Top 10 trendów w e-commerce
Trendy w e-commerce nie są czynnikiem stałym. Jak zmieniło się postrzeganie zarówno klienta, jak również biznesu w e-commerce? Jakie trendy panują w roku 2019? W jaki sposób firmy komunikują się ze swoimi odbiorcami i klientami?
E-commerce z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością, W związku z tym, pewne zmiany również są nieuchronne. Przygotowaliśmy Top 10 trendów, jakie obecnie możemy zaobserwować w tejże gałęzi biznesu. Jeżeli jeszcze ich nie wprowadziliście – wszystko przed Wami!
1) Środowisko to podstawa!
W tym, że świadomość ekologiczna ludzi rośnie z dnia na dzień nie ma nic zaskakującego! Logiczne jest zatem to, że klient chętniej wybierze taką ofertę, która nie będzie szkodziła naszej Matce Ziemi. Dlatego wiele firm stara się ograniczać plastik, folie, itd. W dodatku dobierane są takie materiały, które są w 100% z tworzyw naturalnych.
Dobrym przykładem jest rosnąca moda na ubrania inspirowane naturą. Innym przykładem może być sklep internetowy sprzedający koszulki z wełny merynosów. Takie strony dokładnie opisują skąd czerpane są te materiały i w jaki sposób pomagają zadbać o naturę.
2) Spersonalizowanie ofert
To bardzo proste działanie mające na celu usprawnienie i pomoc w dokonaniu wyboru przez konsumenta. Oprócz dobierania ofert na podstawie przeszłych preferencji użytkownika, co na przykład czyni Netflix, świetnym pomysłem okazuje się być dostosowanie usługi pod konkretne preferencje klienta. Takie pomysły już coraz częściej zalewają rynek e-commerce.
Przykładem mogą być produkty, gdzie możemy ingerować w kolor, strukturę, etc. Sklepy na zasadzie: zrób to sam, maja się naprawdę bardzo dobrze. Przykładem może być między innymi firma koszulkowo.pl. W tym miejscu to klienci tworzą ofertę sklepu.
3) Strona w kilku językach
Nie zapominajmy o tym, że coraz więcej ludzi podróżuje i zmienia swoje miejsca zamieszkania dość często. Ważne jest zatem stworzenie takiej oferty, która będzie dostosowana także do turystów i osób zamieszkujących Polskę, ale nie znających naszego języka. Minimum językowe, jakie powinna posiadać Twoja strona, to trzy języki. Najlepiej, by były to języki, którymi władają Twoi stali klienci.
Takiemu wyzwaniu stara się sprostać chociażby sklep answer.com, który jest dostępny w sześciu wersjach językowych. Języki inspirowane są krajami, gdzie sprzedaż detaliczna jest największa.
4) Elastyczne metody płatności
O sposobach płatności można by pisać bardzo długo. Wszędzie są porady na temat udoskonaleń i udogodnień w tym temacie. Na szczęście coraz więcej sklepów online bierze sobie te rady do serca. Dlatego wśród metod płatności mamy zarówno tradycyjną “opłatę za pobranie”, jak również przelew, ale również modną teraz zapłatę poprzez BLIK. Nie bójmy się nowych rozwiązań, które mogą ułatwić dokonanie zakupów naszym klientom.
5) Chatboty
Chatboty co prawda nie są nowym rozwiązaniem, ale w tym roku nastąpiła wręcz ich plaga. Każda firma na swoich profilach na social media oferuje swojemy klientowi pomoc komunikację za pomocą chatbota, który automatycznie odpowiada na pytania, dobiera odpowiednią ofertę dostosowaną do klienta, itd.
Przykładem może być akcja AVON Polska, która zaoferowała swoim klientkom pomoc w doborze odpowiedniego koloru szminki. Jedyne co muszą uczynić klientki, to napisać prośbę o pomoc na Messangerze.
