Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie

Rok 2020 bez wątpienia zapisze się na dobre na kartach historii e-commerce. Pandemia i lockdown w znacznym stopniu wpłynęły na rynek zakupów internetowych. Wpłynęły na jego rozwój, ale i wymogły pewne zmiany, stanowiąc wyzwanie dla przedsiębiorców i właścicieli e-sklepów.

Według czerwcowego raportu e-Izby ,,Omni-commerce. Kupuję wygodnie” odsetek kupujących w 2020 roku sieci wzrósł o +15p.p. Oznacza to, że obecnie już 72% polskich internautów to e-klienci. Zwrot w kierunku e-zakupów mogliśmy obserwować się już w marcu tego roku, gdy ogłoszono pandemię i zostaliśmy poddani kwarantannie. Wyniki badania „E-commerce w czasie kryzysu 2020” pokazały, że wówczas 38% internautów zrobiło zakupy na czas kwarantanny właśnie w internecie.

Jednak sama popularność tej formy zakupów to nie wszystko. Co zmieniło się pod kątem trendów, płatności, zachowań konsumentów i bezpieczeństwa? Zapytaliśmy ekspertów z Izby Gospodarki Elektronicznej, Ceneo, Visa, Mastercard oraz Domodi o to, co poza ogólnym wzrostem popularności e-zakupów w ich opinii stanowi najistotniejsze zmiany tego roku na rynku e-commerce w Polsce.

Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie, Komerso.pl
Patrycja Sass-Staniszewska

 Zmiana nawyków zakupowych

Ostatnie miesiące były ogromnym wyzwaniem dla przedsiębiorców i handlu. Zamknięcie sklepów stacjonarnych na czas epidemii spowodowało, że retailerzy i inne biznesy zaczęli szybciej transformować cyfrowo i dostosowywać się do realiów oraz zmian nawyków zakupowych klientów. Na uwagę zasługują działania Carrefoura i Biedronki, a także Auchan. Auchan, który sprzedaje artykuły spożywcze przez Allegro. Carrefour, który uruchomił usługę click & collect oraz możliwość sprawdzenia czy w Carrefourze jest tłum klientów. Biedronka, która wprowadziła zakupy przez Internet w 10 miastach przez aplikacje Glovo. To rewolucyjne podejście powoduje, że spożywka online staje się już procesem ogólnopolskim.

Wzrost wartości koszyków zakupowych

Okazuje się, że pomimo mniej restrykcyjnych zasad kwarantanny i etapowego zdejmowania zakazów dotyczących zakupów stacjonarnych, popularność e-zakupów nie spada. Wzrosła też wartość internetowych koszyków zakupowych. Co 4. Internauta kupuje w sieci więcej niż 5 razy w miesiącu, a co 3. 2-5 razy w miesiącu. Zwiększyła się także nieco liczba wykorzystywanych zakupowo miejsc w Internecie, choć wciąż Polacy w sieci kupują głównie w sklepach internetowych (52% vs 46% w 2019 roku) i na platformach zakupowych (38% vs 36% w 2019 roku).

Osłabienie zjawiska omnichannel

Restrykcje nałożone na sklepy stacjonarne spowodowały natomiast osłabienie zjawiska zakupów wielokanałowych. W procesie ostatniego zakupu 36% konsumentów wykorzystało przynajmniej 2 kanały zakupowe (offline / online / mobile). Jest to o -20p.p. mniej niż rok temu. Do 43% spadł wskaźnik internautów kupujących te same marki w wielu kanałach, tj. online, mobilnie bądź stacjonarnie. Rok temu 54% internautów wskazywało na takie omnichannelowe zakupy. Retailerzy szybko te tendencje wychwycili. Warto zwrócić uwagę na zmiany strategiczne dużych retailerów innych branż, np. LPP niedawno ogłosiło, że będzie kładło duży nacisk na e-commerce w proporcjach 80% do 20% offline.

