Najważniejsze zmiany na rynku e-commerce w 2023 roku
Rok 2023 to w branży e-commerce czas intensywnej pracy. Wyzwaniem okazało się utrzymanie trendu wzrostowego pomimo nieustannych trudności, na czele z inflacją, konieczność wdrożenia zmian prawnych, podążanie za wiodącymi trendami, jak i implementowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, tak aby wyprzedzić konkurencję i przyciągnąć uwagę konsumentów.
Zmiany w prawie
Początek 2023 roku przyniósł branży e-commerce szereg zmian prawnych, wynikających z konieczności dostosowania działalności do unijnych dyrektyw. Dla konsumentów najbardziej widoczną zmianą stał się oczywiście obowiązek informowania o wysokości najniższej ceny towaru lub usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jednak zmian było więcej.
Skrócenie terminu na rozpatrzenie reklamacji, nowe obowiązki informacyjne dla platform handlowych typu marketplace, zamiana pojęcia „rękojmia” na „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”, umożliwienie konsumentom weryfikacji publikowanych opinii o produktach oraz konieczność udostępnienia danych kontaktowych przedsiębiorstwa to tylko niektóre ze zmian, które zwiększają bezpieczeństwo konsumentów w sieci.
Zmiany te mają ogromne znaczenie, ponieważ konsumenci coraz uważniej podchodzą do kwestii dokonywania zakupów w sieci i podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe. Konsumenci mają też wysokie oczekiwania względem bezpieczeństwa w internecie i e-sklepy muszą tym oczekiwaniom sprostać.
Big data, automatyzacja i sztuczna inteligencja
Technologiczne zmiany w e-commerce 2023 są oczywiście związane z tym, co zmieniło obraz internetu, czyli z wdrożeniem generatywnej sztucznej inteligencji. Na tę chwilę jest ona używana przede wszystkim do zwiększenia efektywności operacyjnej e-sklepów, a także do podnoszenia jakości obsługi klienta niemniej jednak można spodziewać się kolejnych zastosowań.
Dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu, a także korzystając ze zgromadzonych danych na temat klientów i ich zachowań, już teraz w sklepach internetowych można wejść na wyższy poziom personalizacji i customizacji. Wiele marek z powodzeniem eksperymentuje z wykorzystaniem Chat GPT w sprzedaży internetowej i z zastosowaniem innych narzędzi bazujących na AI, tym bardziej, że branżę e-commerce aktywnie starają się wspierać giganci technologiczni, oferując coraz to nowe narzędzia, takie jak choćby AR Beauty. Wszystko to ma poprawiać doświadczenia zakupowe klientów.
Zjawisko trading down
W trakcie właśnie ubiegłego roku coraz wyraźniej można było dostrzec zjawisko określane jako trading down. Polega ono na zastępowaniu dotychczas wybieranych przez klientów droższych produktów tańszymi zamiennikami i chęci do poszukiwania okazji cenowych. Oczywiście jest to bezpośredni efekt stale rosnących cen. Rynek e-commerce, w tym zintegrowane z nim social media, w naturalny sposób stał się miejscem, gdzie takich okazji zakupowych można z łatwością wyszukiwać.
Zakupy „tu i teraz”
Wiodącym trendem w e-commerce 2023 stało się wdrażanie wszelkich rozwiązań, które mają za zadanie maksymalnie skrócić proces zakupowy. Płatności odroczone, prowadzenie bezpośredniej sprzedaży w oparciu o nowy model biznesowy D2C (direct-to-consumer), jak i skracanie czasu dostaw, z możliwością odbioru towaru tego samego dnia lub nawet w ciągu godziny, są tego najbardziej widocznymi przejawami.
Ogromne znaczenie zyskał też system płatności mobilnych – BLIK. Ta chętnie wybierana forma płatności nie tylko daje klientom poczucie bezpieczeństwa, ale też pozytywnie wpływa na całokształt doświadczeń zakupowych.
Popularyzacja recommerce
Wraz z popularyzacją ekotrendów w e-commerce zaczął się popularyzować recommerce, czyli handel wtórny. Konsumenci coraz bardziej świadomi globalnych problemów ekologicznych zaczynają poszukiwać opcji zakupowych zgodnych z ich światopoglądem. W taki trend doskonale wpisała się aplikacja Vinted. W ramach recommerce można odkupować używane produkty i sprzedawać je dalej, oferować wymianę produktów, jak również przekształcać używane produkty na nowe, tak aby zyskały wyższą wartość.
Rośnie też zainteresowanie innymi ekotrendami w handlu internetowym, na przykład w zakresie przyjaznego środowisku pakowaniu towarów, wybierania opcji dostawy generujących jak najmniejszy ślad węglowy, jak i prezentowania certyfikatów poświadczających realizację założeń polityki zrównoważonego rozwoju w zakresie produkcji i transportu towarów.
Czego możemy spodziewać się w 2024 roku?
E-commerce to dziedzina, która stale ewoluuje, napędzana innowacjami technologicznymi i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Personalizacja, automatyzacja, integracja z mediami społecznościowymi oraz zrównoważony rozwój w dalszym ciągu będą kluczowymi trendami, które kształtują oblicze handlu elektronicznego. Dlatego też w ciągu najbliższych miesięcy raczej nie możemy spodziewać się rewolucji w e-commerce. Za to najprawdopodobniej będą one stały pod znakiem doskonalenia istniejących rozwiązań technologicznych.
Czekają nas zatem kolejne eksperymenty z wykorzystaniem AI, AR, VR i innych technologii na szeroką skalę. Wyzwaniem dla e-sklepów będzie też konieczność dostosowywania się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Pandemia koronawirusa, wybuch wojny w Ukrainie czy też znaczny wzrost cen pokazały, że nie w handlu internetowym nie tylko trzeba adaptować się do sytuacji, ale też wykorzystywać je jako szansę na rozwój.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!