Marketing aplikacji mobilnych – jak promować aplikację, aby zachęcić użytkowników?

Marketing aplikacji mobilnych – jak promować aplikację, aby zachęcić użytkowników?

O czym pamiętać podczas promocji aplikacji mobilnej? Jak przyciągnąć nowych użytkowników i zatrzymać aktualnych?

Nie ma wątpliwości, że użytkownicy internetu spędzają coraz więcej czasu na urządzeniach mobilnych. Według wielu badań ten czas to około 3 godziny dziennie! Większość tego czasu (niemal 90%) spędzają korzystając z aplikacji, a tylko w niewielkim stopniu z przeglądarki internetowej.

Z drugiej strony użytkownicy mają dostęp do kilku milionów aplikacji i choć pobierają ich dużo to z 80% pobranych aplikacji nie korzystają. A przecież marki i sklepy internetowe coraz częściej tworzą dedykowane aplikacje. Dlatego marketing aplikacji mobilnych musi opierać się na dwóch celach: pierwszy to zachęcenie użytkowników do pobrania aplikacji, a drugi – nakłonienie ich do aktywnego korzystania z niej.

Skuteczna promocja aplikacji mobilnych

Ponad połowa użytkowników aplikacji mobilnych odkrywa je poprzez organiczne wyszukiwanie ich w Google Play lub w App Store. To oznacza, że priorytetem jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych. I tu kluczową rolę odgrywa nazwa aplikacji mobilnej i słowa kluczowe, które znajdą się w jej opisie. Ale to nie wszystko. Chcąc promować aplikacje mobilne musimy być tam, gdzie ich użytkownicy, a więc powinniśmy korzystać z mobilnych sieci reklamowych i społecznościowych.

Niedawno wprowadzona aplikacja mobilna Lidla to jeden z przykładów wprowadzenia tego rozwiązania, który mocno promowano. Wykorzystano nie tylko tradycyjne narzędzia promocji takie jak informacja prasowa, stworzenie dedykowanej temu zakładki, w której opisano korzyści z posiadania aplikacji, ale i wykorzystano influencerów. Jednym z nich jest bloger Andrzej Tucholski, który na swoim profilu na Instagramie zachęcił do zmiany nawyków i pobrania aplikacji.

źródło: lidl.pl
źródło: instagram.com/andtucholski

Atrakcyjne aplikacje mobilne

Nawet jeśli użytkownik urządzeń mobilnych trafi na naszą aplikację nie musi podjąć decyzji o jej pobraniu. Co więcej może nawet nie zwrócić na nią większej uwagi i jej nie zapamiętać. Rozwiązaniem jest zaprojektowanie łatwo rozpoznawalnej i rzucającej się w oczy ikony oraz nazwy aplikacji. Trzeba pamiętać, że ikona jest pierwszym elementem, który zobaczy każdy użytkownik. Ikony najpopularniejszych aplikacji społecznościowych mają wyraziste kolory i charakterystyczne dla siebie znaki – duszek jednoznacznie kojarzy nam się ze Snapchatem, trzy kreski ze Spotify, a „P” z Pinterestem.

źródło: Google Play

Choć najlepiej sprawdza się prosty design, to nie można zapomnieć o konieczności wyróżnienia się wśród innych podobnych aplikacji. Oto aplikacje z poprawnym logiem, które jednak nie pozwoli na przykucie uwagi użytkowników.

źródło: Google Play

A poniżej ikony aplikacji z tej samej kategorii, które mają większe szanse na wyróżnienie się, wśród klasycznych motywów.

źródło: Google Play

Pozyskiwanie nowych użytkowników vs utrzymanie obecnych

Utrzymanie użytkowników aplikacji jest często trudniejsze niż pozyskanie nowych. Dlatego nie można skupiać się wyłącznie na pozyskiwaniu nowych klientów i tylko w ich kierunku prowadzić działania marketingowe.

Oczywiście część osób zrezygnuje z aplikacji, ponieważ nie spełni ona ich oczekiwań, ale aktywni użytkownicy mogą być doskonałymi ambasadorami marki. Warto więc przewiedzieć w strategii marketingowej sposób na zbudowanie lojalności i zaangażowania u tych, którzy już pobrali naszą aplikację mobilną. Tego typu działania podejmuje np. aplikacja muzyczna Tidal, która wysyła użytkownikom niekorzystającym od jakiegoś czasu z niej różnego typu komunikaty. W ten sposób dba, by nie tylko pozyskiwać kolejnych użytkowników, ale i dbać o regularne użytkowanie wśród już posiadających aplikację.

