Marketplace czy własny sklep internetowy? Wady i zalety obu rozwiązań

Marketplace czy własny sklep internetowy? Wady i zalety obu rozwiązań

Platformy marketplace rosną w siłę na całym świecie. Również w Polsce zajmują ważne miejsce na mapie lokalnego rynku e-commerce. Naprzeciw nim stają niezależne sklepy internetowe, które nie ustają w walce o udział w podziale tortu, zwanym pieniędzmi klientów branży handlu elektronicznego.

Kto w tej walce zwycięży i czy potyczka ta kieruje się zasadą the winner takes it all? Bynajmniej, ale o tym później. Póki co zastanówmy się, jaki model sprzedaży internetowej będzie optymalny dla Twojej firmy, jakie zalety i wady posiadają oba rozwiązania i na które z nich powinieneś się zdecydować jako przedsiębiorca. A może istnieje złoty środek? O tym wszystkim możesz przeczytać w poniższym artykule.

Wdrożenie indywidualnego e-sklepu czy konkury na marketplace. Co wybrać?

Odpowiedź na tak postawione pytanie nie jest łatwa i oczywista. Bardzo dużo zależy od tego, na jakim etapie jest Twój biznes, jakie produkty oferujesz, czego oczekujesz od platformy sprzedażowej, jak również od tego, jakimi finansami dysponujesz i na ile poważnie podchodzisz do sprzedaży w e-commerce.

Poniżej przedstawimy najważniejsze cechy obu rozwiązań ich słabe i mocne strony, jak również rekomendacje, które przybliżą Cię do dokonania odpowiedniego wyboru.

Zalety sprzedaży na marketplace

Marketplace tłumacząc dosłownie oznacza stragan. Rzeczywiście platformy e-commerce działające w ten sposób rządzą się podobnymi prawami. Jedna firma udostępnia plac (platformę), na której ze swoim kramem rozłożyć się mogą różnego typu sprzedawcy. Przyjrzyjmy się wspólnie kluczowym zaletom takiego podejścia do sprzedaży w e-commerce.

1) Gotowy silnik sprzedaży

Aby zacząć sprzedawać na platformie marketplace, nie musisz posiadać własnego sklepu internetowego. Udostępnia ona cały system, który niezbędny jest do startu wystawienia produktów, ustalenia płatności, dostaw itp. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz rozpocząć handel niemal od razu.

Dodatkowo nie musisz szczególnie martwić się o wybór odpowiedniej platformy, design całego sklepu, jego funkcjonalność czy użyteczność. To co prawda tylko pozorna zaleta, ale o tym później. Jeżeli prowadzisz mały sklepik stacjonarny i chcesz rozpocząć sprzedaż internetową lub jesteś dopiero na początku swojej przygody z e-handlem, to rozwiązanie takie może być dla Ciebie optymalne.

2) Łatwa obsługa

Platformy typu marketplace zawdzięczają swoją popularność wśród sprzedawców m.in. łatwości obsługi panelu administracyjnego. Oznacza to, że nie powinieneś mieć problemów z uzupełnieniem wszystkich wymaganych informacji o firmie lub produkcie, wystawieniem produktów, dodaniem zdjęć produktowych czy szablonów aukcji.

Jeżeli Twoja wiedza związana z nowymi technologiami jest równa „0”, a jednocześnie nie stać Cię na zatrudnienie kogokolwiek do pomocy w kwestii zarządzania e-sklepem, to marketplace na pewno ułatwi Ci zadanie rozpoczęcia sprzedaży internetowej.

3) Brak konieczności zabiegania o ruch i potencjalnych klientów

Marketplace, ze względu na mnogość oferowanych produktów oraz dobrze funkcjonujący marketing (bierzemy pod uwagę głównych graczy na rynku e-commerce), może wykazywać się dużym ruchem użytkowników go odwiedzających. Część z nich może trafić na Twoją ofertę, a nawet stać się Twoimi klientami.

Jeżeli nie masz pojęcia o marketingu internetowym dla e-commerce oraz nie dysponujesz funduszami na zlecenie usług promocyjnych podmiotom zewnętrznym, to znów może się to okazać atrakcyjnym dla Ciebie rozwiązaniem.

Większość platform oferuje również różnego typu formy promocji wewnątrz marketplace, co zwiększa prawdopodobieństwo ostatecznego przekonwertowania użytkownika w odbiorcę Twojego produktu.

