Exit intent, czyli jak zatrzymać użytkownika na dłużej? 

Exit intent, czyli jak zatrzymać użytkownika na dłużej? 

Co zrobić, gdy odwiedzający stronę opuszczają ją po kilku chwilach, bez dokonania zakupu albo pozostawienia danych kontaktowych? Z pomocą przychodzi exit intent!

Czym jest exit intent?

Exit intent to technologia, która pozwala na śledzenie zachowania użytkowników stron internetowych i reagowania w zdefiniowany wcześniej sposób na próby opuszczenia witryny. Narzędzie działa w oparciu o zaawansowane algorytmy, które monitorują ruch na stronie, zbierają dane na temat użytkownika i przede wszystkim wykrywają ruch myszy – gdy tylko kursor zbliży się do przycisku zamknięcia strony lub przeglądarki internetowej, wyświetla się odpowiednio dopasowany komunikat, który ma zachęcić do pozostania na stronie lub do przejścia na inną stronę w obrębie tej samej witryny. 

Posunięcie to ma zatrzymać internautę na dłużej, a przy tym skłonić go do wykonania określonego działania, takiego jak choćby skorzystanie z oferty promocyjnej, wypełnienie formularza kontaktowego czy zapisania się na newsletter. Wszystko to prowadzi do zwiększenia konwersji oraz do obniżenia wskaźnika odrzuceń strony. 

Jak zachęcić użytkownika do pozostania na stronie?

Chcąc zatrzymać użytkownika w witrynie, można zastosować różne rodzaje komunikatów. Najpopularniejsze opcje to pobranie adresu e-mail w zamian za rabat, wyświetlenie oferty ostatniej szansy, zaproponowanie kodu rabatowego do wykorzystania w sklepie internetowym, wyświetlenie rekomendowanych produktów, które mogą zainteresować użytkownika czy też zachęta do nawiązania kontaktu z przedstawicielami firmy. 

Skuteczność technologii exit intent zależy przede wszystkim od dopasowania momentu, w którym będzie wyświetlać się komunikat oraz od jego treści. Wyświetlenie komunikatu w nieodpowiednim momencie może zdezorientować i zniechęcić użytkownika. Na newsletter raczej nie zapisze się użytkownik, który dopiero wszedł na stronę i nie zdążył zapoznać się z jej zawartością. Zniżka na zakupy w sklepie internetowym nie będzie trafiona, jeśli odwiedzający stronę przegląda jedynie firmowego bloga, a nie asortyment e-sklepu. Potencjalny klient, który chce dokonać szybkich zakupów, zapewne nie będzie zainteresowany pobraniem darmowego e-booka albo wypełnianiem ankiety.  

Z drugiej strony propozycja darmowej dostawy w momencie, gdy użytkownik chce opuścić stronę po zapoznaniu się z kosztami wysyłki, może zapobiec porzuceniu koszyka. Wyświetlenie exit intent pop-up ze zniżką na kolejne zakupy po zakończeniu transakcji może zwiększyć lojalność użytkownika. Prośba o pozostawienie adresu e-mail w celu otrzymania informacji o dostępności towaru w razie przeglądania chwilowo brakującego produktu może doprowadzić do powrotu użytkownika na stronę.  

Strzałka czerwona
źródło: unsplash.com

Exit intent pop-up, czyli irytujące, wyskakujące okienko?

Choć zastosowanie exit intent pop-up przynosi wiele korzyści, to trzeba pamiętać, że wyświetlanie komunikatów może zaburzyć pozytywne doświadczenia użytkownika, a nawet wywołać negatywne emocje. Dobrze zaprojektowany exit intent nie powinien wzbudzać irytacji. W praktyce oznacza to, że:  

  • exit intent pop-up nie powinien wyświetlać się użytkownikowi za każdym razem, gdy odwiedzi stronę, czyli trzeba zadbać o dobrze dobrany capping, 
  • wyświetlany komunikat powinien być dokładnie przemyślany, a nawet spersonalizowany, aby dostarczyć internaucie wartościowe, przydatne treści, 
  • wiadomości pop-up powinny być dostosowane do zawartości danej podstrony, 
  • kreacja powinna być czytelna, atrakcyjna wizualnie, z wyraźnym przyciskiem CTA, 
  • exit intent pop-up nie może utrudniać przeglądania strony na urządzeniach mobilnych, 
  • zamknięcie wyskakującego okienka nie powinno nastręczać trudności. 

Zastosowanie exit intent na stronach internetowych, w tym w e-sklepach, to świetny sposób, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zwiększać ich zaangażowanie. Warunkiem są jednak dobrze przemyślane działania oraz testowanie poszczególnych rozwiązań i weryfikowanie ich skuteczności. 


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Alina Fijałkowska
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Exit intent, czyli jak zatrzymać użytkownika na dłużej? 

Send this to a friend