8 porad dotyczących storytellingu w marketingu
Historie są dla ludzi czymś zupełnie naturalnym. Ludzie od zawsze wymyślali i opowiadali historie. Tak powstały bajki, legendy, baśnie, przedstawienia teatralne, filmy. Opowieści angażują emocje, budzą kontrowersje, wzruszają, ekscytują, bawią. Dlatego tak świetnie je zapamiętujemy. I dlatego opowiadanie historii stało się jednym z najpopularniejszych narzędzi w marketingu.
Twórz proste historie
Storytelling to opowiadanie historii prostych, z jasnym przekazem. Nie ma tu miejsca na zawiłe wątki i zbyt wiele szczegółów. Należy także unikać pustych zwrotów. Dobra historia to taka, którą łatwo zrozumieć, zapamiętać i powtórzyć. Opowieść nie może też nudzić, co jednak nie oznacza, że zawsze musi być krótka. Czasem długa historia sprawdzi się lepiej. Ważne, by była skuteczna.
Łam schematy
Prostota zastosowana w opowieściach nie wyklucza elementu zaskoczenia. Jest on wręcz niezbędny. Dzięki temu opowieść wciąga, staje się nieprzewidywalna, a nawet wywołuje efekt wow! Świetnym przykładem jest najnowszy film marki Bianco.
Zakończenie zaskakuje, a historia długo nie opuszcza myśli. I o to chodzi!
Działaj na emocje
Nie ma dobrej historii, jeśli nie wpływa ona na emocje. Im silniejsze, tym lepsze. Można wzbudzać radość, smutek, nostalgię, ale też strach czy gniew. Jeśli opowieść wywoła emocje, to ludzie zechcą się nią podzielić.
Spraw, by bohaterowie opowieści dali się lubić
Bohaterowie historii powinni mieć w sobie coś, co wzbudzi sympatię odbiorców. Nie oznacza to, że muszą być oni wyidealizowani. Znacznie ważniejsze jest, by można się było z nimi utożsamić. Dlatego opowiadając historię nie musimy bać się pokazywania słabości. Storytelling musi odzwierciedlać ludzkie wartości.
Używaj prostego języka
Pracując wiele lat w branży wpadamy w tzw. klątwę wiedzy. Tym samym zapominamy jak to jest, gdy nie mamy wiedzy i doświadczenia. Tym samym nie potrafimy wczuć się w rolę odbiorców. Tworząc historię należy zapomnieć o biznesowym slangu i trudnych dla odbiorcy zwrotach, należy ominąć też techniczne szczegóły i w jak najprostszych słowach opowiedzieć o tym, co istotne dla marki. O misji swojej firmy doskonale opowiada chociażby marka Cheeky Panda.
Nie mów o sobie
Narracja w reklamie i biznesie nie może koncertować się wokół samej marki. Trzeba zdać sobie sprawę, że w przytaczanej historii tak naprawdę to nie my jesteśmy ważni, lecz jej odbiorcy. Dlatego storytelling to opowiadanie historii o markach i produktach, które rozwiązują potencjalne problemy ich odbiorców. Wzorować można się na kampanii wizerunkowej Allegro „Czego szukasz”. Marka Allegro wyraźnie pokazała, że rozumie prawdziwe potrzeby klientów – uczucia, relacje z innymi, emocje, dając do zrozumienia, że dysponuje produktami, które pozwolą je zaspokoić.
Stwórz konflikt
Dobra historia może być oparta na konflikcie, ponieważ konflikt fenomenalnie sprawdza się w marketingu. Dzięki niemu odbiorcy angażują się w spór, kibicują stronom konfliktu i czekają na ciąg dalszy. Doskonale widać to na przykładzie takich marek jak Apple vs Microsoft, Audi vs BMW, Pepsi Cola vs Coca Cola czy Burger King vs McDonald’s.
Szukaj inspiracji
Analizuj opowieści innych marek, aby znaleźć inspirację do własnej historii. Znajdź też oryginalny sposób jej opowiadania. Najważniejsze jednak, by opowieść miała przekaz. Storytelling zawsze powinien mieć konkretny cel i trzeba mieć go cały czas przed oczami w trakcie tworzenia własnego story.
Storytelling – ciekawe przykłady
Airbnb porusza temat tolerancji…
i zachęca do zburzenia murów
Lotto zaskakuje wzruszającą historią
PGE przekonuje, że „warto dzielić się dobrą energią”
a LG bawi odbiorców reklamy
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!