Jakie korzyści daje sprzedawcom monitorowanie rynku?

Jakie korzyści daje sprzedawcom monitorowanie rynku?

Rynek e-commerce nieustannie rośnie. Według danych Internet World Stats światowa wartość handlu elektronicznego w 2015 roku wynosiła 1,7 biliona dolarów amerykańskich. Specjaliści prognozują wzrost o 38,5% do 2018 roku. Przyczyn tego zjawiska jest wiele. Największy wpływ na to ma upowszechnienie się dostępu do Internetu, a dodatkowo coraz więcej osób zaczyna doceniać wygodę, jaką niesie za sobą kupowanie w sieci. Możliwość robienia zakupów o każdej porze, niższa cena, oszczędność czasu, szeroki wybór asortymentu – to tylko kilka z licznych zalet kupowania online.

Analizując dane dotyczące polskiego rynku zauważamy podobny trend. Badania Gemius wykazują, że już 55% Internatów w naszym kraju robi zakupy on-line. Wartość rynku e-commerce w Polsce to ok. 30 miliardów złotych. Liczba kupujących stale rośnie – tak samo jak liczba e-handlowców. Obecnie na rynku e-commerce operuje ponad 22 tysiące sklepów internetowych. W związku ze zwiększeniem się konkurencji, sprzedawcy coraz baczniej przyglądają się działaniu innych graczy.

Na czym polega monitorowanie rynku i jakie przynosi korzyści?

Monitorowanie rynku to praktyka, która jest coraz bardziej popularna wśród handlowców. Jest to nic innego jak obserwowanie ruchów konkurencji. Wgląd do danych takich jak cena, dostępność, koszt dostawy i czas realizacji u innych sprzedawców daje szeroki wachlarz możliwości. Dzięki monitorowaniu rynku możesz w łatwy sposób przyrównać się do konkurentów i zweryfikować swoją pozycję wśród nich. Ocenisz też, czy Twoja oferta jest zoptymalizowana tak by generować jak najwyższy zysk.

Zoptymalizuj ceny

Odpowiednia polityka cenowa to jeden z ważniejszych elementów wpływających na sukces sklepu internetowego. Obserwując rynek jesteś w stanie szybko odpowiadać na działania konkurencji oraz dostosować swoje ceny do obecnych warunków. W wielu przypadkach sprzedawcy nie są świadomi, że cena którą oferują jest dużo niższa w porównaniu do tego co proponują ich konkurenci. Podniesienie ceny do odpowiedniego poziomu zwiększy marżę i pozwoli zachować pozycję lidera. Inną kwestią jest sprzedaż produktu w kwocie np. o 20% wyższej niż pozostali sprzedawcy. Prawdopodobieństwo wybrania takiej oferty jest znikome, a zmniejszenie marży zwiększy zainteresowanie ofertą.

Wykorzystaj okazje rynkowe

Na rynku pojawia się wiele okazji pozwalających zarobić więcej. Dokładny monitoring pozwala wyśledzić wszystkie możliwe szanse do wykorzystania.

Według badań, 63% polskich e-konsumentów korzysta z porównywarek cenowych. Najczęściej wybierają oni ofertę, która cechuje się najniższą ceną. W przypadku gdy kilku sprzedawców oferuje produkt w tej samej cenie (i na takich samych warunkach dostawy), wybór sklepu jest uzależniony od rozpoznawalności marki, lub jest to kwestia przypadku. Jeśli jednak obniżysz cenę produktu o 2 – 3%, porównywarka cenowa będzie pozycjonować Ciebie na pierwszym miejscu. Taki manewr sprawi, że Twoja oferta będzie prawdopodobnie najczęściej wybieraną, a niewielkie obniżenie ceny spowoduje znaczne zwiększenie sprzedaży.

Zdarzają się też sytuacje, w których jesteś jedynym sprzedawcą danego produktu. W takiej sytuacji możesz podnieść marżę nie tracąc ilości zamówień na dany produkt. Podobnie jest gdy sprzedajesz produkt „od ręki”, a inni handlowcy realizują zamówienie w ciągu np. 7 dni. Konsumenci chcą aby zamówienie zostało zrealizowane w jak najkrótszym czasie, więc wybiorą ofertę resellera, który wyśle towar w ciągu doby, nawet jeśli będą mieli zapłacić za niego kilka procent więcej.

Bycie jedynym sprzedawcą to sytuacja bardzo korzystna dla Twojego biznesu. Cykliczne sprawdzanie dostępności produktów u konkurentów pozwoli Tobie oszacować, kiedy będzie problem z zakupem danego artykułu oraz wcześniej się na taką okazje przygotować, zamawiając zapas u dostawcy.

Śledź trendy na rynku

Systematyczne zbieranie danych z rynku pozwala tworzyć wykresy wskazujące rynkowe trendy. Analizować takie dane można pod wieloma kątami, a wyniki pozwolą nakreślić kierunek, w którym będzie się rozwijał dany segment rynku. Na podstawie takich danych zaimplementujesz korzystne zmiany do planu rozwoju Twojego przedsiębiorstwa.

Dobra praktyka potrzebuje dobrego rozwiązania

Monitorowanie cen daje nam szerszą perspektywę na to, by zrozumieć co się dzieje na rynku, jakie czynniki na niego wpływają i jak na nie skutecznie odpowiadać. Mając odpowiednie dane jesteś w stanie dostosować strategię cenową do obecnej sytuacji. Pytaniem wciąż pozostaje kwestia sposobu, w jaki monitorować rynek. Można zatrudnić osoby, które ręcznie obserwowałyby rynek. Rozwiązanie to może jednak okazać się nieefektywne, niedokładne oraz pochłaniać duże środki pieniężne. W takim wypadku warto zastanowić się nad korzystaniem z usług, które automatycznie i precyzyjnie będą monitorować działania konkurencji na rynku.

Źródła:
http://www.statista.com/statistics/261245/b2c-e-commerce-sales-worldwide/
https://www.emius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf

Artykuł pierwotnie ukazał się na blogu Szpiegomat.pl

Robert Strelau - Szpiegomat.pl
Szpiegomat.pl to narzędzie dla sklepów internetowych, producentów i dystrybutorów, które przedstawia bieżące porównanie oferty z ofertami konkurencji. Pozwala szybko sprawdzić atrakcyjność oferty sklepu i ułatwia zarządzanie polityką cenową. Szpiegomat wyposażony jest w mechanizm sugestii, który wskazuje potencjalne miejsca optymalizacji cen i pomaga wykorzystać szanse na zwiększenie sprzedaży oraz maksymalizację marży.
Więcej artykułów tego autora