Jak system ERP może pomóc Twojemu e-sklepowi?
Artykuł przygotowany przez eksperta
Zastanawiałeś się, dlaczego niektóre firmy korzystają z różnego rodzaju oprogramowanie i czy jest to opłacalne? Jak w życiu, tak i w biznesie, podejmowanie decyzji staje się trudniejsze wraz ze wzrostem zakresu możliwości, które mamy do wyboru. Dziś wyjaśniamy, dlaczego prowadząc e-sklep powinieneś pomyśleć również o systemie ERP.
Technologie w e-commerce
Zaawansowanie technologiczne biznesów wciąż się zwiększa. Branża e-commerce przoduje, wykorzystując nowoczesne kanały sprzedaży oraz dotarcia do klientów. Rynek oferuje mnóstwo narzędzi, które ułatwiają pracę i zwiększają jej efektywność.
W wielu firmach funkcjonuje cały zestaw systemów i funkcjonalności. Grunt jednak, żeby używane technologie wspierały się nawzajem, uzupełniały i rozszerzały możliwości. Integracja narzędzi to klucz do sukcesu. Solidna podstawa, na której zbudujemy powodzenie firmy to system ERP, który, oprócz szeregu funkcjonalności dostosowanych do wszystkich obszarów pracy firmy, dba o prace zgodną z przepisami.
System ERP i jego możliwości
System ERP (Enterprise Resource Planning) to narzędzie, które służy do zarządzania przedsiębiorstwem. Firmy działające w branży e-commerce to nowoczesne przedsiębiorstwa, więc na pewno przyda się do ich prowadzenia stabilne oprogramowanie ERP, które porządkuje pracę poszczególnych działów firmy.
Taki system pomaga w gromadzeniu, przechowywaniu i analizie danych, które pochodzą z różnych obszarów działalności firmy. Informacje ze wszystkich obszarów zapisywane są w jednej bazie danych. Producenci ERP dbają, aby rozwiązania te były zgodne ze zmieniającymi się przepisami prawa. Dają w ten sposób swoim klientom pewność korzystania z rozwiązania zapewniającego bezpieczne prowadzenie biznesu.
Dodatkowo, systemy ERP można dostosować do specyficznych procesów zachodzących w firmie. Co więcej, pozwalają one na rozszerzanie funkcjonalność o kolejne dedykowane rozwiązania.
Jak skorzystać z oprogramowania ERP?
Rozwiązania tej klasy oferują wygodne formy zakupu – oprócz standardowej licencji „na własność”, taki system można wynająć. A jeśli interesuje nas skorzystanie z technologii chmurowej, nie musimy inwestować w sprzęt informatyczny do przechowywania danych. Wystarczy opłacić abonament u dostawcy takiego rozwiązania, aby korzystać z bezpiecznej infrastruktury i mieć dostęp do najnowszej wersji systemu.
Systemy ERP oferują różne interfejsy. Dzięki temu mamy możliwość pracy zdalnej, za pośrednictwem różnych urządzeń – z poziomu komputera, na którym zainstalowany jest program, przez przeglądarkę internetową oraz urządzenia mobilne z systemem Android. Dostęp do danych firmowych jest wygodny i możliwy z dowolnego miejsca i o dowolnej porze.
Czy system ERP sprawdzi się w branży e-commerce?
Systemy ERP dają swoim użytkownikom szerokie możliwości. Które z nich sprawdzą się w branży e-commerce? Prześledźmy moduły (czyli składowe systemu ERP) szczególnie interesujące branżę e-commerce, na przykładzie oferty polskiego systemu enova365.
Dokumentacja i CRM
Przede wszystkim mamy do dyspozycji moduł Handel, który pozwala na wystawianie dokumentów sprzedaży, zakupu, ofertowania, ewidencji zamówień i obsługi wielu magazynów oraz moduł CRM, czyli narzędzie do kreowania, zarządzania i podtrzymywania relacji z klientami.
Księgowość
W zależności od strategii firmy, z poziomu systemu ERP można prowadzić także księgowość (pełną lub uproszczoną) lub obsługiwać procesy kadrowo-płacowe.
Analityka biznesowa
Dla osób, które potrzebują także wsparcia analityki firmy, dostępny jest moduł Business Intelligence agregujący dane sprzedażowe. Dzięki wygodnym wskaźnikom i wykresom, prezentuje on dane, z których pracownicy mogą wygodnie czerpać wiedzę o zachodzących w firmach procesach.
