Co daje automatyzacja sprzedaży w sklepie internetowym?

Co daje automatyzacja sprzedaży w sklepie internetowym?

Stare przysłowie mówi, że „potrzeba jest matką wynalazków”. Dlatego, chcąc podróżować szybko na dalekie odległości, technicy zastosowali silniki odrzutowe w samolotach pasażerskich, „nieudany” klej marki M3 stał się podstawą kolorowych karteczek samoprzylepnych, a automatyzacja sprzedaży powstała, gdy zarządzający podmiotami e-commerce poszukiwali drogi do skuteczniejszego prowadzenia sklepu internetowego.

Czym jest automatyzacja sprzedaży?

Najprościej mówiąc – automatyzacja sprzedaży to proces, w którym zadania wykonywane do tej pory przez obsługę sklepu internetowego wykonywane są przez wyspecjalizowane oprogramowanie. Samodzielnie i bez ingerencji człowieka.

Odpowiadają za to tzw. „silniki procesów”, czyli moduły stanowiące integralną część narzędzi sprzedażowych. Dostosowane do tego, aby wykonywały powtarzalne czynności wchodzące w skład procesu realizacji kolejnych zamówień.

Realizacja zamówienia bez automatyzacji sprzedaży

Porównajmy realizację zamówienia w sklepie internetowym bez automatyzacji sprzedaży do identycznej sytuacji, w której w tle działają skonfigurowane silniki procesów.

W przypadku ręcznej obsługi zamówień przykładowy tryb realizacji składa się z następujących kroków:

  1. pracownik sklepu otrzymuje informację o nowym zamówieniu,
  2. pracownik sklepu sprawdza, czy na stanie magazynowym znajdują się zamawiane produkty w podanej przez klienta ilości, następnie weryfikuje sposób płatności (czy klient wybrał przesyłkę za pobraniem, wykonał szybki przelew czy wybrał opcję zwykłego przelewu),
  3. jeśli towary znajdują się na stanie magazynowym i płatność została zaksięgowana (lub gdy wybrano opcję płatności za pobraniem), pracownik zmienia status zamówienia na „w realizacji”,
  4. pracownik tworzy dokument magazynowy, na podstawie którego produkty zostaną zdjęte ze stanu magazynowego i przekazane do pakowania,
  5. pracownik przygotowuje paragon lub fakturę,
  6. pracownik tworzy etykietę adresową na paczkę dla kuriera,
  7. pracownik przekazuje powyższe dokumenty do magazynu i zmienia status zamówienia na „do wysyłki”,
  8. pracownik wysyła klientowi e-mail z informacją o wysyłce i numerem listu przewozowego.

Taki proces zajmuje od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Wszystko zależy od stopnia zintegrowania poszczególnych narzędzi wykorzystywanych w sklepie (panelu sprzedażowego sklepu, systemu księgowego i magazynowego, systemu obsługującego wysyłki kurierskie) oraz wielkości zamówienia.

Jak wygląda automatyzacja sprzedaży?

Ten sam proces z zastosowaniem narzędzi do automatyzacji sprzedaży oraz integracji poszczególnych systemów sklepowych przebiega następująco:

  1. klient składa zamówienie w sklepie,
  2. automat sprawdza, czy towar jest na stanie,
  3. automat sprawdza status płatności (za pobraniem lub w przypadku przelewu – zaksięgowanie na rachunku bankowym) i zmienia status zamówienia na „w realizacji”,
  4. automatycznie wygenerowane zostają dokumenty magazynowe, paragon lub faktura i etykieta adresowa na podstawie danych pozostawionych przez klienta przy składaniu zamówienia, wszystkie dokumenty zostają wydrukowane bezpośrednio w magazynie na znajdującej się tam drukarce,
  5. automat zmienia status zamówienia na „do wysyłki”, dając znać pracownikowi magazynu, że może pakować zamówienie,
  6. po przekazaniu zamówienia kurierowi, automat zmienia status na „wysłane” i wysyła klientowi wiadomość z numerem listu przewozowego.

Taki proces zajmuje automatowi maksymalnie kilkanaście sekund, dzięki czemu w ciągu godziny sklep internetowy jest w stanie obsłużyć o kilkadziesiąt razy więcej zamówień niż przy ręcznej pracy.

Co w tym czasie robi pracownik sklepu? Jego uwaga przenosi się na inne aspekty działania sklepu. Należy do nich m.in. kontakt z klientem czy działania promocyjne. Zajmuje się także ręczną obsługą tych zamówień, które z konkretnych powodów nie są w stanie przejść procesu automatyzacji. Dotyczy to m.in. zamówień, w których klient w formularzu wypełnia pole „Uwagi”, wymagające odpowiedniej interpretacji znajdującej się w nim treści. Tego niestety automaty na razie nie potrafią.

Jakie efekty daje automatyzacja?

Automatyzacja sprzedaży w sklepie internetowym jest w stanie oszczędzić nawet 99% czasu potrzebnego pracownikowi na obsługę kolejnych zamówień. To z kolei pozwala zarówno na zwiększenie liczby wysyłanych każdego dnia paczek, jak i skrócenie czasu oczekiwania na produkty przez klienta. Dodatkowo, korzystając z automatyzacji sprzedaży, znacznie zmniejszamy ryzyko wystąpienia błędów spowodowanych tzw. czynnikiem ludzkim. Pojawiają się one np. w momencie przepisywania danych adresowych klienta.

Automatyzacja sprzedaży wnosi nową jakość do szeroko pojętej sfery e-commerce. Przede wszystkim ogromna oszczędność czasu pozwala maksymalnie skoncentrować się na pozostałych aspektach sprzedaży internetowej, dzięki czemu e-sklep funkcjonuje jeszcze lepiej, a tym samym więcej sprzedaje. Wystarczy porównać schemat sprzedaży z wykorzystaniem automatyzacji i bez niej, by przekonać się, jak wiele korzyści ona ze sobą niesie.