źródło: zrzut ekranu

Także rekomendacje mają ogromną moc, dlatego zadbajmy o zadowolenie użytkowników oraz o pozyskanie jak największej liczby ocen i recenzji dla aplikacji. Przyda się też wsparcie ze strony influencerów lub portali tematycznych.

Tradycyjne narzędzia marketingowe

Promując aplikacje mobilne musimy myśleć nieszablonowo, ale możemy też korzystać ze sprawdzonych narzędzi i strategii marketingowych. Przykładowo aplikacje mobilne dla biznesu można promować na tematycznych blogach i grupach lub z pomocą e-mail marketingu. Dla przykładu Rossman, w mailingach informuje o tym, że oferuje aktualnym użytkownikom różnego typu korzyści, takie jak specjalne promocje.

źródło: zrzut ekranu

Chcąc dotrzeć do szerokiego grona odbiorców warto korzystać z reklam social media. Można też dystrybuować filmy instruktażowe lub przygotować teaser. Im więcej sposobów wykorzystamy tym lepiej.

Ważne jednak, by nie zapominać o najważniejszym – o uwypukleniu cech, które sprawiają, że aplikacja jest użyteczna. To właśnie ten element zadecyduje czy aplikacja znajdzie się na urządzeniu mobilnym czy zostanie tylko przescrollowana.

Komentarz eksperta

Tomasz Starzyński

Tomasz Starzyński

managing partner, App&More

Liczba aplikacji w sklepach Google Play i App Store przekracza obecnie 4,4 mln. Przeciętnie każdy z nas posiada około 80 aplikacji w swoim telefonie, z czego aktywnie wykorzystuje 30 z nich. To niewiele, dlatego myśląc o marketingu aplikacji koniecznie należy zadbać o kilka kwestii. Przede wszystkim łatwą odnajdywalność aplikacji, prostotę obsługi oraz jak najlepsze doświadczenia użytkowników.

Kompleksowy plan marketingowy dla aplikacji powinien składać się z trzech etapów:

  • Elementów wdrożeniowych
  • Premiery/publikacji aplikacji
  • Zdobywania rynku

Pierwsza faza wdrożenia polega na zapewnieniu komfortu i prostoty użytkowania dla odbiorcy (User Experience (UX) i User Interface (UI)). Drugi element wdrożenia dotyczy przygotowania planu analitycznego – metryk, które dają realną wartość biznesową. Następnie należy wybrać technologie, które posłużą do mierzenia metryk i ocenią efektywność. Ostatni etap wdrożeniowy to ASO (App Store Optimization) – czyli widoczność organiczna w samych sklepach z aplikacjami jako odpowiednik SEO.

Po zakończeniu etapu wdrożeniowego następuje to, co twórcy lubią najbardziej – premiera ich dzieła! Na tym etapie trzeba pamiętać o zaplanowaniu działań PR-owych, implementacji landing page’a, kanałach social media, a także o przygotowaniu materiałów video w formie explainera. Wraz z nagłaśnianiem informacji o istnieniu danej aplikacji, należy nastawić się na różne komentarze odbiorców. Jak wynika z badań aż ok. 64% użytkowników aplikacji chce dodawać swoje opinie, dlatego trzeba zapewnić łatwość ich zamieszczania, a te z negatywnym wydźwiękiem nie pozostawiać bez odpowiedzi. To również czas na zaplanowanie programu poleceń, który pomoże aplikacji zwiększać zasięgi.

W ostatnim etapie chodzi o zdobycie rynku przy wykorzystaniu kanałów płatnych – Google Ads, Facebook, Instagram, Twitter, Apple Search Ads, Pinterest czy Snapchat, a także pozostałych mobilnych sieci reklamowych. To również moment na włączenie stałych działań remarketingowych: użytkownicy z tych kampanii generują o 37% większe przychody w pierwszych 30 dniach użytkowania. Pozostaje oczywiście jeszcze kwestia bieżącego monitorowania kluczowych wskaźników efektywności, takich jak poziom retencji, wartość życiowa czy koszt pozyskania użytkownika.

Wspomniane trzy etapy planu marketingowego dla aplikacji to niezbędne minimum, aby zaistnieć w świadomości użytkowników mobilnych. Bazując na doświadczeniu oraz znajomości rynku, wdrażamy efektywny system działań krok po kroku.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu


Reklama

Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski

Marketing aplikacji mobilnych - jak promować aplikację, aby zachęcić użytkowników?

Send this to a friend