Podsumowanie roku 2018 w e-commerce

Podsumowanie roku 2018 w e-commerce

E-commerce w Polsce i na świecie ma za sobą wyjątkowo udany rok. Wzrost sprzedaży, wiele innowacji, liczne zmiany w świecie handlu internetowego towarzyszyły zarówno wielkim graczom, jak i małym e-sklepom. Jakie trendy rządziły w branży e-commerce w 2018 roku?

Mobile

Dostosowanie e-sklepów do urządzeń mobilnych było prawdziwym must have każdego sklepu internetowego. W 2018 roku nikt już nie miał wątpliwości, że urządzenia mobilne rządzą i to od nich bardzo często rozpoczyna się proces zakupowy. Nawet jeśli klient nie finalizuje transakcji na smartfonie czy tablecie, to często wykorzystuje je do przeglądania ofert lub porównywania produktów, również w trakcie zakupów w sklepach stacjonarnych. E-przedsiębiorcy zadbali więc o responsywność stron www, o zaprojektowanie interfejsów przyjaznych użytkownikom, a także o przygotowanie odpowiednich kreacji reklamowych. A co z tymi sklepami, które nie wdrożyły zmian? Odnotowały one niższą konwersję, mniejszy ruch na stronie, a także spadek pozycji sklepu w wyszukiwarkach internetowych.

Omnichannel commerce

Przenikanie się tradycyjnych oraz internetowych kanałów sprzedaży mogliśmy obserwować na każdym kroku. Do niedawna to tradycyjne offlinowe firmy wzbogacały swoją ofertę o sprzedaż internetową. W ostatnim czasie pojawiła się tendencja odwrotna – znane z sieci marki zaczęły otwierać salony stacjonarne. Po takie rozwiązania sięgają nawet najwięksi gracze jak Amazon czy Zalando, które chcą być bliżej swoich klientów. Pojawiły się showroomy, sklepy z regularną sprzedażą, a także liczne punkty odbioru produktów.

Chatboty

Coraz więcej e-sklepów zaczęło korzystać z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, a w większość z nich skorzystało z wdrożenia chatbotów. Pojawiły się one w większości sklepów, a klienci docenili je za możliwość komunikacji ze sklepami internetowymi przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystając z tej funkcjonalności klienci otrzymują niezbędne informacje niezwłocznie po zadaniu pytania. E-przedsiębiorcom to rozwiązanie pozwoliło z kolei zaoszczędzić na zatrudnianiu licznych konsultantów, nie tracąc jednocześnie na jakości obsługi. Chatboty doskonale wspierają komunikację z klientami i usprawniają przepływ informacji. Jako udane narzędzie pracy w e-commerce w 2019 roku z pewnością będą stale ulepszane.

 

źródło: shutterstock.com

Flirt social media z e-commerce

Choć media społecznościowe od dawna były ważnym narzędziem marketingowym dla handlu internetowego, to obecnie zyskały one nową rolę. Facebook, ale też inne serwisy społecznościowe, zaczęły odciskać coraz większy ślad w zakresie sprzedaży za pośrednictwem mediów społecznościowych. Choć handel jak na razie nie przeniósł się do social media, to jest to trend widoczny coraz wyraźniej i warto go obserwować. Być może nawyki konsumenckie będą się stopniowo zmieniać i wkrótce sprzedaż społecznościowa zdominuje e-commerce.

Content is King

Marketing treści jest niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym, ale dopiero w tym roku sklepy internetowe doceniły siłę contentu i zaczęły go wykorzystywać na szeroką skalę. Niemal w każdym sklepie możemy znaleźć unikalne treści, coraz bogatsze opisy produktów, a także przydatne klientom materiały. Tworzenie wysokiej jakości contentu pozwoliło zyskać lepsze pozycje w wyszukiwarkach, zwiększyć ruch na stronach, a ale także odpowiedzieć na potrzeby klientów, które wyrażają chociażby korzystając z wyszukiwania głosowego. Firmy zajmujące się handlem internetowym doceniły również rolę materiałów wideo zarówno w procesie zakupowym, jak i w budowaniu świadomości marki.

Nowinki technologiczne

Sklepy internetowe coraz odważniej sięgają po nowoczesne rozwiązania jak choćby wirtualna rzeczywistość. Na razie po nowinki sięgają duże firmy jak Ikea, Amazon czy Sephora, ale wszystko wskazuje na to, że już wkrótce takie elementy jak wirtualna przymierzalnia staną się powszechnym narzędziem sprzedaży.

Personalizacja

Choć personalizacja nie jest trendem nowym, bo mówi się o niej od kilku lat, to każdego roku zyskuje ona nowe oblicza. Od czasu, kiedy personalizacja kojarzyła się co najwyżej z imiennym mailingiem, przeszliśmy długą drogę. Obecnie personalizacja dotyczy całego procesu zakupowego, z uwzględnieniem takich elementów jak indywidualnie dopasowane oferty, dbałość o komunikację, dostarczanie wyjątkowych doświadczeń zakupowych, czy też odpowiadanie na preferencje i potrzeby klientów. Ponieważ zindywidualizowane podejście przynosi wymierne korzyści, a kolejne narzędzia ułatwiają automatyzację działań i zbieranie oraz analizę informacji, to trend ten będzie stale się rozwijał.

źródło: shutterstock.com

Przyśpieszenie czasu dostaw

Tylko kilka procent europejskich firm z branży e-commerce może zagwarantować swoim klientom możliwość dostarczenia produktu tego samego dnia. Jednak już w tym roku można było zauważyć dążenie do przyśpieszenia realizacji zamówień wraz z dostawą. Wiele sklepów wdrożyło między innymi rozwiązanie click and collect, czyli zamów online i odbierz w sklepie. E-przedsiębiorcy zauważyli też, że długi czas oczekiwania na produkty i wysokie koszty przesyłki mocno zniechęcają do zakupów, dlatego coraz więcej oferuje opcje darmowej dostawy. Niemal każdy sklep umożliwia już monitorowanie realizacji zamówienia, a w newralgicznych okresach proponuje gwarancję dostawy np. przed Świętami.

Sprzedaż w kanałach B2B

W 2018 roku zmieniło się wiele nie tylko w dziedzinie handlu B2C. W zakresie sprzedaży hurtowej i obsługi przedsiębiorstw zaczynają obowiązywać te same reguły, które znane są w internetowym handlu detalicznym. Coraz więcej firm z branż e-commerce stara się personalizować proces zakupów biznesowych.

Sklepy stacjonarne mają w wielu obszarach znaczną przewagę nad handlem internetowym. Jednak wdrażane rozwiązania sprawiają, że e-sklepy nie zostają w tyle. Ich mocną stroną jest to, że mogą niezwykle szybko i precyzyjnie reagować na potrzeby klientów, zapewniając spersonalizowane oferty, różnorodne metody płatności i dostarczenia towaru, możliwość kontaktu bez ograniczeń i szereg innych usprawnień. Z pomocą przychodzą też nowoczesne rozwiązania. I choć wiele z nich dopiero raczkuje, to możemy wkrótce spodziewać się dużej rewolucji w branży e-commerce.

Polecamy tę konferencję

Akademia Marketingu: (Z)mierz się z content marketingiem