Co daje automatyzacja sprzedaży w sklepie internetowym?
Stare przysłowie mówi, że “potrzeba jest matką wynalazków”. Dlatego, chcąc podróżować szybko na dalekie odległości, technicy zastosowali silniki odrzutowe w samolotach pasażerskich, „nieudany” klej marki M3 stał się podstawą kolorowych karteczek samoprzylepnych, a automatyzacja sprzedaży powstała, gdy zarządzający podmiotami e-commerce poszukiwali drogi do skuteczniejszego prowadzenia sklepu internetowego.
Czym jest automatyzacja sprzedaży?
Najprościej mówiąc – automatyzacja sprzedaży to proces, w którym zadania wykonywane do tej pory przez obsługę sklepu internetowego wykonywane są przez wyspecjalizowane oprogramowanie. Samodzielnie i bez ingerencji człowieka.
Odpowiadają za to tzw. „silniki procesów”, czyli moduły stanowiące integralną część narzędzi sprzedażowych. Dostosowane do tego, aby wykonywały powtarzalne czynności wchodzące w skład procesu realizacji kolejnych zamówień.
Realizacja zamówienia bez automatyzacji sprzedaży
Porównajmy realizację zamówienia w sklepie internetowym bez automatyzacji sprzedaży do identycznej sytuacji, w której w tle działają skonfigurowane silniki procesów.
W przypadku ręcznej obsługi zamówień przykładowy tryb realizacji składa się z następujących kroków:
- pracownik sklepu otrzymuje informację o nowym zamówieniu,
- pracownik sklepu sprawdza, czy na stanie magazynowym znajdują się zamawiane produkty w podanej przez klienta ilości, następnie weryfikuje sposób płatności (czy klient wybrał przesyłkę za pobraniem, wykonał szybki przelew czy wybrał opcję zwykłego przelewu),
- jeśli towary znajdują się na stanie magazynowym i płatność została zaksięgowana (lub gdy wybrano opcję płatności za pobraniem), pracownik zmienia status zamówienia na „w realizacji”,
- pracownik tworzy dokument magazynowy, na podstawie którego produkty zostaną zdjęte ze stanu magazynowego i przekazane do pakowania,
- pracownik przygotowuje paragon lub fakturę,
- pracownik tworzy etykietę adresową na paczkę dla kuriera,
- pracownik przekazuje powyższe dokumenty do magazynu i zmienia status zamówienia na „do wysyłki”,
- pracownik wysyła klientowi e-mail z informacją o wysyłce i numerem listu przewozowego.
Taki proces zajmuje od kilku do nawet kilkudziesięciu minut. Wszystko zależy od stopnia zintegrowania poszczególnych narzędzi wykorzystywanych w sklepie (panelu sprzedażowego sklepu, systemu księgowego i magazynowego, systemu obsługującego wysyłki kurierskie) oraz wielkości zamówienia.
Jak wygląda automatyzacja sprzedaży?
Ten sam proces z zastosowaniem narzędzi do automatyzacji sprzedaży oraz integracji poszczególnych systemów sklepowych przebiega następująco:
- klient składa zamówienie w sklepie,
- automat sprawdza, czy towar jest na stanie,
- automat sprawdza status płatności (za pobraniem lub w przypadku przelewu – zaksięgowanie na rachunku bankowym) i zmienia status zamówienia na „w realizacji”,
- automatycznie wygenerowane zostają dokumenty magazynowe, paragon lub faktura i etykieta adresowa na podstawie danych pozostawionych przez klienta przy składaniu zamówienia, wszystkie dokumenty zostają wydrukowane bezpośrednio w magazynie na znajdującej się tam drukarce,
- automat zmienia status zamówienia na „do wysyłki”, dając znać pracownikowi magazynu, że może pakować zamówienie,
- po przekazaniu zamówienia kurierowi, automat zmienia status na „wysłane” i wysyła klientowi wiadomość z numerem listu przewozowego.
Taki proces zajmuje automatowi maksymalnie kilkanaście sekund, dzięki czemu w ciągu godziny sklep internetowy jest w stanie obsłużyć o kilkadziesiąt razy więcej zamówień niż przy ręcznej pracy.
Co w tym czasie robi pracownik sklepu? Jego uwaga przenosi się na inne aspekty działania sklepu. Należy do nich m.in. kontakt z klientem czy działania promocyjne. Zajmuje się także ręczną obsługą tych zamówień, które z konkretnych powodów nie są w stanie przejść procesu automatyzacji. Dotyczy to m.in. zamówień, w których klient w formularzu wypełnia pole „Uwagi”, wymagające odpowiedniej interpretacji znajdującej się w nim treści. Tego niestety automaty na razie nie potrafią.
Jakie efekty daje automatyzacja?
Automatyzacja sprzedaży w sklepie internetowym jest w stanie oszczędzić nawet 99% czasu potrzebnego pracownikowi na obsługę kolejnych zamówień. To z kolei pozwala zarówno na zwiększenie liczby wysyłanych każdego dnia paczek, jak i skrócenie czasu oczekiwania na produkty przez klienta. Dodatkowo, korzystając z automatyzacji sprzedaży, znacznie zmniejszamy ryzyko wystąpienia błędów spowodowanych tzw. czynnikiem ludzkim. Pojawiają się one np. w momencie przepisywania danych adresowych klienta.
Automatyzacja sprzedaży wnosi nową jakość do szeroko pojętej sfery e-commerce. Przede wszystkim ogromna oszczędność czasu pozwala maksymalnie skoncentrować się na pozostałych aspektach sprzedaży internetowej, dzięki czemu e-sklep funkcjonuje jeszcze lepiej, a tym samym więcej sprzedaje. Wystarczy porównać schemat sprzedaży z wykorzystaniem automatyzacji i bez niej, by przekonać się, jak wiele korzyści ona ze sobą niesie.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!