6) Influencerzy
Być może pomysł ten wydaje się nieco kontrowersyjny, ale współpraca z influencerami naprawdę przynosi oczekiwane efekty. Ważne jednak jest to, aby osoby wybrane przez Ciebie do współpracy rzeczywiście były przekonane do Twojego produktu lub świadczonych usług. Jeżeli będzie inaczej, odbiorcy stracą zaufanie nie tylko do samego influencera, ale również do Twojej marki. Powinieneś również pamiętać o tym, aby Wasze grupy odbiorców nie odbiegały od siebie zbyt daleko.
Dobrym przykładem współpracy marki z influencerką jest promocja produktów Estee Lauder przez Paulinę Jagodzińską. Prowadząc bloga o tematyce modowej – reklamowanie przez nią szminki staje się bardziej wiarygodne, niż gdyby reklamowała to podróżniczka.
7) Grafika
Grafika nie może być zbytnio przesadzona. Pamiętaj, aby kolory były zgodne z produktami, które chcesz sprzedawać lub świadczonymi przez Ciebie usługami. Dobrą praktyką jest również pokazanie w jaki sposób oferowane produkty są wykorzystywane przez ludzi. Ś
wietnym przykładem jest tutaj jeden ze sklepów oferujący zabawki dla dzieci – Fabryka Wafelków. Obok zdjęć samych zabawek, znajdują się również zdjęcia dzieci, które się nimi bawią.
Pamiętaj, że klienci lubią sobie wyobrażać te produkty w realnym życiu. Takie działanie na wyobraźnie jest możliwe właśnie poprzez zamieszczenie odpowiedniej fotografii.
8) Twoja konkurencja ma znaczenie
Ten trend nie jest nowy. Można by nawet rzecz, że jest tak oczywisty, iż nie powinniśmy o nim pisać. Nic bardziej mylnego! Śledzenie innych osób z branży jest równie istotne, co praca nad poszerzeniem wachlarza Twoich usług. Dlaczego? Otóż zawsze warto wiedzieć na jakie nowe rozwiązania wpadli inni, ale przede wszystkim co zrobić, by nasz biznes za bardzo się nie dublował. Warto się przecież wyróżniać.
9) Sklepy stacjonarne a sklepy online
Odnośnie konkurencji, musisz zawsze pamiętać o sklepach stacjonarnych. Mimo ciągłego dostępu do internetu i wielu internetowych usług, wciąż cała masa ludzi boi się, że zamówienie nie spełni ich oczekiwań. Ponadto, ceny przesyłek również często nie są zachęcające. W związku z tym, warto wprowadzić darmową przesyłkę. Może ona być przyznawana od konkretnej sumy zamówienia lub bez względu na ilość wydanych przez konsumenta pieniędzy.
Warto również dodać zniżki dla stałych klientów lub wprowadzać promocję co jakiś czas. Jeżeli Twoja oferta jest również dostępna w sklepach stacjonarnych – postaraj się zachęcić klienta do zakupów online.
10) Rozwiązania typu VR
To nie jest żart – okulary VR potrafią dziś zdziałać cuda! Dzięki nim klient może wyobrazić sobie różne rozwiązania, a także stworzyć idealny produkt specjalnie dla siebie. Obok wirtualnych przymierzalni, salonów VR, itd, dobrym rozwiązaniem jest również to zaproponowane przez firmę Nike.
W Nowym Yorku istnieje miejsce, gdzie każdy klient może wizualizować sobie swoje wymarzone buty już w 90 minut. To wszystko jest możliwe właśnie poprzez wykorzystanie nowych technologii i okularów VR. Nie bój się wprowadzać tego rodzaju innowacji i otwórz się na przyszłego klienta, tak jak zrobiła to marka gigant.
To nie wszystkie trendy w e-commerce, które warte są uwagi. Jednak zdecydowaliśmy się opisać Wam wszystkie te trendy, bez których współczesny e-commerce nie może mieć miejsca. Wprowadzając te rozwiązania na pewno wspomożesz rozwój swojego biznesu, a co za tym idzie – wzrosną także Twoje szanse na tym rynku.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!