AdWords od podstaw: wykluczające słowa kluczowe

AdWords od podstaw: wykluczające słowa kluczowe

Potrafisz już stworzyć kampanię, dodać grupę reklam, dopasować słowa kluczowe i napisać reklamy. Jak jednak sprawić, żeby reklamy nie wyświetlały się osobom, które nie są skłonne do zakupu? Najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie „na jakie słowa” są wyświetlane reklamy. Wydawać by się mogło, że słowa, które wybrałeś są jedynymi, na które widoczna jest twoja reklama. Czy jest tak w rzeczywistości?

Wyszukiwane hasła

Nie musisz posiadać czarodziejskiej kuli, żeby sprawdzić na jakie frazy wyświetlają się twoje reklamy. Wystarczy, że włączysz swoją kampanię AdWords i przejdziesz do zakładki „słowa kluczowe”.

1

Zobaczysz w tym oknie wszystkie słowa na jakie wyświetliła się twoja reklama wraz z typem dopasowania. W tabeli zobaczyć możesz też ilu osobom wyświetliła się twoja reklam na dane zapytanie, ile osób w nią kliknęło, jaki poniosłeś za to koszt, współczynnik klikalności oraz średnią pozycję twoich reklam.

2

Słowa i wyrażenia które zobaczysz w tej tabeli możesz dodawać do kampanii lub je wykluczać. Należy zaglądać regularnie do tej zakładki, ponieważ dane w niej zawarte są jednym z elementów optymalizacji kampanii. W zależności od wielkości kampanii powinieneś kontrolować „Wyszukiwane hasła” codziennie lub co kilka dni. Im uważniej będziesz przeglądał listy, dodawał i wykluczał słowa tym lepsze efekty przyniesie twoja reklama.

Typy wykluczających słów kluczowych

Istnieją trzy podstawowe dopasowania słów kluczowych w AdWords, które możesz wykorzystać w swoich kampaniach. Ich wybór zależy od tego, jakiego ruchu oczekujesz z kampanii. Nie chodzi tu tylko o ilość osób, które przejdą do twojej strony, ale także o ich jakość. Nie wszystkie osoby, które klikną twoją reklamę są przecież skłonne dokonać konwersji.

  • „Dopasowanie ścisłe” to najwęższy typ dopasowania. Używając tego dopasowania jako wykluczenia, wykluczysz wyświetlanie się reklam na dokładne wyrażenie. Oznacza to, że użytkownik nie zobaczy twojej reklamy, kiedy wpisze idealnie taką samą frazę, którą wykluczyłeś. Dla przykładu: wybierasz wyrażenie „czerwony rower” – twoja reklama nie wyświetli się tylko na tę frazę. Kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę słowa: „czerwone rowery, sklep czerwony rower, czerwony rower sprzedaż” – twoja reklama zostanie wyświetlona. To wykluczenie najlepiej sprawdza się przy wykluczaniu długich ogonów, czyli bardzo precyzyjnych wyrażeń np. czerwone szpilki na dziesięciocentymetrowym obcasie.

  • „Dopasowanie do wyrażenia” – ten typ słów kluczowych jest szerszy niż dopasowanie ścisłe. Stosując takie dopasowanie twoja reklama nie będzie się wyświetlała nie tylko na słowo kluczowe „czerwony rower”, ale także na frazy zawierające słowa przed i po wyrażeniu, jak i błędy orograficzne oraz bliskie odmiany. Będą to hasła wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę tj.: „czerwone rowery, sklep z czerwonym rowerem, czerwony rower, czerwony rower sprzedaż”. Ten typ wykluczenia najlepiej sprawdzi się do wykluczanie ogólnych, mało precyzyjnych wyrażeń.

  • Dopasowanie przybliżone to najszerszy typ dopasowania słów kluczowych. Reklamy nie będą się wyświetlać na synonimy, błędy w pisowni, wyrażenia zawierające dodatkowe słowa przed, w środku, po wybranym przez ciebie słowie kluczowym. Ciężko nad tym zapanować. Prawda? AdWords wychodzi ci jednak naprzeciw. W tym dopasowaniu można używać modyfikatora „+”, znak dodawania przed danym wyrazem je zablokuje. Jest to wykluczanie kontekstowe. Niestety wykluczanie w ten sposób jest mało precyzyjne i znacznie lepszym rozwiązaniem jest stosowanie wykluczeń w dopasowaniu ścisłym i do wyrażenia. Masz wtedy pełną kontrolę nad słowami, na które nie wyświetla się twoje reklamy.

Dodawanie wykluczających słów kluczowych

Przejdźmy do praktyki. W jaki sposób wykluczać słowa? Wykluczać hasła możesz na poziomie kampanii lub grupy reklam. Nie ma tu jednej określonej reguły. Wszystko zależy od twojej interpretacji i tego w jaki sposób są pogrupowane twoje słowa kluczowe. Być może dla jednej grupy reklam dane słowo jest istotne, a dla innej nie.

3

Aby wykluczyć dane słowo musisz je zaznaczyć, a następnie na górze strony wybrać „Dodaj jako wykluczające słowo kluczowe”. Zostaniesz przekierowany do okna, w którym będziesz mógł wybrać, czy chcesz wykluczyć dane słowo w grupie reklam, czy w kampanii. Typ dopasowania możesz zmienić wpisując słowo w [ ]- dopasowanie ścisłe, „” – dopasowanie do wyrażenia lub zostawiając bez dodatkowych znaków – dopasowanie przybliżone (albo blokując słowo +).

Teraz wystarczy tylko zapisać słowo i jest ono wykluczone. Oznacza to, że nie będą się na nie wyświetlały twoje reklamy.

Dobrą praktyką jest także używanie tych samych słów wykluczających w grupach o tej samej tematyce, ale w różnym dopasowaniu. Dla przykładu: masz dwie grupy reklam o tej samej tematyce, w których są te same reklamy i słowa kluczowe np. w dopasowaniu ścisłym i do wyrażenia. W tym wypadku obie te grupy powinny mieć te same frazy wykluczające.

Podsumowując: słowa wykluczające są tak samo istotne, jak słowa kluczowe. Jeśli nie będziesz ich kontrolował, twoje reklamy mogą się wyświetlać użytkownikom, którzy nie spowodują konwersji. Tym samym będziesz płacił za bezwartościowe kliknięcia. Dlatego bądź uważny przeglądając listę wyszukiwanych haseł i rób to regularnie. Czasem jedno kliknięcie może spowodować poważne szkody dla kampanii.

Natalia Chrobak - Deva Group
Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.
Więcej artykułów tego autora