Magento, PrestaShop, WooCommerce – jaką platformę e-commerce wybrać?
„Otwieram sklep internetowy!“ – świetnie! To zdecydowanie znak, że poważnie myślisz o swoim biznesie. Decyzja już podjęta, ale co teraz? Od czego zacząć? Jaką platformę wybrać? Jakie są możliwości? Oho! Już zaczęły się schody. Spokojnie, strach ma tylko wielkie oczy. W tym artykule postaram się ułatwić Ci sprawę i pomóc wybrać silnik, na którym postawisz swój wymarzony sklep internetowy.
Już w początkowej fazie researchu na temat sklepu internetowego natkniesz się na informację, że rynek oferuję wiele systemów, na których opierają się platformy e-commerce. Najpopularniejsze to SaaS i Open Source. Dzisiaj skupimy się na tych drugich.
Open source
Open source jest to tzw. otwarte oprogramowanie. „Doskonale, ale co to dla mnie znaczy?”. Otóż bardzo wiele. Celem otwartego oprogramowania jest swobodny dostęp do kodu źródłowego, dzięki czemu może być on na bieżąco modyfikowany i udoskonalany. Ma to znaczący wpływ na rozwój nie tylko samych platform sprzedażowych, ale i całych przedsiębiorstw. Jego elastyczność i skalowalność pozwalają na dostosowanie go do swoich, czasami unikatowych, potrzeb.
Nie ma co ukrywać – otworzenie sklepu internetowego to duży krok dla biznesu, dlatego poczucie bezpieczeństwa jest obowiązkowym elementem przy dokonywaniu wyboru platformy. System Open Source, jako udostępniony dla wszystkich, może być wciąż poprawiany, a błędy, które zostały pominięte przez jednego programistę, wyłapie i wyeliminuje następny.
Skoro wiesz już, co nieco o samym systemie, kolejnym wyzwaniem będzie wybór „idealnej” platformy. Pozwól, że troszkę zweryfikuję Twoje marzenia – idealnej platformy nie ma. Każda ma swoje wady i zalety, ale… znalezienie silnika, który dostosuje się do Twoich potrzeb i oczekiwań, jest już realną misją. Co będzie jej pierwszym krokiem? Poznanie ich. Dzisiaj zapoznam Cię z trzema najpopularniejszymi platformami, jakie walczą o pierwsze miejsce w rankingach.
WooCommerce
Jeśli ktoś jeszcze nie słyszał o platformie WooCommerce, a zna WordPressa, na pewno bardzo szybko nadrobi braki. Jest to nic innego, jak jego wtyczka, pozwalająca na prowadzenie sklepu internetowego. Ten łatwy i intuicyjny system CMS najlepiej sprawdzi się jako rozwiązanie dla małych firmy, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w świecie sprzedaży online. WooCommerce jest bardzo przyjaznym i prostym narzędziem zarówno dla użytkownika, jak i osoby zarządzającej sklepem. Jako „dziecko” WordPressa świetnie sprawdzi się przy prowadzeniu bloga/strony firmowej. Dzięki niemu do jej utrzymania nie jest wymagana zaawansowana wiedza programistyczna.
WooCommerce w swojej podstawowej wersji może wydać się ubogi w funkcjonalnościach, czemu zaradzić ma wiele dodatkowych, konfigurowanych wtyczek. Musisz tylko mieć na uwadze, że są one dodatkowym obciążeniem dla serwera i zadbać, aby nie wpłynęły na wydajność platformy – a jak wiemy, w dzisiejszych czasach szybkość działania sklepu jest jednym z kluczowych czynników wpływających na zadowolenie klientów i przede wszystkim ich powrót do sklepu.
Platforma zyskała popularność głównie dzięki przywiązaniu użytkowników do starego dobrego WordPressa. Dzięki temu możesz liczyć na wsparcie licznej społeczności i łatwy dostęp do informacji.
+ | – |
Przejrzysty i łatwy w obsłudze | Jedynie plugin, a nie samodzielna platforma |
Krótki czas wdrożenia | Małe możliwości rozwoju = szybko przestanie być wystarczający |
Popularność – duże wsparcie społeczności WordPressa | Problemy z wydajnością przy większej liczbie produktów i wtyczek |
Duża ilość dodatków |
WooCommerce pozwoli Ci na wejście w świat e-commerce, jednak może stać się mocno problematyczny w momencie szybkiego wzrostu sprzedaży i asortymentu. Jako jedynie plugin, a nie odrębna platforma sklepowa, bardzo szybko zahamuje rozwój, a to, co pozwala na wyciąganie wniosków ze sprzedaży, czyli analiza i raportowanie, będzie mocno ograniczone.
Przykładowe sklepy:
PrestaShop
PrestaShop to platforma, ciesząca się dużą popularnością na polskim rynku. Idealnie sprawdzająca się w przypadku małych i średnio zaawansowanych sklepów. Presta ma przejrzystą i intuicyjną nawigację od strony zarówno administratora zarządzającego witryną, jak i samego użytkownika, dzięki czemu z obsługą powinien poradzić sobie każdy. Niewątpliwym atutem silnika jest tzw. Multistore, czyli najprościej mówiąc – zarządzanie wieloma sklepami z jednego panelu. Pozwala to prowadzić różne warianty polityki i sprzedaży w wielu sklepach, zostawiając to, co najważniejsze, czyli zarządzanie, w jednym miejscu.
