Marketing aplikacji mobilnych – jak promować aplikację, aby zachęcić użytkowników?

Marketing aplikacji mobilnych – jak promować aplikację, aby zachęcić użytkowników?

O czym pamiętać podczas promocji aplikacji mobilnej? Jak przyciągnąć nowych użytkowników i zatrzymać aktualnych?

Nie ma wątpliwości, że użytkownicy internetu spędzają coraz więcej czasu na urządzeniach mobilnych. Według wielu badań ten czas to około 3 godziny dziennie! Większość tego czasu (niemal 90%) spędzają korzystając z aplikacji, a tylko w niewielkim stopniu z przeglądarki internetowej.

Z drugiej strony użytkownicy mają dostęp do kilku milionów aplikacji i choć pobierają ich dużo to z 80% pobranych aplikacji nie korzystają. A przecież marki i sklepy internetowe coraz częściej tworzą dedykowane aplikacje. Dlatego marketing aplikacji mobilnych musi opierać się na dwóch celach: pierwszy to zachęcenie użytkowników do pobrania aplikacji, a drugi – nakłonienie ich do aktywnego korzystania z niej.

Skuteczna promocja aplikacji mobilnych

Ponad połowa użytkowników aplikacji mobilnych odkrywa je poprzez organiczne wyszukiwanie ich w Google Play lub w App Store. To oznacza, że priorytetem jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych. I tu kluczową rolę odgrywa nazwa aplikacji mobilnej i słowa kluczowe, które znajdą się w jej opisie. Ale to nie wszystko. Chcąc promować aplikacje mobilne musimy być tam, gdzie ich użytkownicy, a więc powinniśmy korzystać z mobilnych sieci reklamowych i społecznościowych.

Niedawno wprowadzona aplikacja mobilna Lidla to jeden z przykładów wprowadzenia tego rozwiązania, który mocno promowano. Wykorzystano nie tylko tradycyjne narzędzia promocji takie jak informacja prasowa, stworzenie dedykowanej temu zakładki, w której opisano korzyści z posiadania aplikacji, ale i wykorzystano influencerów. Jednym z nich jest bloger Andrzej Tucholski, który na swoim profilu na Instagramie zachęcił do zmiany nawyków i pobrania aplikacji.

źródło: lidl.pl
źródło: instagram.com/andtucholski

Atrakcyjne aplikacje mobilne

Nawet jeśli użytkownik urządzeń mobilnych trafi na naszą aplikację nie musi podjąć decyzji o jej pobraniu. Co więcej może nawet nie zwrócić na nią większej uwagi i jej nie zapamiętać. Rozwiązaniem jest zaprojektowanie łatwo rozpoznawalnej i rzucającej się w oczy ikony oraz nazwy aplikacji. Trzeba pamiętać, że ikona jest pierwszym elementem, który zobaczy każdy użytkownik. Ikony najpopularniejszych aplikacji społecznościowych mają wyraziste kolory i charakterystyczne dla siebie znaki – duszek jednoznacznie kojarzy nam się ze Snapchatem, trzy kreski ze Spotify, a „P” z Pinterestem.

źródło: Google Play

Choć najlepiej sprawdza się prosty design, to nie można zapomnieć o konieczności wyróżnienia się wśród innych podobnych aplikacji. Oto aplikacje z poprawnym logiem, które jednak nie pozwoli na przykucie uwagi użytkowników.

źródło: Google Play

A poniżej ikony aplikacji z tej samej kategorii, które mają większe szanse na wyróżnienie się, wśród klasycznych motywów.

źródło: Google Play

Pozyskiwanie nowych użytkowników vs utrzymanie obecnych

Utrzymanie użytkowników aplikacji jest często trudniejsze niż pozyskanie nowych. Dlatego nie można skupiać się wyłącznie na pozyskiwaniu nowych klientów i tylko w ich kierunku prowadzić działania marketingowe.

Oczywiście część osób zrezygnuje z aplikacji, ponieważ nie spełni ona ich oczekiwań, ale aktywni użytkownicy mogą być doskonałymi ambasadorami marki. Warto więc przewiedzieć w strategii marketingowej sposób na zbudowanie lojalności i zaangażowania u tych, którzy już pobrali naszą aplikację mobilną. Tego typu działania podejmuje np. aplikacja muzyczna Tidal, która wysyła użytkownikom niekorzystającym od jakiegoś czasu z niej różnego typu komunikaty. W ten sposób dba, by nie tylko pozyskiwać kolejnych użytkowników, ale i dbać o regularne użytkowanie wśród już posiadających aplikację.

źródło: zrzut ekranu

Także rekomendacje mają ogromną moc, dlatego zadbajmy o zadowolenie użytkowników oraz o pozyskanie jak największej liczby ocen i recenzji dla aplikacji. Przyda się też wsparcie ze strony influencerów lub portali tematycznych.

Tradycyjne narzędzia marketingowe

Promując aplikacje mobilne musimy myśleć nieszablonowo, ale możemy też korzystać ze sprawdzonych narzędzi i strategii marketingowych. Przykładowo aplikacje mobilne dla biznesu można promować na tematycznych blogach i grupach lub z pomocą e-mail marketingu. Dla przykładu Rossman, w mailingach informuje o tym, że oferuje aktualnym użytkownikom różnego typu korzyści, takie jak specjalne promocje.

źródło: zrzut ekranu

Chcąc dotrzeć do szerokiego grona odbiorców warto korzystać z reklam social media. Można też dystrybuować filmy instruktażowe lub przygotować teaser. Im więcej sposobów wykorzystamy tym lepiej.

Ważne jednak, by nie zapominać o najważniejszym – o uwypukleniu cech, które sprawiają, że aplikacja jest użyteczna. To właśnie ten element zadecyduje czy aplikacja znajdzie się na urządzeniu mobilnym czy zostanie tylko przescrollowana.