Opisy produktów w sklepie internetowym – jak i kiedy je przygotować, aby były wsparciem dla SEO?

Opisy produktów w sklepie internetowym – jak i kiedy je przygotować, aby były wsparciem dla SEO?

Artykuł przygotowany przez eksperta DevaGroup

Zastanawiasz się, dlaczego Twoje produkty nie pojawiają się wysoko w wynikach organicznych Google? Masz szybki i dobrze przygotowany sklep, wysokiej jakości zdjęcia, a mimo to, a wyszukiwarka Google nadal nie lubi się” z Twoimi produktami?

Być może przyczyna tkwi w ubogiej treści na kartach produktowych. Jeżeli Twoje produkty nie posiadają jeszcze rozbudowanych opisów, to na początek zastanówmy się, czy są one przydatne tylko pod SEO?

Dlaczego Twoje produkty powinny posiadać opisy?

Argumentów uzasadniających potrzebę utworzenia obszernego opisu produktu jest bardzo dużo. Jeżeli jesteś właścicielem sklepu, na pewno trafią do Ciebie argumenty sugerujące, że dobrze napisane opisy są lepiej odbierane przez potencjalnych klientów i pomagają im podjąć decyzje o dokonaniu zakupu produktu właśnie w Twoim sklepie. 

Obszerny i odpowiednio napisany opis:

  • zaprezentuje najważniejsze cechy produktu – online nie możemy (jeszcze) dotknąć produktu, więc pomóż klientowi poznać produkt,
  • przekona klienta o wartościach, jakie uzyska, kupując dany produkt – dlaczego akurat ten produkt powinien kupić klient?
  • wskaże jakie „problemy” klienta rozwiąże Twój produkt – bądź ekspertem w swojej branży, wskaż konkretne zastosowania swojego produktu,
  • wskaże komplementarne produkty w Twoim sklepie – jeżeli sprzedajesz monitory, zaprezentuj klientowi odpowiednie akcesoria, które pozwolą w pełni wykorzystać jego możliwości (np. kabel DisplayPort, którego producent nie zawarł w zestawie),
  • wskaże alternatywne produkty w Twoim sklepie – w niektórych przypadkach odbiorca mógł trafić na kartę produktu, który nie do końca rozwiązuje jego problemy – możesz wskazać produkty podobne, ale dostosowane do nieco innych rozwiązań niż opisywany produkt.

Specjaliści od UX, Contentu i sprzedaży wskazaliby na pewno jeszcze więcej korzyści, jak i zadań, które powinien spełniać opis – niewątpliwie weź je pod uwagę! Ale…

Pamiętaj o SEO

Treść na stronie produktu pełni bardzo ważną funkcję w procesie jej pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych. Twój opis produktu, a także inne elementy karty produktowej, wpłyną więc nie tylko na to, czy klient zakupi dany produkt, ale także na to, czy klient trafi na kartę produktową z wyników wyszukiwania. O ile w niektórych przypadkach krótki opis, wraz z pełną i szczegółową galerią zdjęć produktu będzie wystarczający dla klienta, aby podjąć decyzje o zakupie, o tyle w konkurencyjnej branży prawdopodobnie okaże się niewystarczający dla robotów wyszukiwarki, które oceniać będą przede wszystkim tekst znajdujący się na stronie. 

Opisz konkretny produkt

Wielu właścicieli sklepów stara się w opisie produktu poruszyć bardzo obszernie tematykę kategorii, w jakiej produkt się znajduje. W samej branży SEO spotykałem „rady”, by na stronach produktów wyświetlać dodatkowo opis kategorii. W mojej opinii opis produktu w Twoim sklepie powinien skupiać się na konkretnych cechach, wartościach i rozwiązaniach, które zapewnia ten jeden konkretny produkt, powinien poruszać, wskazywać i podkreślać cechy, które wyróżniają ten produkt na tle innych podobnych produktów. Uogólniając, jeśli produkt będzie miał szansę na zaistnienie w wynikach wyszukiwania to przecież jedynie na frazy bardzo konkretnie z nim związane, a nie na frazy ogólne powiązane z danym rodzajem produktów czy marką. Oczywiście, jeżeli mówimy o sklepie zawierającym setki czy tysiące bardzo zbliżonych produktów, o wyróżniające się unikalne cechy może być trudno, lecz czy w tym takim przypadku będziemy kierować na takie produkty inne słowa kluczowe niż ich nazwa/model?

Kierowanie słów kluczowych – czy opis produktu to zawsze odpowiednie miejsce?

Każdą tego typu sytuację zalecałbym skonsultować ze specjalistą SEO, bo jak wiemy „to zależy”, ale w kwestii rozbudowy treści stron w sklepach internetowych należy w pierwszej kolejności ustalić odpowiednią strategię i sposób kierowania (przypisywania) słów kluczowych odpowiednim rodzajom stron w strukturze sklepu. W wielu przypadkach może okazać się, że opisy produktów nie są tymi, których uzupełnieniem powinniśmy się zajmować – a na pewno nie w pierwszej kolejności. W takich przypadkach rozsądniejszym krokiem będzie kierowanie słów kluczowych, za które odpowiada wiele produktów w naszym sklepie (np. „duże baseny ogrodowe”), na odpowiednio wybraną kategorię lub podkategorię produktową.