Integracja z e-sklepem
Na zintegrowanie systemu ERP z e-sklepami pozwala moduł e-Sklep konektor. Umożliwia on połączenie ze sklepami internetowymi działającymi na różnych platformach (Magento, PrestaShop, Shoper, WooCommerce). Funkcjonalność modułu pozwala na:
- definiowanie wielu sklepów internetowych oraz konfigurowanie ich parametrów,
- określanie widoczności towarów, ich grup i zdjęć w poszczególnych e-sklepach,
- wysyłanie grup towarów, kart towarów wraz ze zdjęciami z systemu do e-sklepów,
- wysyłanie stanów magazynowych (z magazynów określonych w konfiguracji e-sklepu),
- pobieranie zamówień z e-sklepów,
- zakładanie w systemie ERP kart kontrahentów, którzy założyli konta w e-sklepie,
- aktualizację stanu realizacji zamówień,
- możliwość zautomatyzowania synchronizacji za pomocą harmonogramu zadań.
Współpraca z firmami kurierskimi
Kolejnym przydatnym dla branży e-commerce narzędziem jest zintegrowanie systemu ERP z systemami firm kurierskich. Moduł Kurierzy umożliwia współpracę z systemami firm kurierskich bez konieczności logowania się do witryn internetowych kuriera. Daje możliwość rejestrowanie przesyłek, pobieranie listów przewozowych i etykiet oraz zamawianie kuriera (odbiór przygotowanych do wysłania paczek). Jeden system ERP może współpracować z wieloma systemami kurierskimi.
Harmonogram zadań
Pracę systemu usprawni Harmonogram zadań, czyli część systemu, dzięki której akcje wcześniej wykonywane przez użytkownika będą inicjowane w określonym czasie lub w momencie wystąpienia konkretnego zdarzenia w systemie. Harmonogram zadań cyklicznie sprawdza, czy w bazie danych istnieją konkretne zadania do wykonania. Zmniejsza on pracochłonności obsługi ważnych czynności, liczbę błędów użytkowników oraz przyspiesza przepływ procedur i dokumentów między różnymi działami i pracownikami firmy.
Para idealna
Dzięki obsłudze biznesu z poziomu systemu ERP, nie robisz dwa razy tego samego. W jednym systemie wykonujesz coś, co automatycznie jest wysyłane do drugiego i na odwrót. Po stronie oprogramowania ERP odbywa się proces logistyczny i sprzedażowy. Realizowane są zamówienia, które „wpadają” przez sklep internetowy.
System ERP:
- wysyła towary do e-sklepu,
- aktualizuje stany magazynowe,
- przesyła zdjęcia towarów do e-sklepu,
- pobiera zamówienia.
Oczywiście zanim w systemie ERP będziemy mogli realizować czynności związane z obsługą, fakturami i danymi na temat zamówień, musimy posiadać dobrze działający sklep internetowy. Pełni on tutaj rolę handlowca – musi zainteresować klienta ofertą, zaoferować dogodne warunki zakupu. Kiedy klient złoży zamówienie, wszystkie cenne informacje z witryny internetowej trafią bezpośrednio do systemu ERP. Pozwoli nam to na zaoszczędzenie czasu i skrócenie czasu wysyłki towaru do zamawiającego.
Jakie korzyści da nam system ERP?
Dzięki sprzedaży realizowanej poprzez e-sklep zasięg odbiorców oferty jest bardzo duży. W zasadzie sklep internetowy daje możliwość dotarcia do obiorców bez względu na ich miejsce zamieszkania. Dzięki wygodzie rozwiązań online, klienci mogą na bieżąco zapoznawać się z ofertą e-sklepu, filtrować listy zakupów po swoich preferencjach, a także czekać na dogodne promocje.
E-sklep zintegrowany z systemem ERP to korzyści dla właściciela biznesu, który będzie miał dobry dostęp do danych firmowych i będzie mógł skupić się na efektywnym rozwijaniu swojej firmy.
Rozwiń ofertę swojego e-sklepu wybierając system ERP i dzięki temu:
- prowadź swój biznes z poziomu jednego systemu,
- nie martw się zmianami w przepisach,
- połącz wszystkie kanały sprzedaży,
- łatwo zarządzaj kurierami,
- automatyzuj powtarzalne czynności,
- usprawnij pracę i szybciej realizuj zamówienia do klientów,
- na bieżąco monitoruj kondycję firmy,
- rozwijaj biznes dzięki dopasowanym narzędziom.
Jeśli dowiedzieć się, w jaki sposób system ERP pomoże Twojemu biznesowi, sprawdź wersję demo i przekonaj się, czy to rozwiązanie również dla Ciebie.
O autorze:
Małgorzata Łukasik
Konsultant projektu Handel enova365
Ma wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu systemów ERP w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Zaangażowana w rozwój produktów enova365 dedykowanych dla branży e-handlu.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!