źródło: materiały od autora

Wady prowadzenia handlu na platformie marketplace

Pomimo przedstawionych powyżej zalet, platformy marketplace mają również swoje słabsze strony, jeżeli rozpatrujemy korzyści wynikające z ich wykorzystywania przez e-sprzedawców. Jakie konkretnie wady mamy na myśli?

1) Prowizyjny model rozliczeń ze sprzedawcami

Wystawiając swoje produkty na sprzedaż w marketplace, musisz liczyć się z tym, że od każdej transakcji będziesz zmuszony odprowadzić prowizję dla firmy zarządzającej platformą (w przypadku np. Allegro może to być od 2% do 15%). Co więcej – również wystawianie niektórych przedmiotów na sprzedaż będzie wymagało od Ciebie pewnej inwestycji (nawet do 25 zł za 10 dni aktualnego ogłoszenia na wcześniej wymienionym portalu).

Opłaty te z roku na rok rosną (przynajmniej wg aktualnej tendencji) i być może nie robią wrażenia w perspektywie pojedynczych transakcji, ale w momencie, gdy skala działalności Twojego sklepu zaczyna rosnąć, to sumy odprowadzane na rzecz platformy… potrafią zjeżyć włos na głowie. Warto rzucić od czasu do czasu okiem na rozliczenia z marketplace i zastanowić się, czy, aby nie nadszedł już czas, żeby przejść na swoje.

Pamiętaj również, że na marketplace konkurujesz przede wszystkim ceną, co implikuje fakt, że nie możesz nałożyć na swoje produkty zbyt wysokiej marży, a od zysku musisz odliczyć jeszcze prowizję dla platformy.

2) Ograniczone możliwości personalizacji oferty

Rozpatrując najpopularniejsze na świecie platformy marketplace, rzuca się w oczy tendencja do unifikacji zasad wystawiania przedmiotów na sprzedaż. Ujednoliceniu podlegają miniatury i zdjęcia produktowe, tytuły aukcji, a w niektórych wypadkach nawet layouty i opisy artykułów. Polski hegemon Allegro wprowadził także zapis w regulaminie (15.10.2018) mówiący o tym, że platforma ma prawo do dowolnego korzystania z treści stworzonych przez sprzedawców.

Platformy z miesiąca na miesiąc ograniczają prawa handlarzy do budowania własnej marki w ramach marketplace, zmuszając w ten sposób najambitniejszych do korzystania z opcji płatnej promocji. Pola, na których można konkurować z innymi, są mocno zawężone.

3) Okrojone możliwości konkurowania w ramach platformy

O ile w świecie otwartego handlu elektronicznego możesz wyróżnić się na tle konkurencji odpowiednią komunikacją, wyjątkową użytecznością sklepu, prezentacją produktów, wizerunkiem specjalisty branży i dziesiątkami innych cech, o tyle wybicie się na marketplace ogranicza się aktualnie praktycznie wyłącznie do obniżenia ceny.

4) Duża konkurencja w obrębie platformy

Startując ze sprzedażą swoich produktów na platformie, musisz pamiętać, że z dużą dozą prawdopodobieństwa ktoś z Twojej branży już jest na niej obecny. Oznacza to, że z miejsca musisz stanąć w szranki z konkurencją w ramach ograniczonego środowiska marketplace.

Jak wspomnieliśmy powyżej, możliwości wypracowania przewagi konkurencyjnej są w tym wypadku mocno ograniczone, dlatego prawdopodobieństwo wejścia na platformę z rozmachem jest raczej niewielkie, chyba że jesteś w stanie zaproponować niższą cenę produktu lub dysponujesz odpowiednim budżetem do wykorzystania opcji płatnej promocji.

źródło: materiały od autora

5) Ograniczone możliwości marketingowe i „anonimowość” firmy

Decydując się na sprzedaż w marketplace, jesteś zdany na łaskę algorytmu i przygotowanych przez twórców platformy możliwości promocji. To potężne ograniczenie, jeżeli masz zamiar marketingowo zawojować rynek e-commerce. Content marketing, SEO/SEM, rozbudowane kampanie w social media, własny e-mail marketing lub personalizowana automatyzacja marketingu o tym wszystkim możesz praktycznie zapomnieć, jeżeli zdecydujesz się na sprzedaż swoich produktów wyłącznie za pośrednictwem marketplace.

Kolejną wadą zamykania się na portale typu Allegro, Amazon czy eBay, to pozostanie anonimową marką, za którą nie stoją żadne wartości ani narracja. Najzwyczajniej jesteś tam jednym z milionów sprzedawców nikim więcej i nikim mniej.

