Jak zabezpieczyć dane na komputerach pracowników e-sklepu?
Artykuł przygotowany we współpracy z nazwa.pl
Regularnie tworzony backup to podstawa utrzymania ciągłości pracy. I nie mamy tu na myśli tylko backupu strony internetowej sklepu, ale również danych pracowników, przechowywanych na dyskach twardych. Te bowiem często są kluczowe dla zapewnienia wzrostu sprzedaży.
Jakie dane trzymają na dyskach twardych pracownicy sklepu?
Na poprawne działanie sklepu internetowego składa się wiele różnych czynników. Jednym z ważniejszych jest baza produktowa połączona ze stroną internetową, umożliwiającą składanie zamówień. To fakt, z którym nie mamy zamiaru się kłócić. Nie bez znaczenia są też pliki, które pracownicy sklepu często przechowują na dyskach firmowych komputerów. Są to m.in. raporty sprzedażowe, strategie rozwojowe, scenariusze promocyjne, pliki graficzne przygotowywane na poczet kampanii i mediów społecznościowych, czy opisy i zdjęcia produktów dopiero dodawanych do oferty.
Utrata dostępu do tych plików może być brzemienna w skutkach. Zwłaszcza, że bardzo często stanowią one efekt wielogodzinnej, jeśli nie wielodniowej, pracy.
Zagrożenia dla danych
Cyberprzestępcy w obecnych czasach stale szukają nowych sposobów na uprzykrzenie życia użytkownikom Internetu. Dotyczy to także pracowników sklepów internetowych, którzy są doskonałym celem ataków.
Sklep internetowy z definicji działa online, przez co również komputery osób zajmujących się jego obsługą i rozwojem stale muszą być podpięte do sieci. To z kolei oznacza, że są one narażone na dziesiątki rozmaitych ataków, z których część może skutkować zniszczeniem znajdujących się na dyskach danych lub utratą dostępu do nich poprzez zaszyfrowanie (tak działają popularne w ostatnich czasach ataki typu ransomware). To jednak nie wszystko.
Nawet jeśli zabezpieczymy komputery pracowników przed wszelkimi zagrożeniami z Internetu i wyczulimy ich na sposoby działania cyberprzestępców, wciąż niewiadomą pozostaje kwestia awaryjności samych komputerów. Błędy dysków twardych to zagrożenie nawet gorsze niż cyberatak. O ile na działania zewnętrzne jesteśmy w stanie się przygotować, to awarii komputera zwykle nie jesteśmy w stanie przewidzieć. A ta również może sprawić, że stracimy dane, gdy awarii ulegnie dysk lub będziemy mieli do nich utrudniony dostęp, jeśli współpracy odmówi inny podzespół kluczowy do uruchomienia komputera. Dlatego regularne tworzenie kopii zapasowej dysku jest nie tyle zaleceniem, co powinno stanowić obowiązek każdego myślącego perspektywicznie właściciela sklepu internetowego.
Regularny backup sposobem na bezpieczeństwo danych
Skuteczny backup powinien spełniać dwa warunki:
- musi być wykonywany regularnie, aby dane zawarte w kopii zapasowej możliwie najdokładniej odpowiadały danym na dysku komputera,
- musi być zabezpieczony przed zniszczeniem, czyli wykonywany w zewnętrznej, bezpiecznej lokalizacji.
Kopię zapasową możemy zrobić samodzielnie, np. zgrywając najważniejsze pliki na dysk zewnętrzny, jednak nawet tutaj istnieje ryzyko awarii. Dlatego jednym z ciekawszych rozwiązań może być wykonywanie backupu w chmurze.
Taką usługę posiada w swojej ofercie wiele firm, m.in. nazwa.pl. Cloud Backup, bo tak nazywa się owa usługa, daje nam aż 1 TB miejsca przeznaczonego na wykonywane kopie zapasowe. Odbywa się to przy pomocy specjalnej aplikacji instalowanej na komputerach pracowników (działa na systemach Microsoft Windows 7 oraz 10) i nawet osobom nietechnicznym pozwala łatwo ustawić zakres i harmonogram tworzenia backupu. Dane przesyłane są następnie na odpowiednio zabezpieczone serwery nazwa.pl, gdzie są składowane i uzupełniane poprzez kolejne wersje kopii. W ten sposób możemy uchronić pliki znajdujące się na komputerach naszych pracowników przed uszkodzeniem lub utratą dostępu do ich zawartości. Nawet w razie awarii mechanicznej lub zaszyfrowania dysku jesteśmy w stanie odzyskać pliki z kopii i kontynuować pracę np. na innym komputerze.
Czy backup w chmurze jest bezpieczny?
Bezpieczeństwo danych to jeden z podstawowych aspektów sprzedaży internetowej. Z tego powodu decydując się na backup w chmurze, powinniśmy sprawdzić, jakie zabezpieczenia uchronią nasze dane w czasie ich przesyłania.
Wspomniana wcześniej usługa Cloud Backup korzysta z zaawansowanych centrów danych chronionych nie tylko przed włamaniami online, ale również fizycznym dostępem nieuprawnionych osób. Dodatkowo, podczas samego przesyłania danych, aplikacja służąca do ich przekazywania szyfruje pliki jeszcze na dysku komputera, co zapewnia im bezpieczny transfer na serwer, bez możliwości przejęcia ich po drodze.
Co jednak gdy dyski serwera, na których przechowujemy kopie zapasowe, ulegną awarii? W takiej sytuacji ich zawartość odtwarzana jest z dodatkowego backupu zgromadzonego w oddzielnym, równie dobrze zabezpieczonym centrum danych.
Regularny backup to podstawa działania każdej firmy
Prowadząc sklep internetowy chcemy stale rozwijać swoją ofertę, zdobywać nowych klientów i zwiększać zyski ze sprzedaży. Utrata dostępu do kluczowych danych może skutecznie pokrzyżować nam te plany i spowodować szereg problemów. Dlatego równie ważne jak backup sklepu i bazy produktowej jest tworzenie kopii danych z dysków twardych komputerów firmowych. Zapewni on odpowiedni poziom bezpieczeństwa i pozwoli w krytycznej sytuacji odzyskać ważne pliki, dzięki czemu możliwe będzie kontynuowanie strategii rozwojowej. Bez potrzeby poświęcania godzin, dni, a często nawet tygodni na odzyskanie utraconych informacji.
Jeżeli chcielibyście samodzielnie przekonać się, jak to działa w praktyce, nazwa.pl oferuje możliwość sprawdzenia tego. Czytelnicy komerso.pl mogą teraz aktywować usługę Cloud Backup za darmo na okres 6 miesięcy. Wystarczy tylko przy zamówieniu na stronie www.nazwa.pl wybrać opcję Voucher i wpisać poniższy kod rabatowy:
ka34-9294-4563
Termin ważności kodu rabatowego: 30 września 2020 roku
Artykuł przygotowany we współpracy z nazwa.pl
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!