Dropshipping – jak zacząć?

Dropshipping – jak zacząć?

Dropshipping to coraz popularniejsza metoda na rozpoczęcie sprzedaży internetowej bez inwestowania dużej ilości środków finansowych. W poniższym artykule pokażę, jak zacząć korzystać z tej możliwości.

Czym jest dropshipping?

O samym dropshippingu pisaliśmy już w artykule pt. „Czy można prowadzić sklep internetowy nie posiadając własnego magazynu?”. Podsumowując najkrócej zawarte w nim informacje, dropshipping modelem logistycznym, który nie wymaga posiadania własnego magazynu. Całość działań związanych z przechowywaniem produktów, ich pakowaniem i wysyłką bierze na siebie dystrybutor, z którym należy podpisać umowę.

Zasadniczą zaletą dropshippingu jest brak konieczności inwestowania dużych środków finansowych w samodzielne zatowarowanie – wszystkie produkty znajdują się w magazynie dostawcy, a ty kupujesz od niego tylko te, które wysyła w Twoim imieniu do klienta końcowego.

Jak zacząć sprzedawać w modelu dropshippingowym?


Dropshipping, zgodnie z przytoczonymi powyżej informacjami, jawi się jako doskonały sposób na relatywnie tanie rozkręcenie sprzedaży internetowej. Jesteś zainteresowany taką formą prowadzenia biznesu? Chciałbyś stworzyć dodatkowe źródło przychodów lub otworzyć sklep bez ryzykowania oszczędności? Dropshipping jest sposobem, dzięki któremu możesz przetestować e-sprzedaż w praktyce. Jak się do tego zabrać?

Krok 1: wybierz dystrybutora

Pierwszym, naturalnym krokiem jest wybór dystrybutora, z którym zaczniesz współpracę opartą na dropshippingu. Jest to związane m.in. z asortymentem, jaki chcesz sprzedawać w swoim sklepie. Czy ma to być wyselekcjonowany zestaw produktów? A może oferta zawierać ma maksymalnie wiele różnorakich towarów? Czy chcesz sprzedawać akcesoria komputerowe, kosmetyki, czy może zabawki dla dzieci? Wybór należy do ciebie.

W Polsce działa obecnie ponad 350 firm oferujących swój towar w modelu dropshippingowym. Z tego powodu przed podjęciem ostatecznej decyzji dokładnie przemyśl tematykę sklepu. Pomocne mogą być raporty i analizy ecommerce przewidujące trendy sprzedażowe na najbliższe lata.

Krok 2: przygotuj sklep internetowy

Jeśli masz już wybrany segment sprzedażowy, pora przygotować miejsce do jego prezentacji. Innymi słowy – potrzebujesz sklepu internetowego, dzięki któremu udostępnisz wybrane produkty dla swoich klientów. Jeśli myślisz o rozpoczęciu sprzedaży przy jak najniższych kosztach, wybór dedykowanych, kosztownych rozwiązań mija się z celem. Lepiej wybrać gotowe systemy sklepowe (np. Sky-Shop, RedCart etc.) które dla początkujących sprzedawców oferują ciekawe plany abonamentowe a często posiadają również gotowe integracje z hurtowniami dropshippingowymi.

Krok 3: podpisz umowę z dostawcą

Kiedy sklep jest już gotowy, przychodzi moment na podpisanie umowy z dostawcą. Dokument ten jasno określa warunki współpracy i dopiero zaakceptowanie go przez obie strony umożliwia rozpoczęcie sprzedaży. Musisz być jednak świadom, że na początku drogi biznesowej raczej nie dostaniesz u dystrybutora takich rabatów, jakie dostają sklepy zbierające większą ilość zamówień.

Krok 4: dodaj produkty dystrybutora do sklepu

Jeśli umowa jest podpisana i sklep jest gotowy (m.in. podpiąłeś domenę, ustawiłeś szablon, dodałeś płatności, masz kasę fiskalną – jeśli jest wymagana prawnie), przychodzi czas na dodanie oferty produktowej. Dystrybutorzy zazwyczaj udostępniają listę produktów wraz z wszystkimi ich parametrami oraz cenami pod postacią plików (np. xml), choć znacznie łatwiejszym sposobem jest import oferty przez specjalne wtyczki ecommerce. Takie funkcje posiadają m.in. dedykowane rozszerzenie dropshippingowe dostępne w ofercie wspomnianych w kroku drugim gotowych systemów sklepowych. Tam też możesz wybrać dokładnie drzewo kategorii oraz produkty, których sprzedażą jesteś zainteresowany.

Dropshipping – co dalej?

Po wykonaniu powyższych czterech kroków, sklep jest praktycznie gotowy do rozpoczęcia sprzedaży, a Twoim zadaniem jest rozpropagowanie go poprzez media społecznościowe, pozycjonowanie czy też kampanie Google AdWords wśród potencjalnej grupy docelowej. O tym, jak prowadzić promocję sklepu dowiesz się z artykułów opublikowanych na Komerso.pl w kategorii Marketing.

Sama obsługa dropshippingu jest dziecinnie prosta:

  1. kupujący składa w Twoim sklepie zamówienie, które następnie automatycznie trafia do systemu dystrybutora,
  2. Twoim zadaniem jest przesłanie klientowi np. na maila faktury lub paragonu stanowiącego dowód zakupu,
  3. dystrybutor przygotowuje przesyłkę, a następnie przy pomocy obsługującej go firmy kurierskiej wysyła ją na adres klienta,
  4. jednocześnie dystrybutor wysyła do ciebie fakturę za zakupione produkty z określonym w umowie rabatem (ewentualnie przesyła jedną zbiorczą fakturę na koniec miesiąca).

Dzięki dropshippingowi jesteś w stanie ruszyć ze sprzedażą internetową bez potrzeby budowania całego logistycznego zaplecza sklepu. Jest to więc ciekawe rozwiązanie dla tych, którzy tanim kosztem chcą rozpocząć prowadzenie swojej własnej firmy w ecommerce.