Zalety wdrożenia własnego sklepu internetowego

Skoro poznałeś już mocne i słabe strony sprzedaży na marketplace, to teraz czas pochylić się nad zaletami i wadami wdrożenia własnego sklepu internetowego.

Niezależność zawsze wymaga pracy i odpowiedzialności, ale jednocześnie pozwala na rozwinięcie skrzydeł i zbudowanie czegoś naprawdę wielkiego. Nie inaczej jest w przypadku sprzedaży w internecie. Zacznijmy jednak od początku…

1) Pełna personalizacja sklepu. Możliwość wdrożenia projektu „szytego na miarę”

O ile w przypadku marketplace wszystko kieruję się w stronę ujednolicania wizerunku sprzedawców i ofert, o tyle własny e-sklep pozwala na niemal nieograniczone dostosowanie layoutu, architektury informacji i funkcjonalności do Twoich potrzeb i oczekiwań Twoich klientów (szczególnie w przypadku wdrożeń Open Source i dedykowanych).

Czy to istotne? Jak najbardziej! Dzięki temu budujesz swój wizerunek w oczach klientów, wpływasz na ich zachowania, dopasowujesz do nich swój e-commerce, przez co rośnie ich lojalność i średnia wartość koszyków realizowanych w sklepie internetowym. Możesz sprawić, że użytkownik odwiedzający Twoją witrynę poczuje się w e-sklepie tak, jak w ulubionym butiku swobodnie i komfortowo.

Oprócz tego możesz wdrożyć zmiany w back-office, które ułatwią pracę Twoją i Twojego działu handlowego np. poprzez zintegrowanie Twojego sklepu z systemami księgowymi, marketingowymi czy magazynowymi.

2) Możliwość budowania marki i konkurowania nie tylko ceną

Własny sklep internetowy jest elementem kompletnego wizerunku marki. Może on wpłynąć na ostateczny odbiór Twojej firmy w oczach odbiorców postawić Cię w świetle specjalisty branży oraz budować zaufanie i lojalność. Osoby odwiedzające cyklicznie Twój e-commerce będą to robić nie tylko dlatego, że oferujesz dobre produkty w dobrej cenie, ale również dlatego, że mają do Ciebie zaufanie i są zadowolone z obsługi klienta.

Wdrożenie samodzielnego sklepu internetowego daje Ci szansę na zbudowanie przewagi konkurencyjnej w różnych obszarach nie tylko poprzez stałe obniżanie ceny, jak ma to miejsce w marketplace.

Funkcjonalny, wydajny i estetyczny e-sklep, w połączeniu z odpowiednimi zabiegami marketingowymi, może wybić Twoją firmę na czoło wyścigu o uwagę i sympatię konsumentów, a o to przecież chodzi, prawda?

3) Brak prowizji od sprzedawanych produktów

Handlując artykułami we własnym sklepie internetowym, nie musisz odprowadzać prowizji od transakcji (wyłączając opłatę dla systemów obsługi płatności, porównywarek cen czy programów afiliacyjnych). Pamiętaj również, że prowizję dla systemów zewnętrznych, z których korzystasz we własnym sklepie internetowym, możesz zawsze negocjować.

Koszta stałe możesz włączyć w cenę produktu, co w przypadku platform marketplace jest o tyle utrudnione, że musisz mieć tam nieustannie na uwadze cenę produktu wyświetlaną użytkownikowi.

Decydując się na własny sklep, Twoja polityka cenowa zależy tylko i wyłącznie od Ciebie.

4) Rozbudowana analityka

Wdrażając sklep internetowy na niezależnej platformie, możesz mieć dostęp do bardzo bogatej analityki, czego próżno szukać na marketplace. Dzięki temu możesz m.in. optymalizować swoje działania, śledzić KPI, zbierać i przetwarzać informacje o użytkownikach odwiedzających sklep i klientach korzystających z oferty.

Oprócz wbudowanych modułów analitycznych znajdujących się praktycznie w każdym oprogramowaniu e-commerce, możesz posługiwać się także Google Analytics i wszelkimi innymi narzędziami służącymi do badań zachowań użytkowników.

źródło: materiały od autora

5) Nieograniczone możliwości reklamowe i marketingowe

Posiadając własny sklep internetowy, w kwestiach marketingu i reklamy, ogranicza Cię jedynie wyobraźnia i posiadany budżet. Otworem stoją przed Tobą wszystkie dostępne metody promocji.

