Kiedy warto wdrożyć w magazynie system WMS?

Kiedy warto wdrożyć w magazynie system WMS?

Odpowiednie narzędzia dedykowane sprzedaży są w stanie skutecznie pchnąć Twój biznes do przodu. Wystarczy tylko wiedzieć, na jakim etapie rozwoju sklepu internetowego warto je wdrożyć. Dziś pokażę Ci, w którym momencie warto rozejrzeć się za systemem WMS.

Co to jest WMS?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z ecommerce, całkiem możliwe że o WMS-ie słyszysz po raz pierwszy. Dlatego pozwól, że w pierwszych akapitach tego artykułu dostarczę Ci odrobiny niezbędnej teorii.

WMS, czyli Warehouse Management System to specjalny system obsługi magazynu. Przygotowany po to, aby w tym jakże ważnym dla e-sklepu miejscu zachować jak najwyższy porządek, oraz poprawić wydajność pracowników. WMS występować może zarówno w wersji desktopowej (wykorzystywanej na komputerach stacjonarnych), jak i mobilnej (instalowanej np. na dedykowanych kolektorach).

Kiedy warto wdrożyć w magazynie system WMS?

Twój sklep rozwija się tak, jak sobie zaplanowałeś. Coraz więcej zamówień, coraz bardziej rozbudowana oferta towarowa, coraz wyższe zyski. I w którymś momencie zauważasz, że pięknie i równo rosnące statystyki w pewnym momencie zaczynają zwalniać. Nastąpiło nasycenie rynku? Pojawił się nowy konkurent? Twoje produkty spadły na jakości?

Możliwe, że to któryś z powyższych sposobów i drobna zmiana strategii sprawi, że współczynnik wzrostu znów wyskoczy radośnie do góry. Możliwe też, że po prostu Twój magazyn nie wyrabia się z przygotowywaniem wszystkich zamówień na czas.

To oznacza, że czas wdrożyć tam system WMS.

Jakie realne wartości daje WMS w sklepie internetowym?

WMS to narzędzie, które skonfigurowane w odpowiedni sposób pozwala na przyspieszenie pracy magazynu. W jaki sposób? Porównajmy to na przykładzie.

Powiedzmy, że prowadzisz niewielki sklep internetowy zatrudniający dwóch magazynierów i dwóch pakowaczy. Magazynierzy mają do dyspozycji komputer, na którym sprawdzają spływające zamówienia, drukują listę produktów a następnie udają się między półki w celu ich skompletowania.

źródło shutterstock.com

Po przyniesieniu towaru rozkładają go tak, aby pakowacze mogli przystąpić do swojej części zadań, a następnie wracają do komputera po kolejną porcję zamówień do obsłużenia. Takie działanie zajmuje nieco czasu i nawet zatrudnienie dodatkowego magazyniera niewiele pomoże – nie zna on wszak od samego początku rozkładu produktów na półkach, przez co wykonuje swoje działania znacznie wolniej. Co więcej, jako magazynowy żółtodziób znacznie częściej będzie popełniał błędy biorąc z półki np. nie ten produkt lub złą jego ilość.

Wyobraźmy sobie teraz, że wdrażasz w swoim magazynie WMS. Obydwaj magazynierzy otrzymują mobilne kolektory, stany magazynowe zostają zintegrowane z bazą systemu i…

Wpływające zamówienie pojawia się od razu na ekranie kolektora. Magazyniem może je przejrzeć, a dzięki obsłudze tzw. lokalizacji (czyli umiejscowienia poszczególnych produktów na „mapie” magazynu) kolektor sam pokaże, które produkty warto wziąć jako pierwsze, aby droga do ich pełnego skompletowania zajęła jak najmniej czasu. Dodatkowo w ten sposób obsłużyć można nawet kilkanaście zamówień na raz – WMS stworzy listę produktów, które po zeskanowaniu czytnikiem kodów kreskowych będą automatycznie przypisywać się do konkretnych zamówień i tworzonych dla nich dokumentów.

Również zatrudnienie dodatkowej osoby do kompletowania zamówień nie jest trudne. Otrzymawszy własny kolektor będzie w stanie znacznie szybciej nauczyć się rozkładu regałów, gdyż system zawsze będzie wytyczał najszybszą i najprostszą drogę do wszystkich potrzebnych produktów.

Jakie jeszcze zalety posiada system WMS?

WMS w sklepie internetowym jest rozwiązaniem wartym wdrożenia na pewnym etapie jego rozwoju, gdy ilość zamówień zaczyna być przytłaczająca dla osób pracujących w magazynie, a sam proces kompletowania przesyłek musi zostać skutecznie unowocześniony.

Oprócz faktycznego zautomatyzowania wielu obowiązków magazyniera i przyspieszenia jego pracy, WMS sprawdza się również w innych częściach szeroko pojętej strategii magazynowej. Dobre systemy tego typu wyposażone są często w moduły analityczne, które pozwalają jeszcze lepiej wpłynąć na wydajność pracy, np. samodzielnie proponując rozmieszczenie najlepiej rotujących towarów na najbliższych półkach. Dzięki temu masz możliwość zbudować wydajny, szybko działający i przede wszystkim eliminujący wiele błędów spowodowanych czynnikiem ludzkim magazyn. A to z kolei przyczyni się do dalszego wzrostu Twojej firmy na rynku ecommerce.