Jak Polacy płacą za swoje zakupy? Raport „Płatności cyfrowe 2018”

Jak Polacy płacą za swoje zakupy? Raport „Płatności cyfrowe 2018”

Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała III edycję raportu, który kompleksowo opisuje temat płatności cyfrowych z jakich korzystają Polacy. 

„Płatności Cyfrowe 2018”  to już trzecia edycja badania, które kompleksowo opisuje temat płatności cyfrowych z jakich korzystają Polacy. W raporcie uwzględnione zostały zarówno kwestie płatności online, jak również mobile i offline. Reagując na zmiany na rynku, tegoroczne badanie zostało rozbudowane o pytania dotyczące wszelkich najnowszych metod płatniczych, ze szczególnym uwzględnieniem trendu płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables oraz o sposoby płacenia za zakupy dokonywane online, ale poza granicami Polski.

Z jakich produktów finansowych i transakcyjnych korzystają Polacy?

Ponownie dwa najpopularniejsze produkty to karta płatnicza (40% wskazań) oraz konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet (34%). W porównaniu do zeszłorocznego badania produkty te zamieniły się jedynie miejscami. Największym wygranym ostatniego roku jest BLIK, który jest dziś obecny niemal we wszystkich polskich bankach. Z wynikiem 25% jest to trzeci najpopularniejszy produkt finansowy, jaki posiadają Polacy.

Ciągle niezmiernie popularne są konta płatnicze w takich serwisach, jak PayPal (13%) oraz Visa Checkout (8%). Jednak największe zmiany i rozszerzenie produktów finansowych w tegorocznej ankiecie, widać na przykładzie mobilnych produktów finansowych, takich jak płatność Apple Pay, płatność Google Pay czy płatności zegarkiem Garmin Pay i Fitbit Pay

Zmiany te związane są z najnowszym trendem, jakim są płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables, czyli urządzeń ubieralnych. Na polskim rynku są to dzisiaj smartwatch’e z Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay, zaś w roku 2018 nastąpił prawdziwy boom na tego typu urządzenia. Jednak to wcale nie koniec, bo niebawem na rynku pojawią się wyposażone w technologię zbliżeniową płacące urządzenia ubieralne, jak pierścienie, opaski fitness, bransoletki, rękawiczki, a nawet biżuterią.

Wirtualne waluty

Z kolei jeżeli chodzi o wirtualne waluty, widać ich powolne gaśnięcie. Zaś w przypadku tak zwanych płatności przyszłości obserwujemy, że nasi rodacy jeszcze nie do końca zaznajomili się z szerokim portfolio systemów, jakie są obecne na rynku. Od kilku lat obserwujemy ich ogromny rozkwit, a Polska jest bardzo rozwinięta pod tym względem.

Z badania „Płatności cyfrowe 2018” wynika, że 41% osób deklaruje kupowanie w internecie z wykorzystaniem komputera lub laptopa. To dokładnie taka sama wartość, jak w zeszłym roku. Widać zatem, że aktywność użytkowników na urządzeniach desktopowych ustabilizowała się, a ciężar przenosi się dzisiaj na inne urządzenia elektroniczne.

Niezmiennie bezkonkurencyjny jest szybki przelew przez internet, tak zwany Pay-By-Link, który podobnie jak w zeszłym roku jest na pierwszym miejscu z wynikiem około 50%. Płacąc w internecie z wykorzystaniem urządzeń desktopowych internauci posługują się równie chętnie kartą – zarówno tą kredytową, jak i zwykłą płatniczą. Na trzecim miejscu wśród produktów finansowych z wynikiem 18% jest płatność przy odbiorze zakupów, czyli tak zwana wysyłka za pobraniem. Na czwartym miejscu jest przelew tradycyjny z wpisaniem numeru rachunku. Na szczególną uwagę zasługuje płatność z odroczonym terminem, która jest jednym z rynkowych trendów i nowości. Na chwilę obecną posiada je PayU, posiadają je Przelewy24 oraz ING Bank Śląski. 14% osób deklaruje kupowanie w internecie za pomocą tego produktu. Co najbardziej interesujące, płatność z odroczonym terminem przez rok stała się bardziej popularna, niż płatności ratalne (6%), które są dostępne od dłuższego czasu.

