Storytelling – co to jest?
Opowieści istnieją od kiedy człowiek nauczył się komunikować ze swoim gatunkiem. A jak pokazuje popularność storytellingu, opowieści mogą stać się również świetnym narzędziem w działaniach marketingowych.
Czym jest storytelling?
Storytelling w marketingu to strategia opowiadania o produkcie, usłudze lub firmie przy pomocy opowieści. Opowieści, która może być – w zależności od faktycznych potrzeb danej marki – pouczająca lub wpływać na emocje.
Storytelling nazywany jest też inaczej marketingiem narracyjnym. Jego głównym zadaniem jest sprawienie, że przekaz promocyjny staje się jeszcze atrakcyjniejszy dla odbiorcy, daje mu pewną wartość lub przyciąga uwagę w odpowiedni sposób. Dobrze przeprowadzony storytelling daje niesamowity wręcz potencjał w nakłanianiu do działania (tzw. call to action), dzięki czemu jest to narzędzie coraz częściej wykorzystywane w wielu branżach, m.in. również w sklepach internetowych.
Storytelling pozwala na implementację w każdym rodzaju komunikacji marketingowej: od filmów video, poprzez podcasty, teksty na stronach www, wpisy blogowe, newsletter a nawet posty w social mediach.
Zasady storytellingu
Istnieje wiele sposobów na prowadzenie opowieści. Spośród nich wyłania się jednak kilka kluczowych zasad, których stosowanie w storytellingu przynosi konkretne korzyści. Są to:
- mówienie do odbiorcy prostym językiem, w taki sposób, aby w pełni zrozumiał kierowany do niego przekaz i nie miał żadnych wątpliwości co do intencji nadawcy,
- działanie na emocje odbiorcy, aby przekaz pozostawił po sobie ślad w podświadomości, zmuszając do zastanowienia się nad poruszanym tematem,
- przekazywanie cennej wiedzy: oprócz działania na emocje przekaz storytellingowy może nieść również cenną z punktu widzenia odbiorcy wiedzę, która pozwoli mu lepiej zapamiętać nadawcę komunikatu,
- łamanie schematów, które w dobrze zaplanowanej opowieści wprowadza pewną dozę nieprzewidywalności i zaskoczenie, pozwalając zmusić odbiorcę do głębszego skupienia się na przekazie.
Przykłady storytellingu
Jako, że storytelling staje się coraz popularniejszym sposobem na prowadzenie działań promocyjnych, w internecie pełno jest ciekawych przykładów jego zastosowania w praktyce.
Jednym z najpopularniejszych staje się np. kampania świąteczna Allegro z 2016 roku prezentująca starszego mężczyznę uczącego się od podstaw języka angielskiego. Kilkuminutowa historia ma swój zaskakujący finał – bohater robi to wszystko, aby porozumieć się ze swoją anglojęzyczną wnuczką. W całość opowieści wpleciony zostaje serwis aukcyjny, za pomocą którego ambitny staruszek zamawia wszystkie niezbędne mu do nauki produkty.
Innym ciekawym przykładem zastosowania storytellingu były słynne na cały kraj maskotki Orange – Serce i Rozum. Kilkadziesiąt spotów dotyczących aktualnych ofert oraz promocji telekomu przedstawianych przez tę zabawną parę bawiło swego czasu całą Polskę.
Storytelling nie zawsze sprzedaje. Ale z pewnością buduje rozpoznawalność marki. Prawdę mówiąc nie wiemy, jak powyższe przykłady przełożyły się na zyski Allegro i Orange. Zapamiętamy je jednak jako coś, co wzbudziło w nas śmiech lub wzruszenie.
A ta wartość w wielu przypadkach jest – pozostając w klimatach innej świetnej kampanii storytellingowej, tym razem stworzonej przez MasterCard – bezcenna.
Zbudowanie więzi z klientem za pomocą historii w wielu przypadkach zaowocuje wywołaniem pozytywnych emocji i wzbudzeniem sympatii do marki lub sklepu internetowego.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!