Aspekty techniczne opisu produktu

Załóżmy, że wiesz już, za jakie słowa kluczowe powinien odpowiadać Twój produkt. Oto, na co zwrócić uwagę przy pisaniu:

  • jeżeli nie masz innych narzędzi contentowych, długość treści postaraj się dopasować na podstawie średniej/mediany konkurencyjnych kart produktowych. Bardziej niż na długości opisu, skup się na wyczerpaniu tematu/zagadnień związanych z produktem, ale nie rób ze swojej karty produktowej encyklopedii – możesz opisać, że Twój „basen ogrodowy” współpracuje z pompami filtrującymi, charakteryzującymi się konkretnymi cechami, ale nie opisuj historii powstania pompy wodnej,
  • nadaj akapitom tytuły (śródtytuły) i wykorzystaj do tego elementy H2 i H3, to dobre miejsce na wstawienie słów kluczowych,
  • wykorzystuj „wypunktowania”, a także, jeżeli to możliwe, odpowiednie dane strukturalne (schema.org),
  • korzystaj chętnie ze zdjęć w treści opisu – nie zapomnij jednak o ich kompresji oraz przypisz do nich odpowiedni opis alternatywny,
  • użyj pogrubień <strong> do podkreślenia fragmentów opisu produktu, które zawierają słowa kluczowe,
  • wykorzystaj linkowanie wewnętrzne.

Jakie błędy możesz popełnić i jakie pułapki napotkać?

Wśród najczęściej spotykanych przeze mnie błędów mogę wyróżnić duplikację wewnętrzną – czyli powielenie tego samego opisu na stronach wielu podobnych produktów – w mojej opinii zdecydowanie bardziej szkodliwą niż duplikacja zewnętrzna, która najczęściej wywołana jest przez kopiowanie opisów od producenta. Czy jest to szkodliwe? W mojej opinii nie. Jednak czy taki opis wyróżni nas na tle konkurencji i pozwoli w tym aspekcie zbudować przewagę? Również nie, a niewykorzystanie tej możliwości w mojej opinii jest błędem.

Duplikacja zewnętrzna czyha na nas również w formie pułapki, do której sami możemy się złapać. Załóżmy, że napisaliśmy długi i unikalny opis, skrojony pod SEO. Następnie postanowiliśmy rozbudować kanały sprzedaży naszych produktów i prosto z naszego sklepu eksportujemy produkty wraz z naszym opisem na platformy sprzedażowe jak np. Allegro czy OLX. W tym przypadku sami dokładamy sobie konkurencji w wynikach, domeny platform będą posiadały zdecydowanie wyższe zaufanie wyszukiwarki Google i z tym samym opisem prawdopodobnie wylądują nad nami (często nawet jeżeli jesteśmy producentem danego produktu). Oczywiście dobrze, jeżeli nasze produkty zajmą w wyszukiwarce kilka miejsc i część klientów, która nie kupiłaby z jakiegoś powodu w naszym e-sklepie, kupi nasz produkt na Allegro. Ale nie ma powodów, by nasz dopracowany pod SEO opis (który mógł nas sporo kosztować) pracował głównie na pozycję Allegro, któremu zapłacimy przecież prowizję od sprzedaży.

Podsumowując ten akapit, na swojej karcie produktowej zaprezentuj długi opis dostosowany pod sprzedaż i SEO, a na platformach skróconą wersję nastawioną na sprzedaż (najlepiej niebędącą fragmentem Twojej karty produktowej).

Podsumowanie

Opisy produktów w sklepie internetowym, tak jak treści na innych podstronach, powinny być przemyślaną częścią całego procesu pozycjonowania i optymalizacji strony. W zależności od wielu czynników mogą stanowić podstawowy landing dla wielu słów kluczowych lub jedynie tych powiązanych modelem produktu. Konkretne decyzje o kierowaniu słów kluczowych warto oprzeć o dokładną analizę lub konsultację ze specjalistą. Oczywiście opisy powinny pełnić również rolę sprzedażową i pomocną dla Twoich klientów.

O autorze:

Jakub Zeid
Jakub Zeid

Jakub Zeid

Senior SEO Specialist w DevaGroup

Odpowiedzialny jest za kompleksowe prowadzenie kampanii SEO, głównie dla klientów z branży e-commerce. Z krakowską agencją związany od ponad 4 lat, a doświadczenie w branży SEO zbiera nieprzerwanie od roku 2009. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej, opiekun wyróżnionej na Mobile Trends Awards kampanii SEO.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Redakcja
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Opisy produktów w sklepie internetowym – jak i kiedy je przygotować, aby były wsparciem dla SEO?

Send this to a friend