Jak Polacy kupują online?

Jak Polacy kupują online?

Rynek e-commerce nieustannie się rozwija, według szacunków Statista Digital Market Outlook jego wartość jeszcze w tym roku wzrośnie do niemal 50 miliardów złotych. Coraz większa liczba sklepów online stale rozszerzających swoją ofertę, sprawia że już teraz Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie.

Zgodnie z wynikami raportu E-commerce w Polsce 2019, sporządzonego przez Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej, obecnie aż 83,4% Polaków korzysta z internetu. Równolegle powiększa się grupa kupujących online, którzy stanowią już 62% internautów. W poprzedniej edycji badania 56% respondentów deklarowało, że wykorzystuje sieć do robienia zakupów, co wskazuje na znaczny wzrost rok do roku. E-konsumenci różnią się wiekiem, poziomem wykształcenia i dochodów, a także oceną swojej sytuacji ekonomicznej. Porównując do rozkładu tych cech w ogólnej populacji, wśród klientów sklepów online jest nieco więcej osób do 50 roku życia, z wyższym wykształceniem i dobrze oceniających sytuację finansową gospodarstwa domowego, natomiast rozkład płci jest proporcjonalny.

Taniej i wygodniej

Powód dla którego tak chętnie decydujemy się na zakupy online to przede wszystkim wygoda. 75% respondentów docenia możliwość korzystania z e-sklepów przez całą dobę, ważna jest także szeroka oferta, nieskomplikowany proces zakupowy, dostawa bezpośrednio do domu lub pracy oraz brak konieczności wychodzenia z domu.

Nie bez znaczenia jest również duży wybór, znacznie szerszy niż w większości sklepów tradycyjnych oraz dostęp do różnych form płatności – aspekt ten podkreśla 56% badanych. W porównaniu z zeszłoroczną edycją badania, znacznej poprawie uległa percepcja bezpieczeństwa oraz postrzeganie cen (postrzegane jako niższe).

Co kupujemy i na jakich urządzeniach?

Decydując się na zakup online najczęściej Polacy wybierają odzież (69%), obuwie (55%) a także książki, filmy i płyty (54%). Planując zakupy najczęściej myślimy o podróżach (31%), sprzęcie komputerowym (30%) i produktach wnętrzarskich (29%). Decydując się na zakupy w sklepach zagranicznych wybieramy odzież (45%), także tę sportową (29%), obuwie i biżuterię (po 29%).

źródło: unsplash.com

Zdecydowana większość badanych (74%) posługuje się przy zakupach online komputerem przenośnym. Drugim najchętniej wykorzystywanym urządzeniem jest smartfon (61%), który najwięcej miłośników ma wśród najmłodszej grupy respondentów – między 15 a 24 rokiem życia. Na kolejnych miejscach uplasowały się: komputer stacjonarny, wskazywany przez 54% badanych, tablet z 27% i czytnik e-booków, wybierany do zakupów online jedynie przez 3% respondentów.

Choć z urządzeń mobilnych korzystamy coraz chętniej, nadal barierą są problemy, takie jak słabo działające aplikacje mobilne czy brak wersji stron internetowych dostosowanych do smartfonów i tabletów. Zapewne jest to jedna z przyczyn multichanellingu –  niemal 6 na 10 e-konsumentów deklaruje, że zdarza im się rozpocząć zakupy na smartfonie, a transakcji dokonać przy użyciu komputera. Szukając najlepszej oferty, aż 68% badanych, będąc w tradycyjnym sklepie, porównuje na smartfonie ceny z tymi w sklepach online. 

Ile i jak płacimy?

Zgodnie z deklaracją respondentów, średnie miesięczne wydatki w sklepach online przekraczają 1000 PLN. Ponad połowa ankietowanych osób zakłada, że w tym roku przeznaczy na sprawunki w internecie podobną kwotę, natomiast 28% osób planuje wydać więcej. Zaledwie co 25. badany deklaruje, że jego e-zakupy obciążą portfel w mniejszym stopniu. Najwięcej Polacy wydają na odzież, obuwie i produkty spożywcze. Dodatkowo średni wydatek w okresie 6 miesięcy na sprzęt RTV i AGD wynosi 951 PLN oraz 605 PLN na urządzenia mobilne. Poniższa grafika, pochodząca z raportu E-commerce w Polsce 2019, ukazuje wysokość wydatków w poszczególnych kategoriach.

źródło: raport E-commerce w Polsce 2019, Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej

Źródło: raport E-commerce w Polsce 2019, Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej

Badanie wskazuje, że Polacy robiąc zakupy online wciąż chętnie korzystają z płatności gotówką przy odbiorze (jest to druga najczęściej wskazywana odpowiedź). Potrzebne są działania edukacyjne, które przedstawią zalety nowoczesnych, cyfrowych metod płatności. Korzystanie z kart płatniczych jest bezpieczną i wygodną alternatywą dla gotówki. Pozwala na przykład zautomatyzować – m.in. poprzez zapisanie danych karty w sklepie – a tym samym uprościć proces uiszczania należności za zakupy. Obecnie najbardziej otwarte na różnorodne formy płatności są osoby najmłodsze (między 15 a 24 rokiem życia), które są oswojone z nowymi technologiami i najchętniej korzystają z mobilnych, metod płatności, które są bezpieczne i intuicyjne.

VISA jest partnerem merytorycznym sekcji E-Płatności.

Jak Polacy kupują online?

Send this to a friend