Monitoring w e-commerce – 6 najważniejszych zasad

Monitoring w e-commerce – 6 najważniejszych zasad

Zastanawiasz się, jak skutecznie wykorzystać monitoring w e-commerce? Oto kilka podpowiedzi, które Ci w tym pomogą.

 

 1. Monitoruj sam siebie

Decydując się na monitoring w e-commerce, bardzo często zapominamy o jednym z kluczowych zagadnień, jakim jest możliwość monitorowania swojej marki czy swojego sklepu. Tak bardzo użytkownicy skupiają się na swoich produktach czy frazach związanych ze sprzedażą, że fakt sprawdzenia opinii o sobie samych im umyka. A w dzisiejszych czasach internauci opinie wyrażają wszędzie – nie tylko na portalach do tego przeznaczonych. Bardzo często są w stanie opisać swoją przygodę ze sklepem na własnym wallu na FB czy na Twitterze. I nie, nie zrobią tego na Twoim fanpage’u, nie otagują Twojego sklepu – będą pisali u siebie. Jeżeli odpowiednio szybko zareagujesz, masz możliwość „zyskania punktów” u takiego klienta, a dodatkowo szybka reakcja pozwoli uniknąć potencjalnej sytuacji kryzysowej.

 2. Obserwuj w sieci trendy

Prowadząc w sieci sklep (nie zawsze, ale często) ma się określoną specjalność. Pewną kategorię produktową w której czujesz się mocny i wiesz, że masz świetne produkty. Koniecznie musisz ją monitorować! Daje to nam ogromny potencjał do działań – po pierwsze – możesz dowiedzieć się co w tej chwili, albo zaraz, będzie na topie (pozwoli to odpowiednio zaprojektować Ci sprzedaż czy dostawy); na czym internautom zależy, jeżeli chodzi o produkty – czasem oni sami nie wiedzą jaka marka może spełnić ich wymagania, a te mają jasno określone. To szansa dla Ciebie, abyś takiemu internaucie pomógł i wyedukował go. Wyedukowany internauta przyjdzie do Ciebie na zakupy, bo będzie wiedział, że jesteś w danym temacie ekspertem.

 3. Podglądaj konkurencję

A dlaczego by nie? Przecież oni już Cię podglądają. Monitoring w e-commerce polega również na uważnej obserwacji swojego biznesowego rywala. Przede wszystkim masz w ten sposób możliwość dowiedzenia się, gdzie Twoja konkurencja się reklamuje oraz jakie są opinie na jej temat. Ta wiedza może Ci się bardzo przydać. Nie polecam wchodzenia w dyskusję z niezadowolonymi klientami konkurencji (chyba jeszcze nie jesteśmy jako Polacy, na to gotowi), ale warto podejrzeć jakie są jej słabe strony. Dzięki temu będziesz wiedzieć jakie Twoje mocne strony wzmocnić w przekazie reklamowym. Bo jeżeli ktoś o konkurencji pisze, że ma na przykład: „nieintuicyjny koszyk” – to możesz swoich klientów informować, że „u nas koszyk jest przejrzysty” – czasem taki drobiazg może idealnie zadziałać na Twoją grupę docelową.

 4. Sprzedawaj!

Jeżeli masz podpięty monitoring kategorii produktowej to powinieneś szukać okazji sprzedażowych. Wspomniałem w punkcie drugim, że bardzo często internauci nie wiedzą jaka firma albo jakie rozwiązanie spełni ich wymaganie, albo rozwiąże ich problem. Wówczas warto wyjść do nich z własnym rozwiązaniem problemu. Internauci bardzo docenią takie działanie, bo na ogół nie chce im się szukać w ogromnej liczbie miejsc w sieci – wolą jak marka sama do nich przyjdzie i im coś zaproponuje.

5. Odkrywaj nowe miejsca reklamowe

Kiedy planuje się działania w internecie i mediach społecznościowych bierze się zawsze pod uwagę miejsca, które dobrze się zna. A to portal, który jest popularny w danej kategorii produktowej, a to jakieś znane Ci od lat forum internetowe. Warto do tego dodać przejrzenie źródeł w monitoringu, może się okazać, że Twoi klienci (albo potencjalni klienci), często pojawiają się w miejscach, o których do tej pory nie miałeś pojęcia. Może się okazać, że Twoja grupa docelowa jest tam bardzo aktywna, a koszt wykupienia przestrzeni reklamowej jest dużo niższy niż w miejscach, o których myślisz tradycyjnie.

6. Monitoring w e-commerce nie musi obejmować każdego produktu

Niestety często właściciele e-commerce myślą, że trzeba monitorować wszystko to co ma się w sklepie. Tymczasem to błąd. W każdej chwili możesz zmienić słowa kluczowe, więc dobrze zastosować ich rotację sezonową. Nie każdy produkt dobrze się sprzedaje cały rok. Niestety często myślenie, że trzeba monitorować każdy produkt powoduje, że przedstawiciele e-commerce rezygnują całkiem z monitoringu, bo mają wrażenie, że będzie ich to bardzo dużo kosztowało. Mądre wykorzystanie słów kluczowych może spowodować, że monitoring nie będzie Cię kosztował więcej niż 150 zł miesięcznie.

Oczywiście możliwości, które oferuje monitoring jest dużo więcej, warto założyć sobie konto testowe i sprawdzić jak dużo wiedzy można w ten sposób zyskać.