Tomasz Berliński, Performance Marketing Director, Ceneo.pl

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie, Komerso.pl
Tomasz Berliński

Rekordowe liczby zamówień wyzwaniem

Podsumowując rok 2020, bardzo ciężko nie zacząć od sytuacji związanej z pandemią SARS-CoV-2. Dotknęła ona bowiem praktycznie każdego z obszarów naszego życia, zmieniając przyzwyczajenia i tworząc nowe trendy. W większości przypadków będziemy utożsamiać ją z czymś negatywnym, jednak dla e-commerce był to impuls, który pchnął i tak już dynamiczną branżę kilka lat na przód. Rekordowe liczby użytkowników oraz zamówień, zwłaszcza w pierwszej fali pandemii, pokazały jednak, że również ta branża musi liczyć się z kilkoma ryzykami: dostępnością produktów, które szybko znikają z rynku (w tym roku, były to m. in. środki ochrony osobistej, ale też sprzęt związany z pracą i edukacją zdalną) oraz ograniczeniami jakie narzuca logistyka i czas oczekiwania na realizację zamówienia.

Aktywna promocja w sieci

Na podstawie opinii zbieranych przez nasz serwis zaobserwowaliśmy, że czas dostawy wydłużył się średnio o kilka dni, co spowodowało falę negatywnych komentarzy użytkowników. Z drugiej strony, zamknięte galerie handlowe zmusiły część sprzedawców do aktywniejszej promocji w sieci, a to sprawiło, że online jako jedyny kanał reklamowy, zamknie 2020 rok ze wzrostami przychodów.

Smart shopping

Z perspektywy Ceneo.pl kluczowym okazał się trend Smart Shoppingu, który w dobie pandemii nadał jeszcze większego znaczenia takim czynnikom zakupowym jak: najlepsza (niekoniecznie najniższa) cena oraz opinie konsumentów nt. wybranego produktu czy sklepu. W 2020 roku Ceneo.pl utrzymało status najczęściej odwiedzanej porównywarki cen w Europie i drugiej na świecie (wg danych SimilaWeb). To pokazuje, że trend na Smart Shoppingu ma się w kraju na Wisłą bardzo dobrze, a konsumenci są niezwykle świadomi.

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie, Komerso.pl
źródło: unsplash.com

Katarzyna Zubrzycka, dyrektor ds. relacji z detalistami i agentami rozliczeniowymi w Europie Środkowo-Wschodniej, Visa

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie, Komerso.pl
Katarzyna Zubrzycka

Wzrost liczby cyfrowych transakcji

2020 zapamiętamy jako rok, który zmienił oblicze handlu. Ostatnie miesiące spowodowały, że Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie. Wg danych Visa we wrześniu br. liczba transakcji online z wykorzystaniem kart Visa wzrosła o 25% w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r. Dodatkowo 15% użytkowników naszych kart, którzy w I kw. 2020 nie robili zakupów w sieci, w trakcie pandemii zaczęło kupować w ten sposób.

Tokenizacja

Wraz z rozwojem rynku e-commerce, konieczne było zabezpieczenie cyfrowych transakcji. Dlatego na znaczeniu zyskała tokenizacja umożliwiająca szyfrowanie danych płatnika i zastępowanie ich przez unikalny ciąg cyfr, co powoduje, że są niedostępne dla niepowołanych osób. W tym roku na całym świecie Visa wydała aż 1,4 miliarda tokenów.

Rozwój biometrycznych metod potwierdzania płatności

Kolejną istotną zmianą dla handlu internetowego jest wdrożenie wymogu SCA wraz końcem 2020 r. Wynikająca z niego konieczność podwójnej weryfikacji tożsamości posiadacza karty sprzyja rozwojowi biometrycznych metod potwierdzania płatności, takich jak np. odcisk palca czy skan twarzy. Visa rekomenduje bankom to rozwiązanie i pojawia się już ono w niektórych aplikacjach bankowych.

Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie, Komerso.pl
Aleksander Naganowski

Bezgotówkowe formy płatności

Zdecydowanie większy wolumen transakcji internetowych na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy pozwolił wyodrębnić nowe trendy, jeśli chodzi o sposób, w jaki płacimy za zakupy w sieci. Możemy zaobserwować, że klienci jeszcze częściej niż dotychczas wybierają bezgotówkowe formy płatności, które gwarantują większą wygodę. Jak wynika z badania Mastercard, 79% konsumentów zrezygnowało z płatności gotówką za pobraniem, kupując w internecie.

Karty płatnicze

Systematycznie wzrasta popularność kart płatniczych, które są jedyną metodą udostępnianą przez wszystkie sklepy internetowe. Tylko w drugim kwartale tego roku wartość transakcji kartą w internecie wzrosła o 23% względem pierwszego kwartału i wyniosła ponad 5 mld zł.

Popularność portfeli mobilnych

Na kartach płatniczych są też oparte rozwiązania popularnych portfeli mobilnych, takich jak Masterpass, Apple Pay czy Google Pay. Te metody są już oferowane u dwóch na trzech sprzedawców prowadzących sprzedaż w internecie. Portfele mobilne sprawdzają się przede wszystkim przy zakupach robionych na urządzeniach mobilnych – płatność jest wtedy wyjątkowo szybka i intuicyjna. Swoją drogą sektor m-commerce również zyskuje na znaczeniu, a jak wynika z raportu Gemiusa, najmłodsza grupa badanych już częściej robi zakupy online na smartfonie niż na komputerze.

dziewczyna telefon zakupy
źródło: shutterstock.com

Martyna Głowińska, Marketing & PR Manager w Grupie Domodi

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie, Komerso.pl
Martyna Głowińska

W 2020 roku e-commerce’y zyskały na znaczeniu, a trendy, o których mówiliśmy w ubiegłych latach, wzmocniły swoją pozycję. Z mojej perspektywy najważniejsze z nich to:

Bezpieczeństwo klientów

Bezpieczeństwo w bieżącym roku to kluczowy obszar w e-commerce. COVID-19 zmusił sporą część Polaków do zmiany zachowań. Innowacyjne technologie, a także coraz większe oczekiwania ze strony użytkowników sprawiły, że marki muszą permanentnie dbać o bezpieczeństwo i wzrost zaufania swoich klientów. W praktyce oznacza to między innymi: współpracę z wiarygodnymi dostawcami, wzmocnienie ścieżki komunikacji na linii marka-konsument, opcje darmowej dostawy czy zwrotu.

ReCommerce

ReCommerce to nic innego jak sprzedaż online uprzednio posiadanych, nowych lub używanych, produktów. Model C2C (client to client) w bieżącym roku wyjątkowo się rozwinął. Na wzmocnienie tego trendu również wpłynęła pandemia, która sprawiła, że w domu spędzaliśmy zdecydowanie więcej czasu. Platformy takie, jak: OLX, Allegro czy Vinted rosną w siłę, dając użytkownikom nowe możliwości. Do tego dochodzi coraz większa świadomość społeczeństwa – ekologia, zero waste, zrównoważony rozwój czy coraz bardziej popularny zwrot sharing economy – przestają być tylko terminami, o których się mówi. Ich znaczenie rośnie, a konsumenci zaczynają uczestniczyć w tym obiegu, co sprawia, że marki również nie mogą pozostać na to obojętne.

Social Commerce

Kupowanie i sprzedawanie w serwisach społecznościowych już niedługo stanie się normą. Social media wprowadzają coraz więcej funkcji związanych z procesem zakupowym. Już teraz za pomocą Facebooka czy Instagrama możemy przeglądać produkty ze sklepów online, ale również dokonywać płatności bez konieczności opuszczania aplikacji.

Jak dowodzą wypowiedzi ekspertów, pandemia wpłynęła na wiele obszarów rynku e-commerce i pobudziła je do jeszcze prężniejszego wzrostu. Życzymy, aby tendencje wzrostowe utrzymały się i rynek cieszył się sukcesami. A już wkrótce zaprezentujemy trendy na rok 2021, o których wskazanie również poprosiliśmy ekspertów.


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu



Monika Kuchta-Nykiel
Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Najnowsze artykuły

Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2020 roku – podsumowanie

Send this to a friend