Co zmieni się w e-commerce w 2019 roku?

Co zmieni się w e-commerce w 2019 roku?

E-commerce w Polsce i na świecie rozwija się niezwykle dynamicznie i wciąż ma ogromny potencjał. W ostatnich latach wdrażano nowinki z zakresu UX, różne metody płatności, proponowano darmowe dostawy. Stawiano na omnichannel, precyzyjne targetowanie, obsługę klienta w czasie rzeczywistym. Wiodącym trendem było też dostosowanie e-sklepów do urządzeń mobilnych. Za e-przedsiębiorcami masa pracy, a przed nimi kolejne wyzwania. Jakie? 

Obserwując branżę internetową z szerokiej perspektywy, a także analizując posunięcia największych firm na świecie, można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że w najbliższym czasie nie możemy się spodziewać rewolucji w e-commerce. Wszystko wskazuje na to, że 2019 rok upłynie pod hasłem doskonalenia e-sklepów.

Marketplace

Platformy marketplace dość nieśmiało wkraczają na nasz rynek, ale wszystko wskazuje na to, że ich popularność będzie bardzo dynamicznie wzrastać. Wszystko dlatego, że marketplace pozwala wykorzystać ogromny potencjał globalnego e-commerce. Dzięki nim e-przedsiębiorcy zyskują unikalną możliwość dotarcia do nowych grup potencjalnych klientów, mogą znacznie zwiększyć sprzedaż, a także promować swoją markę. Marketplace opiera się też o dropshipping, czyli model logistyczny, który pozwala pozbyć się problemów związanych z magazynowaniem, a także umożliwiający zwiększenie szybkości dostaw. To duża szansa dla mniejszych sklepów internetowych. E-konsumenci kochają tego typu platformy przede wszystkim za możliwość dotarcia do ofert tysięcy firm w jednym miejscu.

Obok rozwoju platform marketplace można spodziewać się zwiększającej się popularności sprzedaży społecznościowej. Idea Fecebook Marketplace czy też rozwiązań, które wdraża chociażby Instagram sprawia, że media społecznościowe będą odgrywać ważną rolę w handlu internetowym.

Era same day delivery

Nie jest tajemnicą, że w e-commerce ogromną rolę odgrywa nie tylko towar i cena, ale też wszystkie poboczne elementy, jak doświadczenia zakupowe, obsługa klienta i proces realizacji zamówienia. W dodatku rosnąca konkurencja, podobnie jak rosnące oczekiwania klientów sprawiają, że musimy dać z siebie wszystko. Dlatego celem dla dynamicznie rozwijających się e-sklepów będzie zapewnienie klientom możliwości dostawy tego samego dnia. Krótki czas oczekiwania na przesyłkę przekonuje do zakupu, więc możemy liczyć na wyższą konwersję. Co więcej, spełnimy oczekiwania wymagających klientów zyskując ich zaufanie i lojalność. Wdrożenie same day delivery pozwala także zatrzeć różnicę pomiędzy handlem internetowym a tradycyjnym.

źródło: shutterstock.com

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja to gorący trend niemal w każdej branży, dlatego nie może go zabraknąć również w handlu internetowym. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala wznieść obsługę klienta na wyższy poziom. Każdy z nas zna już doskonale chatboty, które znacznie usprawniają obsługę klienta. Bardziej zaawansowaną propozycją są wirtualni asystenci, którzy niemal zupełnie mogą zastąpić człowieka w zakresie kontaktów z klientami, a konsumentom dostarczą najbardziej precyzyjnych i potrzebnych informacji.

Zadaniem dla e-sklepów jest też wykorzystanie sztucznej inteligencji do bardziej precyzyjnej analizy zachowań konsumentów, tworzenia bardziej trafnych sugestii, czy też do poprawienia dokładności sklepowej wyszukiwarki.

Personalizacja

Na pewno dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że personalizacja jest wciąż numerem jeden wśród trendów, które kształtują oblicze współczesnego handlu internetowego. Personalizacja, customer experience i narzędzia do analityki internetowej wciąż będą odgrywać kluczową rolę. Prezentowanie spersonalizowanych ofert i precyzyjnie dopasowanych przekazów marketingowych są priorytetem dla każdego e-sklepu. Maksymalna personalizacja jest więc wciąż elementem, który może zapewnić sukces.

Wirtualna rzeczywistość i rzeczywistość rozszerzona

Zarówno VR, jak i AR to technologie, które rozwijają się bardzo dynamicznie i mają ogromny potencjał. Virtual Reality dostarcza nowe wrażenia, a Augmented Reality pozwala zintegrować realny świat z światem wirtualnym. Świat jeszcze niedawno kojarzony z Matrixem staje się rzeczywistością, dlatego warto uwzględnić ich potencjał również w handlu internetowym. Oczywiście nie można zapomnieć o MR, czyli Mixed Reality – technologii, która stawia przede wszystkim na interakcje. Wirtualne makiety, nowe sposoby prezentacji produktów, wirtualne przymierzalnie to rozwiązania, które warto wdrażać. Wizualizacja, wpływając na wyobraźnię klientów, wpływa w dużym stopniu na podejmowanie decyzji zakupowych.

źródło: shutterstock.com

Kreatywność

Coraz większą grupę klientów stanowią Millenialsi – pokolenie Y, jak również pokolenie Z. Już za kilka lat będą oni główną siłą konsumencką na świecie. Jedni i drudzy są pokoleniem doskonale zorientowanym w nowinkach technologicznych oraz korzystającym z mediów cyfrowych. Są to konsumenci bardzo odporni na tradycyjne formy reklamy, trudno skupić ich uwagę, mają duże oczekiwania i oczekują zaawansowanej interakcji. Młodzi ludzie, wychowani w świecie cyfrowym, oczekują szybkiego i łatwego dostępu do niezbędnych informacji, usług, produktów. Dlatego chcąc dotrzeć do tej ogromnej grupy klientów trzeba wykazać się niespotykaną dotąd kreatywnością oraz wykorzystywać najnowsze technologie i trendy.

Wideo marketing

W dalszym ciągu jednym z najbardziej wykorzystywanych narzędzi będzie wideo. Współcześni konsumenci uwielbiają łatwe i przyjemne formy pozyskiwania treści, a krótkie filmiki dostarczają mnóstwo informacji w krótkim czasie. Materiały wideo, w tym filmy promocyjne i transmisje na żywo warto wykorzystywać w promowaniu swoich produktów, usług oraz swojej marki. Zaletą takich materiałów jest też to, że z ich pomocą można łatwo wywołać emocje u widzów i zachęcić ich do działania.

Wdrożenie i doskonalenie wymienionych rozwiązań pozwoli zbudować wizerunek firmy nowoczesnej, odpowiadającej na potrzeby swoich klientów. Choć nie jest to zadanie proste, to niewiele ryzykujemy – wspomniane trendy mają już bardzo mocną pozycję w branży, a ich rola wciąż będzie rosnąć. Dlatego w 2019 roku nie pozwólmy, by konkurencja zostawiła nas w tyle, walczmy do klientów, dynamicznie rozwijajmy e-sklepy i nie bójmy się korzystać z potencjału globalnego rynku.