Dzięki temu możesz dywersyfikować i optymalizować działania marketingowe nastawione na pozyskiwanie ruchu i klientów. Nie jesteś zdany na niczyją łaskę. Uzyskujesz w ten sposób niezależność i możliwość budowania koherentnego wizerunku swojej firmy oraz oferowanych przez nią produktów.

Poznając swoich klientów dzięki analityce, możesz dopasowywać komunikaty do ich charakterystyki, automatyzować marketing, prowadzić działania remarketingowe w wyszukiwarkach i social media oraz wykorzystywać inne, najefektywniejsze z perspektywy Twojego biznesu metody reklamy i promocji.

Wady wdrożenia własnego sklepu internetowego

Jak wiadomo, wszystko ma swoje ciemniejsze strony. Nie inaczej jest w przypadku wdrożeń indywidualnych sklepów internetowych. Z czym musisz się w tym wypadku liczyć?

1) Koszt wdrożenia platformy

Rozpoczęcie sprzedaży za pośrednictwem własnego sklepu internetowego będzie wymagało od Ciebie pewnego budżetu. Jeżeli jednak podchodzisz do e-commerce w sposób poważny, to posiadanie indywidualnego e-sklepu powinno być dla Ciebie oczywistością i koniecznością.

Sprzedaż na marketplace nie generuje na początku niemal żadnych kosztów. W przypadku wdrożenia własnego sklepu internetowego, musisz liczyć się z wydatkami, które w przypadku e-commerce szytego na miarę mogą być niemałe. Trzeba jednak zaznaczyć, że jeżeli zrealizujesz ten projekt w sposób przemyślany, to ROI (zwrot z inwestycji) powinien być bardzo zadowalający.

2) Czas wdrożenia

Realizując indywidualny projekt e-commerce musisz przyjąć, że nie powstanie on z dnia na dzień. Rozbudowane wdrożenia zajmują nawet kilka miesięcy. Jakość wymaga czasu, dlatego jeżeli zależy Ci na tym, aby Twój sklep internetowy był dopracowany w każdym detalu, to trzeba uzbroić się w odrobinę cierpliwości.

3) Posiadanie przynajmniej podstawowej wiedzy z zakresu nowych technologii

Choćby nie wiem jak intuicyjna w obsłudze była platforma e-commerce, będzie ona wymagać od Ciebie realizacji pewnych zadań. Dlatego ważne jest, abyś posiadał chociaż podstawową wiedzę i umiejętności techniczne związane z technologiami internetowymi. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu i nerwów, co – umówmy się ma niebagatelne znaczenie.

Jeżeli już teraz wiesz, że możesz nie podołać pod tym względem wymaganiom platform e-commerce, to warto zastanowić się nad zatrudnieniem e-commerce specjalisty, który dobrze odnajduje się w obsłudze sklepów internetowych.

Integracja własnego sklepu internetowego z platformami marketplace – złoty środek?

Indywidualny sklep internetowy czy marketplace? Może wcale nie trzeba dokonywać wyboru? Rozwiązaniem może być wdrożenie własnego sklepu internetowego i zintegrowanie go z platformami sprzedażowymi typu marketplace, porównywarkami cen i katalogami.

Wiele platform e-commerce posiada gotowe integracje z najpopularniejszymi marketplace, co ułatwia prowadzenie sprzedaży na wielu frontach, wykorzystując do tego jeden system magazynowy i księgowy.

Połączenie sprzedaży za pośrednictwem marketplace i własnego e-commerce to świetny pomysł dla przedsiębiorców, którzy chcą zyskać dodatkowy kanał sprzedaży, jak również dla aktualnych sprzedawców działających np. na Allegro, którzy osiągają wysoką sprzedaż, posiadają stałych klientów, ale wiedzą, że ich biznes stać na więcej i pragną rozwinąć skrzydła w dziedzinie e-commerce.

O autorze:

Maciej Sowa

Maciej Sowa

Marketing manager w agencji e-commerce WAYNET

Entuzjasta digital marketingu w każdej jego odsłonie. Aktualnie zarządza działem marketingu w agencji e-commerce WAYNET – platynowego partnera platformy PrestaShop w Polsce obsługującego m.in. takie marki jak Patrizia Aryton, Reporter Young, MaxCom S.A. czy Ania Kruk. Współorganizator cyklicznych wydarzeń dedykowanych marketerom – Crash Mondays.

Polecamy tę konferencję

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem