Po co Analytics w kampaniach wideo?

Po co Analytics w kampaniach wideo?

Dokładne dane to podstawa skuteczniej analizy, optymalizacji i wdrażania zmian. Nie ma nic gorszego niż korzystanie ze szczątkowych danych do poprawy kampanii. Może się to skończyć tym, że zamiast generować zyski z kampanii, będziesz generował znaczne straty. Dlatego warto korzystać z YouTube Analytics.

Czym jest YouTube Analytics?

Analytics dla kampanii reklam wideo to narzędzie analityczne, które pozwoli ci lepiej poznać twoich klientów i poprawić skuteczność działań promocyjnych. Podstawową zaletą wykorzystania YouTube Analytics jest to, że masz dostęp do większej i i zdecydowanie bardziej precyzyjnej ilości danych niż w Raportach AdWords.

Dla przykładu: AdWords zlicza konwersje z przeglądanych reklam, natomiast Analytics daje ci możliwość zobaczenia statystyk konwersji wynikających z bezpośredniego kliknięcia w reklamę. Dodatkowo w Analytics możesz sprawdzić skuteczność konwersji przy pomocy ścieżek wielokanałowych. Dane te są niedostępne w AdWords, tak samo jak cele i transakcje danej kampanii.

Dane dostępne w raportach

W YouTube Analytics uzyskasz następujące dane:

  • Treść;
  • Obszar geograficzny lub lokalizacja;
  • Data lub przedział czasu;
  • Wszystkie przesłane filmy lub tylko playlisty;
  • Status subskrybenta;
  • Rodzaj odtwarzania (na żywo lub na żądanie), jeśli takie rozróżnienie ma zastosowanie do Twoich filmów;
  • Liczba wizyt według usługi YouTube (jeśli ma zastosowanie).

 

Dzięki temu dowiesz się, kim są osoby oglądające twoje filmy, jak się wobec nich zachowują (np. czy subskrybują twój kanał, dzielą się twoim filmem, lubią go, czy też nie), uzyskasz również informacje dotyczące zysków osiąganych przez twój kanał,  liczbę wyświetleń i czas oglądania.

Dostęp do tych danych uzyskasz z panelu YouTube Analytics, który składa się z trzech głównych części: Dane czasu rzeczywistego, Raporty
o łącznym czasie oglądania i Raporty zaangażowania.

Rozpoczęcie korzystania z YouTube Analytics

Samo rozpoczęcie korzystania z narzędzia nie jest specjalnie skomplikowane. Należy zalogować się na konto w YouTube i wybrać „Studio twórców”. Następnie wybrać „Analytics”. Uzyskasz wtedy dostęp do raportów twojego konta.

„Raport czas rzeczywisty” umożliwia zobaczenie szacunkowego czasu oglądania ostatnich pięciu przesłanych przez ciebie filmów. Wchodząc na poziom konta dowiesz się jaka jest łączna liczba wyświetleń twoich filmów w kanale.  W raporcie tym znajdują się dwa wykresy: minuta po minucie (dane z ostatniej godziny) i godzina po godzinie (dane z ostatnich 48 godzin). Wszystkie dane są dostosowane do strefy czasowej użytkownika
a więc daty i godziny, która jest ustawiona na jego komputerze.

UWAGA!

Dane te są szacunkowe, tym samym rzeczywista liczba obejrzeń może być nieco wyższa lub niższa.

Raporty o łącznym czasie oglądania obejmują m.in. liczbę minut jaką przeciętny użytkownik poświęcił na zobaczenie twojego filmu. Jest to bardzo ważny wskaźnik, ponieważ wpływa on na ranking twojego wideo. Im wyższa pozycja w rankingu tym większa szansa na to, że film pojawi się na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

W tych raportach sprawdzić możesz też który twój film cieszy się największą popularnością, kim są twoi widzowie i gdzie wyświetlają się twoje nagrania.

Raporty dotyczące zaangażowania prezentują to w jaki sposób widzowie obchodzą się z twoim filmem, a więc, czy je: komentują, lubią, nie lubią, udostępniają, subskrybują, dodają do playlisty, korzystają z dodatkowych funkcji dodanych przez ciebie do filmów.

Ogrom wiedzy wydaje się przytłaczający, ale dzięki tym danym i przemyślanym działaniom twój kanał i filmy przyniosą relane zyski. Jeśli nie będziesz korzystał z raportów, optymalizacja będzie nie poprawna, ponieważ pominiesz wiele istotnych czynników wpływających na skuteczność kampaii. Im więcej czasu poświęcisz statystykom, tym więcej zyskasz.

Natalia Chrobak - Deva Group
Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.
Więcej artykułów tego autora