Niestety platforma z uroczym pingwinkiem w logo ma też niedogodności, które mogą znacząco wpłynąć na przyszłość sklepu. PrestaShop ma spore ograniczenia technologiczne, dlatego na pewnym etapie programista natrafi na ścianę i dalszy rozwój będzie niemożliwy. Jeśli liczba produktów w Twoim sklepie będzie rosła w szybkim tempie, napotkasz problemy z wydajnością platformy i konieczna będzie jej zmiana.
Jeśli zależy Ci na dodatkowych funkcjonalnościach, rozbudowa standardowej wersji platformy jest możliwa dzięki dodatkowym modułom, ale w pewnym momencie poniesione za sobą koszta mogą przestać być opłacalne (a i tak może okazać się, że nie wszystko “się da”).
+ | – |
Intuicyjna i prosta obsługa | Ograniczenia rozwoju i wydajności |
Duże wsparcie społeczności | Brak automatyzacji przy wprowadzaniu aktualizacji |
Multistore | Długofalowy koszt rozwoju |
Wsparcie marketingu i SEO |
Jeśli zależy Ci na platformie, która pozwoli nie tylko sprawnie sprzedawać, ale i wypozycjonować Twój sklep, PrestaShop to odpowiedni wybór dla Twojego biznesu. Informacje i wsparcie znajdziesz niemal na każdym kroku – ponad milion innych użytkowników na pewno będzie służyło Ci radą.
Przykładowe sklepy:
Magento
Pionier, jeśli chodzi o rozwiązania dla dużych firm oraz wymagających hurtowni i magazynów. Liczba dodatkowych modułów platformy jest tak duża, że ciężko znaleźć coś, czego „się nie da” zrobić. Jako rozbudowany system CMS, pozwala na zarządzanie kilkudziesięciotysięcznym zasobem produktów, a przy tym jest wydajne i skalowalne.
W odróżnieniu od innych narzędzi, Magento zostało stworzone właśnie z myślą o sprzedaży wielokanałowej, dzięki czemu tak popularne ostatnio pojęcie, jak omnichannel nie będzie Twoim zmartwieniem. W swojej podstawowej wersji posiada wiele wbudowanych funkcjonalności i wysoką responsywność, co pozwala zacząć sprzedaż na wysokim poziomie na wszystkich urządzeniach.
Wszystko brzmi nieskazitelnie, niestety w realiach już tak nie jest.
Magento jest dużo bardziej skomplikowane technologiczne od innych platform, dlatego modyfikacje wymagają przede wszystkim bardziej zróżnicowanych zasobów technologicznych. Na pewno przyda Ci się pomoc specjalistów (na których brak nie możemy na szczęście narzekać). Jako najpopularniejsza platforma na zachodzie, najwięcej materiałów do nauki znajdziesz w języku angielskim. Na szczęście zmienia się to na lepsze i znalazły się już polskie firmy, jakie pokusiły się o pierwsze, bogate w wiedzę poradniki.
W porównaniu do dwóch wyżej opisanych silników, Magento, oprócz darmowej wersji, posiada również płatną, która, przy wzbogaceniu o większą liczbę funkcjonalności, może znacznie obciążyć portfel.
+ | – |
Swobodny wybór i modyfikacja wyglądu sklepu | Większe zasoby technologiczne |
Duża popularność – ciągły rozwój i szerokie wsparcie techniczne | Mało materiałów/dokumentacji w języku polskim |
Bez problemu radzi sobie z bardzo dużą liczbą produktów | Większe koszty dodatkowych funkcjonalności w wersji Commerce |
Nieograniczona możliwość rozbudowy sklepu | |
Multistore |
Jeśli opowiadając o swoim przyszłym sklepie internetowym, często używasz słowa „rozwój”, Magento z pewnością Cię nie zawiedzie. Nie bez powodu sięgają po nie firmy odnoszące globalne sukcesy.
Przykładowe sklepy:
Podsumowanie
Jeżeli Twoje e-commercowe plany na etapie wyboru platformy już są dalekosiężne, zastanów się, czy warto inwestować czas i pieniądze w coś, co zaraz będzie wymagało zmiany. Pamiętaj, platforma e-commerce ma być narzędziem ułatwiającym i rozwijającym sprzedaż, a nie spędzającym sen z powiek. Powodzenia!
O autorce:
Magdalena Kulpa
Marketing Leader w X-Coding IT Studio
Odpowiedzialna za opracowywanie, wdrażanie oraz nadzorowanie strategii marketingowej. Najlepiej sprawdza się w nawiązywaniu nowych relacji, nie tylko tych biznesowych. Popołudniami łatwo ją znaleźć na konferencjach branżowych i meetupach.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!