Dlaczego program partnerski i współpraca z siecią afiliacyjną jest korzystna dla Twojego e-sklepu

Dlaczego program partnerski i współpraca z siecią afiliacyjną jest korzystna dla Twojego e-sklepu

Program partnerski to jedno z podstawowych narzędzi do zwiększania sprzedaży w sklepie internetowym. Dzieje się to dzięki sieci wydawców, którzy dołączając do programu, promują ofertę sklepu i są wynagradzani prowizyjnie od sprzedaży.

 

Czym zajmuje się sieć afiliacyjna? Prowadzeniem programów partnerskich, łącząc reklamodawców z wydawcami i umożliwiając im współpracę bez zbędnych formalności. Reklamodawcy otrzymują możliwość promowania się na różnorodnych serwisach jednocześnie, a wydawcy dostęp do programów partnerskich i najnowszych technologii. Program partnerski to rozwiązanie przynoszące korzyści każdej ze stron.

Jak można rozliczać się w ramach afiliacji?

W afiliacji wyróżnia się kilka modeli rozliczeń, ale w e-commerce podstawowym jest Cost Per Sale (CPS). W tym modelu reklamodawca wypłaca wydawcom prowizję  za sprzedaż, która została zainicjowana dzięki promocji wydawców i pozytywnie zrealizowana: towar został opłacony i odebrany przez kupującego. Reklamodawca ponosi więc koszty promocji, gdy sam zarabia.

Z perspektywy reklamodawcy jest to model bardzo bezpieczny, gdyż ryzyko niepowodzenia kampanii zostaje przeniesione na wydawcę. Dlatego warunki programu partnerskiego muszą być na tyle atrakcyjne, aby wydawca chciał podejmować to ryzyko.

Program partnerski – jak ustalić warunki?

Współpraca wydawców z reklamodawcami w ramach programu partnerskiego musi być opłacalna dla każdej ze stron. I o tym należy pamiętać na każdym etapie współpracy z wydawcami, nie tylko w momencie pozyskiwania ich do programu. Im wyższą prowizją będziesz w stanie podzielić się z wydawcami, tym chętniej podejmą promocję właśnie Twojej ofert w modelu CPS. Choć wysokość prowizji jest kluczowa z perspektywy wydawcy, to nie tylko ona stanowi o atrakcyjności programu. Wydawcy analizują również takie wskaźniki jak:

– popularność sklepu internetowego i ilość jego użytkowników,

– asortyment i jego konkurencyjność cenową,

–  wysokość koszyka zakupowego,

– szatę graficzną i intuicyjność procesu zakupowego,

– długość żywotności plików cookies, czyli okres przez jaki prowizja naliczana jest dla wydawcy, gdy użytkownik nie dokona zakupu bezpośrednio po przejściu do sklepu.

Kim są wydawcy?

Blogerzy, YouTuberzy, serwisy tematyczne, rabatowe, wyszukiwarki produktów, porównywarki cenowe, właściciele baz mailingowych, użytkownicy social mediów… są ich tysiące. Uruchamiając program partnerski w ramach sieci afiliacyjnej reklamodawca nie musi poświęcać czasu i ponosić kosztów samodzielnego pozyskiwania wydawców do programu. Tym zajmuje się w jego imieniu sieć afiliacyjna, która wyszukuje, pozyskuje i angażuje do współpracy różnorodne serwisy.

Do współpracy afiliacyjnej najbardziej pożądane są branżowe serwisy tematyczne i specjaliści w swoich tematach. Choć zazwyczaj mają mniejsze zasięgi niż duże serwisy wielotematyczne, to posiadają wierne grono odbiorców, dla których opinia na temat danego produktu ma duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Sieć afiliacyjna nie tylko posiada bazę wydawców, ale przede wszystkim ma doświadczenie we współpracy z nimi w modelu prowizyjnym. W oparciu o szczegółowe statystyki i posiadane dane, sieć umiejętnie łączy reklamodawców z najbardziej odpowiednimi dla nich wydawcami, aby współpraca przynosiła korzyści każdej ze stron.

Kiedy uruchomić program partnerski?

Im wcześniej tym lepiej. Program partnerski to strategia działania długofalowego.

O tym należy pamiętać, uzbroić się w cierpliwość i zaangażować w budowanie sieci wydawców. Należy mieć świadomość, że uruchomienie programu nie przynosi efektów sprzedaży z dnia na dzień. Proces budowania efektywnej sieci wydawców jest mozolny i długotrwały, ale w perspektywie czasu zwraca się w postaci wzrostu sprzedaży bez ryzyka ponoszenia kosztów za brak efektów.

Współpraca z siecią afiliacyjną

Uruchamiając program partnerski na platformie afiliacyjnej, sklep otrzymuje dostęp do bazy wydawców i nie musi martwić się o zaplecze technologiczne. Sieć zapewnia kompleksową obsługę programu partnerskiego:

– możliwość akceptowania nieograniczonej ilości wydawców do programu,

– dostęp do szczegółowych statystyki ruchu i sprzedaży generowanych przez wydawców,

– możliwość optymalizacji kampanii na każdym etapie,

– dystrybucję kodów rabatowych i ofert specjalnych,

– zbiorcze wypłacanie prowizji bez konieczności rozliczania się z każdym wydawcą osobno,

– wydawcom zapewnia  narzędzia do prezentowania ofert reklamodawców.

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego i chcesz rozliczać się prowizyjnie od sprzedaży, przed przystąpieniem do konkretnej sieci afiliacyjnej ważne jest, aby przeanalizować jak dużo programów dana sieć prowadzi w  modelu Cost Per Sale. Jeśli jest ich dużo, to bardzo dobrze, bo oznacza to, że sieć posiada wydawców, którzy mają doświadczenie we współpracy w modelu CPS lub mają potencjał, aby właśnie w tym modelu osiągać wysokie wyniki.

Polecamy tę konferencję

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem

Ewa Dudek
W 2009 roku stworzyła sieć afiliacyjną webePartners, dedykowaną rynkowi e-commerce. Od tego czasu uruchomiła i prowadziła ponad 800 programów partnerskich dla sklepów internetowych. Od początku powstania webePartners pełni w niej funkcję CEO.
Więcej artykułów tego autora