użytkowników. Kiedy tytuł jasno określa co znajduje się na stronie, a opis będzie brzmiał zachęcająco, istnieje większe prawdopodobieństwo, że to właśnie w dany link kliknie użytkownik.
Podsumowanie
Każdy z wyżej opisanych elementów jest niezwykle ważny dla sklepów internetowych. Ich prawidłowa optymalizacja przyczynia się do lepszego poziomu indeksacji, a co za tym idzie zwiększa się ruch na stronie i jej widoczność na kolejne frazy. Warto zadbać zarówno o kwestie techniczne, usprawniające działanie sklepu, jego widoczność dla użytkowników, stopień indeksacji, jak i sam content. On również ma ogromny wpływ na to jak oceniony zostanie przez roboty dany sklep oraz czy przypisane do niego zostaną prawidłowe frazy. Jeśli części z tych punktów nie jesteś w stanie wprowadzić w swoim sklepie ze względu na ograniczenia związane z CMS’em z którego korzystasz, poproś o pomoc programistów bądź zespół odpowiedzialny za oprogramowanie sklepu. Pomijając któryś z punktów z powodu braku odpowiednich umiejętności możesz skazać swoją stronę na brak ruchu i sprzedaży. Jeśli natomiast zadbałeś o odpowiednią optymalizację sklepu, a nadal nie przynosi on oczekiwanych zysków, koniecznie powinieneś skonsultować się ze specjalistą SEO.
O autorce:
Marika Kowalska
SEO Specialist w DevaGroup
W agencji DevaGroup jest odpowiedzialna za Link Building oraz szeroko pojęte kampanie SEO klientów z różnych branży. Skrupulatnie planuje każde działanie, by przyniosło ono jak największe korzyści i jak najszybszy wzrost widoczności w wyszukiwarce. Z tego względu ciągle stara się rozwijać swoje umiejętności związane z SEO technicznym oraz programowaniem. Prywatnie wielka pasjonatka motoryzacji i miłośniczka książek.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!