Reklama na Facebooku – gdzie i dla kogo?

Reklama na Facebooku – gdzie i dla kogo?

Jak to działa?

Reklamy na Facebooku podobnie, jak te w wielu innych systemach, biorą udział w licytacji. Aby twoja reklama wyświetlała się użytkownikom, musisz więc ustalić swoją najwyższą stawkę za kliknięcie (CPC) lub za 1000 wyświetleń (CPM). System automatycznie wybierze, wtedy ofertę o najwyższej wymaganej stawce. Trzeba przy tym pamiętać, że naliczana jest tylko kwota niezbędna do przebicia ofert konkurencji. Dla przykładu jeśli ustawisz maksymalną stawkę na 5 zł, a wystarczy 1 zł, aby wygrać, to z Twojego konta zostanie pobrany 1 zł.

Reklamy wyświetlą się częściej, jeśli będą precyzyjnie skierowane do odbiorców. Zanim jednak wybierz grupę odbiorców musisz odpowiedzieć na jedno bardzo ważne pytanie: Co mają zrobić odbiorcy po zobaczeniu reklamy? Być możesz chcesz, żeby fizycznie pojawili się w twoim stacjonarnym sklepie, zrobili zakupy online, albo do Ciebie zadzwonili? Albo chcesz utrwalić świadomość marki? Bez odpowiedzenia sobie na to pytanie nie warto rozpoczynać kampanii. Najzwyczajniej w świecie nie będziesz wiedział, co mierzyć.

Miejsce reklamy

W zależności od tego, czy chcesz aby Twoja reklama wyświetlała się potencjalnym klientom na komputerze lub na urządzeniu mobilnym, masz kilka możliwości jej umiejscowienia na Facebooku. Wszystko zależy od ciebie i od urządzenia, które wybierzesz.

Podstawowym miejscem, w którym mogą się wyświetlać reklamy na Facebooku są aktualności, czyli centralna część strony. W tym miejscu mogą pokazywać się użytkownikom banery zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i na komputerach. Dodatkowo na komputerach reklamy mogą być pokazywane użytkownikom w prawej kolumnie strony.

W chwili, kiedy wybierzesz już umiejscowienie reklamy i chcesz ją zamieścić, musisz wejść w ustawienia, a więc kliknąć „reklamy”, następnie przejść do sekcji „tekst i linki”, a później „podgląd reklamy i umiejscowienie”. W tej części ustawień możesz wybrać, czy wybierasz aktualności na komputerze i urządzeniach mobilnych, czy wolisz umiejscowić baner w prawej kolumnie. Możesz wybrać wszystkie opcje lub wykluczyć dwie z nich.

Twoja reklama może wyświetlać się również na Instagramie. Będzie widoczna w feedzie użytkowników i zostanie skierowana w taki sam sposób, jak kampania na Facebooku.

Znajdź swoich odbiorców

Przypuśćmy, że prowadzisz sklep z kanapkami i chcesz, żeby klienci kupowali je na wynos. Jak więc znaleźć swoich nabywców?

  1. Określ swoją lokalizację.

Jeśli działasz w danym mieście/w danej dzielnicy, kieruj swoje reklamy do osób znajdujących się w twojej lokalizacji. Dzięki temu zaoszczędzisz – osoby, które nie są w pobliżu Twojego sklepu nie będą widziały reklamy i w nią klikały, dzięki temu nie stracisz budżetu na kliknięcia, które nie przekładają się na pozyskanie konsumentów.

  1. Ustal dane demograficzne odbiorców.

Dane demograficzne to np. wiek, płeć, wykształcenie, status związku, itd. Reklamy na Facebooku domyślnie kierowanie są do wszystkich odbiorców, bez względu na ich płeć, czy wiek. Ale jeśli chcesz precyzyjniej dobrać swoją grupę odbiorców możesz zdefiniować, jakie wskaźniki demograficzne powinni oni mieć.

Dla przykładu, jeśli prowadzisz sklep z kanapkami, być może chcesz, aby odwiedzały cię osoby młode, które studiują. Wszystko to możesz zdefiniować w ustawieniach kampanii.

  1. Definiowanie zachowań i zainteresowań.

W kreatorze reklam lub narzędziu Power Editor możesz definiować swoich odbiorców na podstawie ich zainteresowań. Jak to działa? Informacje o zainteresowaniach odbiorców „zaciągane są” z ich osi czasu, polubionych stron, używanych aplikacjach itd. Dzięki temu prowadząc sklep z kanapkami możesz zdefiniować swoją grupę odbiorców, jako osoby chodzące do restauracji, czy interesujące się zdrowym żywieniem.

Z kolei zachowania to wszelkie czynności, jakie podejmują użytkownicy na Facebooku i poza nim, w świecie rzeczywistym. Możesz sprawdzać z jakich urządzeń korzystają użytkownicy, jakie mają nawyki, co kupują, a nawet, w jaki sposób podróżują.

Podsumowując – dobrze zaplanowana kampania przynosi realne efekty dla twojej firmy. Dzięki precyzyjnemu dobraniu grupy docelowej możesz zaoszczędzić na reklamach, jednocześnie zyskując potencjalnych klientów. Wszystko zależy od tego w jak bardzo przemyślany sposób zaplanujesz swoje działania.

 

PS. Widzieliście już nasz fanpage? 🙂

Natalia Chrobak - Deva Group
Związana z SEM od niedawna, ale pełna pasji. Wcześniej dziennikarka i szalony grafik. Gotowa podbić świat.
Więcej artykułów tego autora