Jak e-sklepy mogą korzystać z siłę Real Time Marketingu?

Jak e-sklepy mogą korzystać z siłę Real Time Marketingu?

Real Time marketing cieszy się coraz większą popularnością, a kreacje trafnie wykorzystujące bieżące wydarzenia na długo zapadają w pamięć odbiorców. Choć ich tworzenie wymaga kreatywności i doskonałego refleksu, to każdy powinien spróbować swoich sił w marketingu czasu rzeczywistego. Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.

Planowanie kalendarza

Bardzo często najbardziej trafne kreacje reklamowe opierają się o sytuacje trudne do przewidzenia. Niemniej jednak nawet tworząc content w duchu Real Time Marketingu warto posłużyć się kalendarzem. Powinniśmy w nim uwzględnić te wydarzenia i okoliczności, które mogą być źródłem ciekawego contentu. Po mistrzowsku zrobiło to Oreo. Obserwowali oni bacznie Super Bowl, czyli najważniejsze wydarzenie sportowe w Stanach Zjednoczonych, a gdy tylko nieoczekiwanie na stadionie zgasło światło w kilka chwil przygotowano grafikę z hasłem oznaczającym „W ciemności nadal możesz jeść ciastka Oreo”. Grafika obiegła świat, a przykład ten do dziś jest flagowym na wielu szkoleniach marketingowych.

Adekwatne do kontekstu zdarzeń kreacje reklamowe potrafią odnieść niebywały sukces. Świetnym przykładem jest reklama krzesła, którą wykonała IKEA, w odpowiedzi na ślub księcia Harry’ego i Meghan Markle. Ślub ten był wydarzeniem, które tylko w Polsce obejrzało około 3 milionów osób, więc warto było o nim pomyśleć w kontekście marketingowym.

Jakie wydarzenia wykorzystywać w kampaniach opartych o Real Time Marketing?

Tworząc materiały w oparciu o RTM można inspiracji szukać praktycznie wszędzie. Wydarzenia kulturalne, imprezy sportowe, nietypowe święta, wszystko to może być źródłem oryginalnego contentu. Jednym z nielicznych tematów, który jest zazwyczaj pomijany jest polityka, choć bywają wyjątki. Przykładowo słynne przejęzyczenie ministra Waszczykowskiego doczekało się wielu ironicznych i zabawnych odpowiedzi.

Tworząc materiały reklamowe nie można jednak zapominać o tym, że kreacje mogą być zabawne, nietypowe, oryginalne, ironiczne, ale także inteligentne. Ważne, by w pośpiechu nie zatracić dobrego smaku, bo wtedy nietrudno o kryzys wizerunkowy.

RTM w praktyce

Oczywiście nie wszystkie kreacje reklamowe muszą być spektakularne i przejść do historii, aby cieszyć się dużą popularnością wśród odbiorców.

RTM pomysłowo wykorzystał sklep komputerowy x-kom.pl reagując na samozniszczenie obrazu Banksy’ego wylicytowanego za ponad milion funtów!

Z kolei do pojawiających się lawinowo oświadczeń na portalu Facebook w humorystyczny sposób nawiązało Koszulkowo.com

Sposobem na udaną kreację w duchu RTM może być też parodia niezwykle popularnej reklamy. Fenomenalnym przykładem jest film Tesco odnoszący się do reklamy Volvo, w której wystąpił Jean-Claude Van Damme wykonujący efektowny szpagat.

Korzystając z RTM warto stawiać na autentyczne treści, wykorzystując humor i efekt zaskoczenia. Aby tego typu komunikacja była efektywna należy bacznie obserwować wydarzenia i bieżące trendy. W dodatku należy starannie analizować reakcję odbiorców zarówno na zdarzenie, jak i na naszą odpowiedź na nie. Trzeba wiedzieć jakie konsekwencje wywoła zaprezentowana przez nas treść.

Komunikacja czasu rzeczywistego przynosi bardzo dobre efekty. Korzyści jakich możemy się spodziewać dzięki zastosowaniu RTM w komunikacji to wzrost zainteresowania marką, większa sprzedaż oraz zaangażowanie odbiorców. Warto na każdym kroku szukać inspiracji do nowych kreacji. Przy odrobinie szczęścia przygotowany materiał rozejdzie się viralowo, a marka zyska dużą popularność.