Ekomarketing w sklepie internetowym

Ekomarketing w sklepie internetowym

Ekomarketing może przyjąć różne formy, od sposobu produkcji i wyboru opakowania, przez sposób dystrybucji, aż po udział w inicjatywach proekologicznych. Jak w tej dziedzinie mogą odnaleźć się sklepy internetowe i jakie założenia ekomarketingu mogą realizować na co dzień?

Ekomarketing odnosi się do strategii marketingowych stosowanych przez firmy online, które promują swoje produkty lub usługi jako przyjazne dla środowiska. Cel tych działań jest zwrócenie uwagi klientów, którzy cenią sobie zrównoważony rozwój i chcą wspierać marki mające pozytywny wpływ na środowisko. W formie jakich działań możesz go realizować?

Wybór produktów przyjaznych środowisku

Prowadząc sklep internetowy, decydujesz o dostępnym w nim asortymencie. Dlatego warto zacząć od wyboru takiego asortymentu, który jest eco-friendly. Mogą to być kosmetyki nietestowane na zwierzętach, żywność organiczna, ubrania szyte z wegańskich i ekologicznych materiałów, a także wszelkie inne produkty wyprodukowane w sposób etyczny i zrównoważony.

Jako sprzedawca masz prawo pytać, skąd pochodzą produkty, z czego są wykonane, czy łatwo ulegają rozkładowi, czy łatwo je zutylizować nie szkodząc środowisku itd.

Warto także zwrócić uwagę na opakowania, które są integralną częścią produktów. Najlepiej wybierać takie, które są zaprojektowane z myślą o jak najmniejszym negatywnym wpływie na środowisko. Dobrą strategią dla e-sklepów jest też wspieranie lokalnych producentów i rodzimej gospodarki.

Ekologiczne pakowanie i dostawa towaru

Kolejnym obszarem, w którym może się wykazać każdy sklep internetowy, jest wybór opakowań przyjaznych środowisku. Zakup opakowań z certyfikatem gwarantującym, że zostały wyprodukowane w sposób oszczędny dla środowiska, minimalizowanie materiału wypełniającego, rezygnacja z opakowań, które ciężko się segreguje, a także z plastików oxydegradowalnych wydaje się może niewielką zmianą, ale gdy każdego miesiąca i roku wysyłasz setki, a może i tysiące paczek – takie działania nabierają ogromnego znaczenia. Za pomocą małych kroków można zmienić świat na lepsze.

Dobrze jest też przemyśleć kwestię dostawy towaru. Być może uda się zaproponować klientom odbiór osobisty lub nawiązać współpracę z firmą kurierską wykorzystującą ekologiczne środki transportu? A jeśli nie to może warto promować odbiór przesyłek w automatach paczkowych? Firmy kurierskie, dostarczając paczki do wybranych punktów, wyemitują mniej spalin, niż wtedy gdy będą zmuszeni rozwozić przesyłki pojedynczo do poszczególnych klientów.

kartonowe ekoopakowanie
źródło: unsplash.com

Edukacja i udział w kampaniach ekologicznych

Sklep internetowy, podobnie jak inne firmy może brać udział i wspierać wizerunkowo oraz materialnie różne inicjatywy związane z ochroną środowiska naturalnego i ze zrównoważonym rozwojem. Nie ma też przeciwwskazań, by wdrażać własne pomysły na kampanie ekologiczne i akcje społeczne. Realizując cele ekomarketingu można też edukować klientów, promując zrównoważoną konsumpcję i inspirując do świadomego podejścia do najważniejszych kwestii ochrony środowiska. Można też zachęcać konsumentów do nadawania posiadanym przedmiotom drugiego życia.

Ekomarketing za kulisami

Wdrażając ekomarketing nie można zapomnieć o kulisach prowadzenia działalności. Ważna jest zarówno edukacja pracowników, jak i wprowadzanie w życie metod działania pomagających dbać o środowisko. Może to być rezygnacja z dokumentacji papierowej na rzecz dokumentacji elektronicznej, wykorzystywanie produktów z materiałów eksploatacyjnych pochodzących z recyklingu czy też prowadzenie odpowiedzialnej polityki segregacji, recyklingu i usuwania odpadów.

ekoopakowanie
źródło: pexels.com

Uważaj na greenwashing

Świadomość odnośnie do ochrony środowiska wciąż rośnie, dlatego wiele firm decyduje się na inicjatywy proekologiczne i ekomarketing. Mądry ekomarketing niesie ze sobą korzyści społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Jeśli jednak kreowanie postawy eco-friendly ma na celu wyłącznie wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i ocieplenie swojego wizerunku, a nie całkowitą metamorfozę myślenia i działania w trosce o naturę, to lepiej zaniechać tego typu działań.

Fakty dotyczące ochrony środowiska i postaw proekologicznych bardzo łatwo zweryfikować. Istnieje wiele firm, które zaliczyło wizerunkowy kryzys, próbując chwalić się postawą proekologiczną, podczas gdy ich działalność całkowicie temu przeczyła. Dlatego realizując założenia ekomarketingu trzeba być przede wszystkim autentycznym i uważać, aby nie uprawiać tzw. greenwashingu, czyli wprowadzania konsumentów w błąd.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Alina Fijałkowska
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Ekomarketing w sklepie internetowym

Send this to a friend