Jak wprowadzić e-commerce do firmy? Rady dla początkujących

Jak wprowadzić e-commerce do firmy? Rady dla początkujących

E-commerce nie jest nowym rozwiązaniem biznesowym, ale wciąż dla wielu firm jest nieznanym polem manewru. Jeżeli Twoja firma wciąż nie wprowadziła tego rozwiązania, przygotowaliśmy kilka dobrych rad na początek.

Myśląc o wprowadzeniu e-commerce pewnie zdajesz sobie sprawę z tego jakie korzyści przynosi taki krok w biznesie. Przede wszystkim to doskonała metoda na możliwość rozwoju i dzięki temu Twój biznes działa 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. Dodatkowo koszty eksploatacyjne na pewno będą dużo niższe, a marketing wraz ze zwiększoną liczbą produktów może okazać się skuteczniejszy.

Rodzaje e-commerce

Rozważając możliwość wprowadzenia e-commerce musisz również ustalić jaki rodzaj transakcji będziesz oferował. Wyróżniamy cztery rodzaje e-commerce:

  1. B2B (buiseness-to-buisness) – Transakcje zawierane są pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami.
  2. B2C (buisness-to-consumer) – Transakcje zawierane są pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem.
  3. C2C (consumer-to-consumer) – Transakcje zawierane są pomiędzy konsumentem a konsumentem.
  4. C2B (consumer-to-buisness) – Transakcje zawierane są pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem.

Jak rozpocząć przygodę z e-commerce?

Każdy biznes ma to do siebie, że trzeba mieć na niego dobry pomysł. Podobnie jest ze sprzedażą w internecie. Ludzie nie zwrócą uwagi na coś, co jest dostępne wszędzie. Każdy chce dokonać zakupu czegoś wyjątkowego, innego, a niekiedy wręcz spersonalizowanego.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

  •  Zbadaj, czy Twój pomysł podoba się także innym

Sprawdzanie idei zacznij od swoich znajomych. Pamiętaj – Twoi bliscy to czasem najlepsi konstruktywni krytycy. Gdy projekt będzie Cię w pełni satysfakcjonował, oceń jego niszę. Dowiedz się, czy wprowadzenie na rynek danych usług i produktów ma sens i będzie się sprzedawało.

Ponadto postaraj się zrozumieć swojego przyszłego klienta tak, aby spełnić jego najgłębsze oczekiwania. Na koniec przeanalizuj swoją konkurencję na rynku i postaraj się wywnioskować, w jaki sposób wyróżnić swoją ofertę na ich tle.

  • Pomyśl nad ciekawą grafiką i logo

Nasze społeczeństwo w większości posiada pamięć wzrokową. W związku z tym, grafika powinna przyciągać uwagę czytelnika i sprawić, że zainteresują go oferowane produkty i usługi. Logo powinno być kojarzone tylko z Twoim sklepem.

Postaraj się, aby patrząc na Twoje logo, klient myślał o oferowanych przez Ciebie usługach i Twojej marce.

  • Przygotuj łatwą i chwytliwą nazwę

Dobra nazwa to klucz do sukcesu. Niech już sama nazwa stanie się elementem marketingu szeptanego. Musi być łatwa do wymowy, ciekawa i przede wszystkim inna niż wszystkie. W zależności od tego, co chcesz sprzedawać możesz odpowiednio przekształcać lub zmieniać nazwy – nawet bawiąc wielkością czcionki.

źródło: shutterstock.com
  • Nie stawiaj zbyt wysokich celów

Nie możesz od razu oczekiwać wielkiego grona odbiorców i totalnego sukcesu. Na początku ustal dla swojego sklepu minimum, które chciałbyś osiągnąć, a potem stopniowo zwiększaj swoje oczekiwania. Nikt od razu nie osiągnął sukcesu, a każdy biznes to po prostu ciężka, mozolna praca.

  • Inwestuj w marketing

Dobry marketing jest w stanie zdziałać cuda. Niech Twoja strona będzie odpowiednio przygotowana pod kątem SEO. Im wyżej będzie nazwa Twojego sklepu w wyszukiwarce Google, tym więcej osób ją zobaczy i kliknie. Pamiętaj o chwytliwych tytułach, a także słowach kluczowych, które wcześniej odpowiednio przeanalizujesz. Możesz również zrobić odnośniki do innych, pomocnych klientowi stron.

Co równie istotne, dostosuj stronę internetową sklepu do każdego urządzenia mobilnego. Nic bardziej nie zniechęca klienta niż nieczytelność strony. Istotne jest również zwrócenie uwagi na content marketing, za pomocą którego klient otrzyma odpowiedź na najważniejsze pytania, a tym samym rozbudzisz w nim zaufanie do Twojej marki.

  • Uzupełniaj braki asortymentowe

Ważne, abyś zwracał uwagę na ginące z półek zapasy. Nie daj klientowi długo czekać, gdy chce dokonać zakupu. To bardzo demotywuje do kupna i pozostawia w nim lekki niedosyt. Możesz również przekierować klienta do innego, podobnego produktu. Być może to właśnie ten inny produkt okaże się tym wymarzonym?

  • Pamiętaj, że wszystko wymaga czasu

Znasz powiedzenie: „Nie od razu Rzym zbudowano”? W przypadku e-commerce to powiedzenie również ma swoje odzwierciedlenie. Tylko cierpliwość przynosi pożądane efekty! Nie poddawaj się, gdy pojawią się przeszkody i nie rezygnuj z rozwoju firmy, gdy osiągniesz sukces. Nauka w biznesie nigdy się nie kończy!

Wprowadzenie e-commerce

To tylko podstawowe działania, które mogą pomóc wprowadzić Ci e-commerce do Twojej działalności. To nie jest łatwa droga, jednak jej efekty potrafią być zaskakujące. Trzymamy kciuki za to, aby Wasze pomysły zostały zrealizowane!