Retargeting w e-commerce – jak robić go dobrze?

Retargeting w e-commerce – jak robić go dobrze?

Z pomocą retargetingu można zbudować lojalność klientów wobec marki, ale można ich też skutecznie zniechęcić. Umiejętnie wykorzystany pozwoli zwiększyć konwersję przy minimalnym nakładzie finansowym, nieumiejętnie prowadzony – spowoduje niepotrzebne wydatki.

W poniższym artykule podpowiadamy, jak mądrze wykorzystać retargeting w swojej strategii marketingowej.

Dlaczego warto?

Retargeting, podobnie jak remarketing, wykorzystuje znajomość marki przez klienta tak, aby zwiększyć konwersję. Nie ma wątpliwości co do tego, że dotarcie do klienta, który nic nie wie o sklepie, marce czy produkcie jest dość drogie. Z kolei pozyskanie takiego, który już coś wie na nasz temat, jest nie tylko tańsze, ale też bardziej efektywne. Kluczem do sukcesu jest jednak połączenie szybkiej reakcji z marketingowym umiarem.

Schemat działania retargetingu/ źródło: startadesign.com

Starannie twórz listy retargetingowe

Zawsze kieruj przekaz reklamowy do użytkowników, którzy są w konkretnym miejscu w cyklu sprzedaży. Dzięki temu możesz odzyskać użytkowników, którzy porzucili koszyki lub dotrzeć do tych, którzy oglądali konkretny produkt lub kategorię produktów.

Pamiętaj o wykluczeniu z listy tych klientów, którzy już skonwertowali! Zamiast tego zaproponuj im zakup produktów powiązanych lub zaproponuj zniżkę na kolejne zakupy. Pamiętaj również, by odróżnić użytkowników, którzy wykazali zainteresowanie ofertą sklepu, od tych, którzy przypadkowo znaleźli się na stronie sklepu i szybko go opuścili.

Przykładowa wiadomość do użytkownika zainteresowanego konkretnymi produktami/ Allegro

Personalizuj komunikację

Wykorzystuj różne sposoby, aby precyzyjnie docierać do użytkowników. Aby dotrzeć do znanych ci klientów możesz zastosować remarketing, wysyłając maile zachęcające do zakończenia transakcji, w sytuacji gdy klient porzucił koszyk. Z kolei korzystając z reklamy bannerowej wyświetlaj konkretne produkty, którymi użytkownicy byli zainteresowani.

Przykład, jak może wyglądać e-mail do klientów porzucających koszyk/ X-KOM

Zastanów się, jak często i jak długo wyświetlać reklamy

Niezwykle ważna jest częstotliwość wyświetlania reklamy. W tym wypadku standardowe rozwiązania proponowane przez Google Ads czy Facebook Ads często nie zdadzą egzaminu. Wszystko zależy bowiem od rodzaju produktów, które sprzedajemy.

Przykładowo decyzja dotycząca zakupu książki czy butów nie wymaga od klienta długich przemyśleń i przypominanie mu o tych rzeczach przez wiele tygodni mija się z celem. Podobnie będzie w przypadku produktów sprzedawanych sezonowo.

Z drugiej strony zakup chociażby drogiego sprzętu elektronicznego jest zazwyczaj poprzedzony porównywaniem produktów i ich cen, dlatego kampanię reklamową można śmiało wydłużyć. Istotne jest także ustawienie maksymalnej liczby wyświetleń reklamy dla jednego użytkownika tak, aby nie poczuł się osaczony. Dlatego nie przesadzaj z intensywnością kampanii i nie przedłużaj jej w nieskończoność.

Zmieniaj treść i wygląd reklam

Wyświetlanie tej samej reklamy przez długi czas sprawi, że stanie się ona oklepana i w najlepszym wypadku klient przestanie zwracać na nią uwagę, a w najgorszym – będzie nią zirytowany. Czasem wystarczy zmiana koloru, tekstu lub zdjęcia. Warto przy tym testować skuteczność poszczególnych reklam. Idealne w tym celu będą testy A/B.

Reklamy displayowe w różnych formatach i układach/ Media Markt

Korzystaj z siły remarketingu

Zarówno retargeting, jak i remarketing, są doskonałym sposobem na budowanie długotrwałych relacji z klientami. Choć pojęcia te bywają używane zamiennie to warto wiedzieć co łączy, a co dzieli retargeting i remarketing, tak aby umiejętnie wplatać poszczególne działania do swojej strategii marketingowej.

Remarketing to świetny sposób, by przypominać o sobie klientom. Pamiętaj jednak, że zarówno kampanię remarketingową, jak i retargetingową, warto uruchomić najwcześniej jak to możliwe, ponieważ przyniesie to najlepsze efekty.

Warto przypominać klientom o uzupełnianiu zapasów/ Zooplus

Mamy nadzieję, że dzięki tym wskazówkom wykorzystanie retargetingu w strategii marketingowej nie sprawi większego problemu i przyniesie on oczekiwane efekty.