Czy Polskie sklepy internetowe mają szansę przebić się na globalnych rynkach?

Czy Polskie sklepy internetowe mają szansę przebić się na globalnych rynkach?

Coraz więcej dzisiejszych kupujących online wybiera produkty z oferty zagranicznych sklepów internetowych. Według badania UPS Europe Pulse of the Online Shopper™ z 2017 roku, już 7 na 10 Europejczyków kupujących w sieci dokonało zakupu od detalistów spoza ich krajów zamieszkania. Dane pokazują, że istnieje wiele możliwości na rozwój dla polskich sklepów internetowych.

Sklepy zagraniczne

W raporcie zatytułowanym „Wyzwania ecommerce” sprzedaż na rynkach zagranicznych deklaruje 65% polskich sklepów internetowych. Najbardziej preferowanymi kierunkami są Europa Zachodnia i Centralna (58%), Europa Wschodnia (26%), Azja (9%) i Stany Zjednoczone (6%)[1].

Rozwijanie biznesu na rynkach globalnych może być bardzo korzystne dla sklepów internetowych, gdyż wzrost eksportu wiąże się z większym przychodem. Badanie UPS European SME Exporting Insights z 2016 roku wykazało, że ponad połowa ankietowanych małych i średnich przedsiębiorstw, która prowadzi działalność eksportową, odnotowała wyższy przychód w ciągu ostatnich trzech lat.

Międzynarodowe zakupy

Na zakup przedmiotów z zagranicznych sklepów ma wpływ wiele różnych czynników. Przede wszystkim, te sklepy oferują lepsze ceny (72%), a kupujący mają dostęp do przedmiotów niedostępnych w ich krajach (49%) oraz możliwość odkrycia nowych, ciekawych produktów (34%).

Z drugiej strony, kupowanie w zagranicznych sklepach wiąże się z licznymi barierami m.in. koszt wysyłki (25%), przedłużony czas dostawy (24%), obawy przed nieotrzymaniem produktu (24%), opłaty celne/podatki (24%) i utrudniony proces zwrotu (24%)[2].

Pomimo tych barier, Polskie sklepy internetowe mogą osiągnąć sukces na globalnych rynkach. Najlepszym przykładem jest polska rodzinna firma Valek Rolling Pins – producent grawerowanych wałków.

Co ogranicza sklepy internetowe?

We współpracy z UPS, firmie udało się pokonać główne ograniczenia powstrzymujące polskie przedsiębiorstwa przed podbijaniem globalnych rynków. Po pierwsze, w odpowiedzi na wyższe koszty i obawy, UPS zaproponował rozwiązania gwarantujące przystępną cenę i niezawodną, szybką dostawę.

Jednym ze wspomnianych w badaniu problemów sklepów internetowych była odprawa celna. UPS zapewnił firmie Valek Rolling Pins odprawę celną online – rozwiązanie łatwe i wygodne dla konsumentów. Dzięki elastycznemu podejściu UPS, pomocy w zakresie logistyki i produktom wysokiej jakości – Valek Rolling Pins rozwija skrzydła na zagranicznych rynkach. Na chwilę obecną prawie 90% produkcji firmy trafia na eksport.

Przykład firmy Valek Rolling Pins pokazuje, że Polskie sklepy internetowe mogą bez wątpienia odnieść sukces na rynkach globalnych. Ważne jest, by stale obserwowały zachowania konsumentów i podjęły współpracę z zaufanym partnerem, który rozwieje powszechne obawy kupujących online i dostosuje usługi do ich potrzeb.

[1] „Wyzwania e-commerce”, badanie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Millward Brown, 2018

[2] PayPal Cross-Border Consumer Research 2018, PayPal and Ipsos, 2018

UPS jest partnerem merytorycznym sekcji Logistyka i dystrybucja.