Black Friday i Cyber Monday – zrób to dobrze

Black Friday i Cyber Monday – zrób to dobrze

Amerykanizacja ma wiele oblicz. Niektóre zwyczaje zza oceanu dobrze się jednak u nas przyjęły. Przykład? Przypadające po Święcie Dziękczynienia „Black Friday” oraz „Cyber Monday” stają się coraz popularniejsze, szczególnie w e-commerce. Każdy e-sklep powinien pamiętać o zasadach, których warto przestrzegać, nie tylko z okazji „Czarnego Piątku” czy „Cyfrowego Poniedziałku”.

 

Otwierający weekend przecen „Black Friday” i kończący zakupowe szaleństwo „Cyber Monday” stają się coraz bardziej rozpoznawalnymi wydarzeniami świata handlu. Już 3/4 Polaków zna zakupowe święta i chętnie korzysta z przygotowanych wówczas promocji. Szczególnie tych przygotowanych przez e-sklepy. W tym roku „Czarny Piątek” przypada 24 listopada i wszytko wskazuje na to, że w nadchodzący weekend obroty w rodzimym handlu online będą jeszcze lepsze niż przed rokiem, a były one wówczas szacowane na 46 mln złotych! Oczywiście na zachodzie Europy, jak i w USA wyniki te będą o wiele wyższe.

Weekend niesamowitych rabatów i okazji cenowych stwarza możliwość zwiększenia sprzedaży. Wszystkie działania należy dobrze rozplanować i odpowiednio wcześnie je rozpocząć. Pozwoli to uniknąć niepotrzebnego stresu i wpłynie zarówno na komfort zespołu, jak też klientów.
Oto kilka rzeczy, które należy uwzględnić przygotowując się na zakupowe żniwa.

Black Friday – zacznij planować wcześniej 

Dobrym miesiącem do rozpoczęcia przygotowań do „Czarnego Piątku” jest wrzesień. Przemyślenia wymaga cały szereg istotnych kwestii. W pierwszej kolejności ułóż plan promowania oferty, który będzie wyznacznikiem dalszych działań. Zastanów się również nad językiem komunikacji oraz objętym ofertą asortymentem. Nie próbuj na ostatnią chwilę stworzyć promocji, może to się skończyć dla Twojego e-sklepu, katastrofą i zniechęcić skutecznie Twoich klientów do przyszłych zakupów.

Zadbaj o stany magazynowe

Dwa tygodnie przed godziną zero, sprawdź czy liczba oferowanych przez Ciebie produktów zgadza się z informacjami podanymi na stronie. To też optymalny moment na uzupełnienie ewentualnych braków. Wielu klientów na długo przed „Black Friday” przegląda oferty sklepów, które oferują interesujące ich produkty. Nie pozwól im na zawód w dniu zakupu. Może to bardzo źle rzutować na wizerunek Twojej firmy. Postaraj się zaprojektować ofertę tak, aby klient miał bogaty wybór i wiedział, że ma do czynienia z superokazją.

Nie lekceważ e-mail marketingu

Dobrze przygotowana kreacja, skierowana do właściwej grupy odbiorców – w tym przede wszystkim do bazy Twoich klientów – może okazać się pierwszym krokiem do sukcesu. Szczególną uwagę zwróć na tytuł oraz treść wiadomości. Musi się ona wyróżniać spośród wielu e-maili, które zalewają skrzynki już w drugiej połowie listopada. Personalizuj wiadomości. Pamiętaj, że e- mail marketing jest najskuteczniejszym narzędziem utrzymywania relacji ze stałymi klientami. Dbaj zatem o swoją bazę i rób co możliwe, aby klienci chętnie rejestrowali się poprzez formularz na Twojej stronie. Jeśli korzystasz z zewnętrznych baz konsumenckich, zawsze sprawdzaj ich jakość.

Zaproś do współpracy influencerów i blogerów

Kampanie zorganizowane wspólnie z blogerami i influencerami mogą mieć dobry wydźwięk i spore zasięgi. Realizacja dobrego pomysłu bywa z reguły poprzedzona długimi przygotowaniami oraz negocjacjami. Zastanów się, który z blogerów lub influencerów, z  jakimi chcesz podjąć współpracę, ma szansę wpłynąć na wzrost popularności Twojego sklepu, pośród Twoich potencjalnych klientów.

Posty zaplanuj wcześniej

Nie każdy rodzaj działalności warto promować w social mediach, ale jeśli jesteś e-commercem i regularnie pojawiasz się na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, zadbaj o przygotowanie odpowiedniej kampanii. Jeśli nie opierasz się tylko na zasięgach organicznych i chcesz dotrzeć do większej grupy odbiorców, skieruj reklamy do właściwych grup. Chociaż SM nie są najwyżej ocenianymi narzędziami sprzedaży, mocno ją wspierają, dlatego warto brać je pod uwagę.

Zaktualizuj stronę

Wg danych z 2016 roku już 16 mln użytkowników serfuje po internecie przy pomocy smartfona czy tabletu. Chociaż wciąż wielu klientów nie może przekonać się do zakupów z poziomu urządzeń mobilnych, często przeglądają na nich oferty e-sklepów. Ostatecznych zakupów dokonują z poziomu tradycyjnego komputera czy laptopa. Dopilnuj zatem, aby Twój sklep płynnie dostosowywał się do rozdzielczości ekranu każdego urządzenia.

Pomyśl o dodatkowych benefitach

Cena nie zawsze jest najważniejsza. Darmowa dostawa czy możliwość odbioru w punkcie stacjonarnym uatrakcyjni Twoją ofertę. Ponadto, odbiór w sklepie stacjonarnym (jeśli takowy posiadasz) może sprawić, że klient zdecyduje się na dodatkowe zakupy w momencie odbioru.

Nadchodzący weekend rozpocznie najbardziej pracowity dla branży sezon – w końcu Gwiazdka za pasem. Wcześniejsze przygotowanie sklepu i zastosowanie się do kilku zasad, które praktykujemy również w DrTusz.pl, może znacznie ułatwić funkcjonowanie sklepu i przełożyć się na lepsze wyniki sprzedaży.

Marcin Janczewski
Współzałożyciel DrTusz.pl, w którym od samego początku zajmuje się wdrażaniem i rozwojem rozwiązań z zakresu e-commerce oraz marketingiem internetowym. Zarówno z wykształcenia, jak i pasji programista. Interesuje się nowymi technologiami i wszystkim, co z nimi związane. Równie aktywnie śledzi trendy marketingowe. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, a także szybkich samochodów.
Więcej artykułów tego autora