Blog w e-commerce – pozostań w kontakcie ze swoimi klientami

Blog w e-commerce – pozostań w kontakcie ze swoimi klientami

Rosnącej popularności blogów trudno zaprzeczyć. Zdecydowana większość internautów ma swoje ulubione blogi, które regularnie odwiedza. Tego, czym jest blog również nikomu tłumaczyć nie trzeba. Czy jednak powinni zdecydować się na niego właściciele sklepów internetowych? Jak najbardziej! Blog w e-commerce – jak go prowadzić i kiedy warto się na niego zdecydować.

Nie jest tajemnicą, że bloga ma dziś coraz więcej firm. Wiele mówi się o tym, że to tanie i skuteczne narzędzie sprzedażowe, platforma komunikacji z klientami i jedno z pierwszych miejsc (zaraz po mediach społecznościowych) w którym szukają oni informacji o przedsiębiorstwie, sprzedawcy czy produkcie. Prawdą jest również, że blog w e-commerce:

  • ułatwia dotarcie do użytkowników i pozwala zebrać w jednym miejscu to, co ich interesuje i czego chcieliby się dowiedzieć,
  • to sposób na szybką i aktywną komunikację z potencjalnymi nabywcami oferowanych przez Ciebie dóbr i usług,
  • to prestiż, sposób na budowanie wizerunku eksperta i na zdobycie zaufania oraz sympatii internautów,
  • blog branżowy może być również narzędziem i elementem działań promocyjnych, a także szerszej strategii marketingowej,
  • klienci coraz częściej szukając informacji o produkcie zaglądają do internetu, a więc mając bloga możesz odpowiedzieć na ich potrzeby i oczekiwania.

Blog w e-commerce – korzyści płynące z blogowania

Blog branżowy daje Ci możliwość wyjścia poza te ograniczenia, które są związane z samym funkcjonowaniem e-sklepu. To właśnie na blogu będziesz mógł dokładnie opisać swój produkt, pokazać jak należy go używać czy przechowywać, i jak można łączyć go z innymi (najlepiej również dostępnymi w Twoim sklepie) towarami. To tutaj odpowiesz na pytania użytkowników, rozwiejesz ich obawy i wątpliwości. Być może w ten sposób sprawisz także, że zdecydują się zrobić większe zakupy niż początkowo planowali.

Blog w e-commerce pozwala Ci również lepiej poznać Twoich klientów, nawiązać z nimi relacje, stając się zupełnie darmowym pomostem pomiędzy Tobą i Twoim biznesem, a konsumentami. Dodatkową korzyścią jest fakt, że jeśli Twoje wpisy będą wysokiej jakości, to wówczas zainteresują nie tylko internautów, lecz również roboty wyszukiwarek. To z kolei przełoży się na zdobywanie linków i na współczynnik konwersji.

Jak blogować, by być czytanym i lubianym?

Jest jedno „ale” – jeśli blog w e-commerce ma spełnić swoją funkcję, musi być dobrze prowadzony.

Poniżej znajdziesz 10 praktycznych porad, których wcielenie w życie pozwoli Ci zostać królem handlowej blogosfery.

1. Zastanów się, co chcesz powiedzieć klientom. Zacząć należy od strategii. Zastanów się kim są Twoi odbiorcy, co masz im do zaoferowania, a także pomyśl nad tym, co i w jakim czasie chcesz osiągnąć poprzez blog.

2. Bądź spójny i prawdomówny – nie przypisuj swoim produktom zalet, których nie mają, nie udawaj kogoś, kim nie jesteś, a nim napiszesz – pomyśl.

3. Bądź pomocny – wszyscy wiemy, że chodzi o to, by sprzedać produkt. Nie znaczy to jednak,
że Twój branżowy blog ma być miejscem nachalnej reklamy. Uczyń z niego przestrzeń, w której użytkownicy dobrze się czują, w której wymieniają się komentarzami i opiniami, do której chętnie i z ciekawością zaglądają. Odpowiadaj na pytania, rozwiązuj problemy, po prostu daj się lubić.

4. Nie bój się eksperymentować – pamiętaj, że internauci szybko się nudzą. Nie pozwól, by nudzili się wchodząc na Twojego bloga. Dostarczaj im różnorodne, wciąż atrakcyjne treści.

5. Nie bądź zbyt sztywny, ani zbyt wyluzowany – wprawdzie na blogu możesz pozwolić sobie na nieco więcej swobody w kontakcie z konsumentem, nie powinna ona jednak przekraczać granic dobrego smaku. Miej poczucie humoru, ale nie zgrywaj luzaka na siłę, zwłaszcza jeśli Twoi odbiorcy dawno już skończyli 18 lat.

6. Nie zapominaj o kliencie – cokolwiek piszesz i publikujesz pamiętaj, że nie robisz tego dla siebie, dlatego zadbaj o to, by dodawane przez Ciebie treści były przydatne i zrozumiałe dla użytkownika, by dobrze i szybko się czytały i by z lektury Twojego tekstu coś pozytywnego wynikało dla odbiorcy.

7. Dodawaj ciekawe i unikalne treści – pisz tak, by wyczerpać temat, lecz jednocześnie nie uprawiaj pustosłowia i wodolejstwa. Pokaż, że wiesz o czym piszesz. Nie bądź jednak zarozumiały, bo w takim przypadku czytelnicy szybko wytkną Ci nawet najdrobniejsze potknięcie (a takie prędzej czy później na pewno Ci się przydarzy). Zamiast mówić o tym, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie pokaż na blogu, że masz wiedzę, którą nie dysponują wszyscy.

8. Pamiętaj, że słowa to nie wszystko – dlatego do publikowanych treści dodawaj grafiki, infografiki, materiały video, w skrócie: wszystko to, co uczyni Twój wpis ciekawszym i bardziej przydatnym dla użytkownika.

9. Bądź systematyczny – pokazuj, że Twój sklep żyje, że się rozwija i regularnie zamieszczaj wpisy. Dlaczego? Badania dowodzą, że internauci doceniają systematyczne publikowanie treści i bardziej ufają tym stronom (i sprzedawcom), którzy stawiają na regularną i przemyślaną komunikację. Klient, który zobaczy, że ostatnie wpisy pochodzą sprzed pół roku już do Ciebie nie wróci.

10. Nie pisz poematów – zamęczysz nimi i siebie i internautę. Dostosuj długość i częstotliwość swoich wpisów do poruszanej tematyki, możliwości czasowych i tego, jak czytają (i czego szukają na blogu) Twoi klienci.

I jeszcze jedno: nie oczekuj cudów – nic nie dzieje się od razu – Ty również na efekty swojego blogowania będziesz musiał poczekać. Dlatego uzbrój się w cierpliwość i pisz, doradzaj, odpowiadaj na pytania i buduj swoją pozycję super sprzedawcy.

Polecamy tę konferencję

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem

Monika Szweda
Dziennikarka, redaktorka, copywriterka. Jako freelancer współpracuje w zakresie content marketingu zarówno z agencjami reklamowymi, jak i z osobami prywatnymi. Miłośniczka marketingu internetowego, psychologii konsumenta, mediów społecznościowych i słowa pisanego.
Więcej artykułów tego autora