W jaki sposób użytkownicy płacą za zakupy za granicą?

Internauci kupują także w sklepach poza Polską. Płacą wówczas kartą płatniczą (12%), przelewem bankowym (8%), przez serwis PayPal (14%), gotówką przy odbiorze (11%). 37% z nich płaciło w ciągu ostatniego roku za towary za granicą raz, 13% płaciło 2-5 razy, 10% więcej niż 5 razy, a 2% więcej niż 10 razy.

Patrycja Sass-Staniszewska

W związku z dynamicznym rozwojem handlu transgranicznego, zwłaszcza w momencie zakończenia geoblokowania, ważne jest dla nas zbadanie tego, jak Polacy płacą w zagranicznych sklepach online. Dlatego w tegorocznym raporcie ujęliśmy formy płatności za zakupy przez Internet poza Polską. Okazuje się, że polscy konsumenci za granicą płacą przede wszystkim –  przez serwis PayPal(14%), kartą płatniczą(12%) oraz przelewem bankowym(8%), ale nie małą część z nich wybiera płatność gotówką przy odbiorze (11%). Trend handlu transgranicznego będziemy obserwować także w kolejnych latach, bo to najszybciej rozwijający się kierunek w e-commerce, do 2020 roku szacowane jest, że będzie to jedna trzecia całego handlu w Europie.  – mówi Patrycja Sass-Staniszewska prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, która wydała raport Płatności cyfrowe 2018.

W trakcie tegorocznego badania oddzielnie pojawiło się pytanie odnośnie zakupów mobilnych z pozycji smartfona oraz z poziomu tabletu. W zeszłym roku to pytanie potraktowane zostało łącznie. W przypadku smartphonów mamy wartość 22% internautów kupujących w ten sposób, a w przypadku tabletów 13%. To łącznie o 2% więcej, niż w trakcie zeszłorocznego badania, kiedy 33% osób deklarowało, że kupuje mobilnie.

Zakupy przez urządzenia mobilne

W raporcie „Płatności cyfrowe 2018” zakupy z poziomu urządzeń mobilnych nieznacznie, ale rosną. Zatem jeśli zakupy z poziomu komputerów i laptopów ustabilizowały się, tak zakupy z poziomu urządzeń mobilnych ciągle rosną, aczkolwiek nie są to bardzo wysokie wzrosty.

Bardzo dynamiczna sytuacja na rynku mobilnych produktów finansowych sprawdziła, że w rok przetasowały się preferencje użytkowników. Ciągle najbardziej popularną formą z wynikiem 35% jest płatność mobilna oparta o jedno kliknięcie, którą posiadają na przykład Przelewy24, PayU czy PayPal, ale na drugim miejscu z wynikiem 30% jest płatność BLIK.

Z kolei w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych – bo to również znacząca część tej publikacji – widać, że w offline szala przechyla się w stronę płatności bezgotówkowych, najczęściej dokonywanych za pomocą karty zbliżeniowej. Wbrew pozorom to właśnie w offline dzieją się dzisiaj najciekawsze rzeczy, bo to tam najwyraźniej widać, jak rozbudowało się portfolio systemów płatniczych.

Rewolucja w płatnościach

Śmiało można powiedzieć, że mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją w płatnościach, a szczególnie jest to widoczne w offline. Gotówka w Polsce cały czas trzyma się bardzo dobrze. Z wynikiem 70% również w 2018 roku jest liderem zestawienia. Na kolejnym miejscu są płatności kartą zbliżeniową z wynikiem 47% – o 11% więcej, niż kartą wymagającą wsunięcia do terminala płatniczego. Płatność zbliżeniowa smartfonem z wynikiem 13% jest na czwartej pozycji. Płatność kodem BLIK jest na kolejnym miejscu z wynikiem 9%. W zestawieniu mamy jeszcze płatności smartwatch’ami z wynikiem 8%, płatności Google Pay z wynikiem 7% i płatności Apple Pay z wynikiem 5

źródło: raport „Płatności cyfrowe 2018”

Raport „Płatności cyfrowe 2018” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) przy pomocy elektronicznych ankiet responsywnych emitowanych na stronach WWW oraz w wysyłce mailowej. Zebrano opinie 1863 internautów.

Pobierz raport