Czy warto zainwestować w dedykowany sklep internetowy?  

Czy warto zainwestować w dedykowany sklep internetowy?   

Sklep dedykowany to sklep w pełni dostosowany do potrzeb firmy i klienta. Nie jest oparty o gotowe platformy sprzedażowe, ale zbudowany od podstaw. Niesie to ze sobą kilka przewag, lecz wiąże się też z wyższym kosztem. Kiedy warto go ponieść? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej.

Zalety dedykowanych sklepów internetowych

Przede wszystkim – personalizacja. Dedykowany sklep internetowy jest tworzony z myślą o potrzebach konkretnej firmy, co pozwala przygotować rozwiązania szyte na miarę. Jeśli od swojego nowego e-commerce oczekujesz niestandardowych funkcjonalności, ściśle dopasowanych do Twojego biznesu, możesz śmiało postawić na dedykowaną platformę – nie pożałujesz tej decyzji.

Będą Ci za nią wdzięczni też Twoi klienci. Decydując się na dedykowany sklep internetowy, zyskujesz możliwość dostosowania go do ich potrzeb. Spersonalizowany proces zakupowy, nieskończone możliwości promocji, ciekawe rozwiązania wizualne – to wszystko znajduje się w zasięgu Twojej ręki. Musisz jednak liczyć się z tym, że jej koszt będzie prawdopodobnie większy niż gdybyś korzystał z gotowych rozwiązań.

Kiedy warto zainwestować w dedykowany sklep internetowy?

Odpowiem przewrotnie – prawie nigdy. Pozwól, że opowiem Ci, skąd wynika moje przeświadczenie. Pierwszy sklep internetowy powstał w 1995 roku (zainteresowanym podpowiem, że był to Amazon.com). Od tego czasu tysiące firm codziennie główkują nad tym, jak wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta, a developerzy wcielają w życie ich pomysły. Oznacza to, że prawdopodobnie większość funkcjonalności, których potrzebujesz, już istnieje. Czy warto więc wymyślać koło od nowa? Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam.

A jakie są alternatywy?

Możesz rozpocząć wdrożenie sklepu internetowego od zera. Możesz też skorzystać z gotowej platformy sprzedażowej i dostosować ją do swoich potrzeb. I tutaj pojawia się pojęcie open source, które oznacza licencję oprogramowania pozwalającą na jego dowolną modyfikację w celach zarówno prywatnych, jak i komercyjnych. Oprogramowaniami dla e-commerce typu open source są m.in WooCommerce i Magento. Decydując się na skorzystanie z nich, możesz dowolnie przekształcić kod źródłowy, przekształcić obecne funkcjonalności i dodać nowe. Efekt końcowy może być więc identyczny, jak w sklepie dedykowanym, z jedną różnicą – nie musisz zaczynać od zera.

Które rozwiązanie wybrać?

Jeśli dysponujesz większym budżetem i zależy Ci na niestandardowych, spersonalizowanych rozwiązaniach, śmiało możesz postawić na sklep dedykowany. Jeśli dobrze wybierzesz agencję, która zajmie się wdrożeniem, masz duże szanse na sukces. Jednak większy budżet nie zawsze oznacza, że zaczynanie od zera to dobry pomysł. Jeżeli funkcjonalności, których oczekujesz, możesz znaleźć (lub łatwo wdrożyć) w ramach gotowej platformy, prawdopodobnie to ona będzie dla Ciebie lepszym rozwiązaniem.

Kiedy jeszcze warto zdecydować się na platformę w modelu open-source? To dobry pomysł, jeśli Twój budżet jest ograniczony lub oczekujesz szybkiego zwrotu z inwestycji? Dobrym rozwiązaniem będzie wspomniane wyżej oprogramowanie open source, które zawiera już bazowe funkcjonalności potrzebne do sprzedaży internetowej. W krótkim czasie otrzymasz MVP (minimum viable product), czyli produkt o podstawowej funkcjonalności, wystarczającej, aby mógł zacząć na siebie zarabiać. To mocny atut dla firm, które dysponują mniejszym budżetem i nie mogą sobie pozwolić na ryzyko długiego oczekiwania na zwrot z inwestycji.

O autorce:

Agnieszka Polak

Agnieszka Polak

Content Marketing Manager w X-Coding IT Studio

Miłośniczka mocnej kawy i dobrego storytellingu. Bardziej niż liczby interesują ją ludzie, którzy za nimi stoją, dlatego na pierwszym miejscu stawia nie KPI, ale to, żeby treści, jakie tworzy, były interesujące i użyteczne.