Polacy na e-zakupach – raport

Polacy na e-zakupach – raport

Jak Polacy robią zakupy w sieci? Co kupują najchętniej i najczęściej? I co sprawia, że niektórzy wciąż nie mogą przekonać się do zakupów online? Odpowiedzi znaleźć można w najnowszym raporcie E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska.

Nie jest tajemnicą, że w sieci kupuje się coraz więcej i coraz chętniej. Rośnie liczba kupujących, a co za tym idzie wzrasta również wartość całego rynku e-commerce, która obecnie szacowana jest na 36-40 mld złotych.

Już ponad połowa użytkowników (54%) robi zakupy online wymieniając wśród ich zalet:

  • całodobową dostępność (82% wskazań),
  • wygodę (44%),
  • prostotę (41%),
  • oszczędność czasu (39%),
  • oszczędność pieniędzy (33%).

Do e-sklepów stopniowo przekonują się starsi użytkownicy, chętnie odwiedzają je również najmłodsi, dla których taka forma aktywności i spędzania wolnego czasu wydaje się zupełnie naturalna.

Co i jak kupują e-konsumenci?

Polacy powoli przestają bać się zakupów w sieci. W 2016 roku zakupy online za ryzykowne uznało 43% respondentów, obecnie odsetek ten wyniósł 38%. W dodatku stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami. Nim wybiorą się na wirtualne zakupy i sfinalizują transakcję dokładnie zapoznają się z ofertą danego sklepu (i z ofertami konkurencji). Mają również wiedzę o tym, jakie marki, strony i serwisy liczą się w e-handlu.

Do najczęściej kupowanych produktów online zaliczają się ubrania, dodatki, książki, płyty i filmy. Wymienione produkty kupiło w sieci aż 70% badanych, a 53% zrobiło zakupy w krajowym e-sklepie (16% respondentów wybiera zagraniczne e-sklepy). Do bardzo chętnie wybieranych (przez 58% użytkowników) towarów zalicza się również sprzęt RTV/AGD.

Nikogo nie powinien dziwić fakt, że na to jak (i co) kupuje się w sieci ma wpływ także płeć. I tak, Panie częściej zamawiają przez internet odzież, buty, akcesoria, dodatki, perfumy, rzeczy dla dzieci czy meble. Panowie natomiast chętniej sięgają po sprzęt RTV i AGD, komputery, telefony i samochody. Zakupy robią głównie za pośrednictwem laptopa, komputera stacjonarnego i telefonu.

Allegro, Aliexpress i….reszta świata 

Wśród najbardziej znanych serwisów w e-handlu znalazły się Allegro, OLX (dawna Tablica), Zalando, Ebay i Ceneo. Zdecydowanym liderem jest tu Allegro, które kojarzone jest aż przez 70 % respondentów pozostawiając konkurencję daleko w tyle. Miejsce na podium należy się również serwisowi OLX (32% wskazań), kolejne portale rozpoznawalne są przez odpowiednio 13%, 10% i 9% badanych. Wśród zagranicznych platform związanych z zakupami w internecie największą popularnością cieszy się Aliexpress (26% wskazań), później Ebay (zna go 13% respondentów) i Amazon (12%).

Wszyscy kupują w sieci, ale… nie ja 

Paradoksalnie o stosunku Polaków do zakupów online najwięcej można dowiedzieć się od tych, którzy… ich nie robią. Dlaczego (skoro zakupy w sieci mają tak wiele zalet) wciąż nie wszyscy są do nich przekonani?

Ci, którzy nie robią zakupów przez internet jako powód swojej niechęci wskazują:

  • chęć obejrzenia towaru przed zakupem,
  • obawę o bezpieczeństwo płatności,
  • przyzwyczajenie do zakupów w sklepach stacjonarnych,
  • zbyt wysokie koszty dostawy (i związane z nią obawy),
  • niechęć do oczekiwania na nadejście zamówionego towaru,
  • zbyt skomplikowany proces robienia zakupów,
  • obawy związane z gwarancją produktu kupionego w sieci.

Jako właściciel e-sklepu czy osoba działająca w e-handlu powinieneś zadbać o to aby maksymalnie ułatwić proces zakupów potencjalnym klientom, odpowiadając na ich obawy. Odpowiednie opisy produktów, rozwój bezpiecznych metod płatności czy też wprowadzenie opcji dostawy tego samego dnia, mogą pomóc Ci przyciągnąć nieprzekonanych konsumentów.

Zamiast błądzić – czytaj 

Lektura całego raportu to pozycja obowiązkowa dla marketerów, sprzedawców i dla wszystkich tych, którzy związani są z rynkiem e-commerce. Pozwoli Ci to lepiej poznać konsumentów, ich zwyczaje zakupowe i motywy, którymi kierują się robiąc zakupy. Co daje taka wiedza? Przede wszystkim chroni przed popełnianiem błędów, umożliwia wyeliminowanie tego, co denerwuje użytkownika, ułatwia zaoferowanie mu dokładnie tego, czego szuka. To również ciekawa lektura dla samych konsumentów i sposób, by spojrzeć na siebie oczami innych.

Pobierz pełny raport 

Monika Szweda
Dziennikarka, redaktorka, copywriterka. Jako freelancer współpracuje w zakresie content marketingu zarówno z agencjami reklamowymi, jak i z osobami prywatnymi. Miłośniczka marketingu internetowego, psychologii konsumenta, mediów społecznościowych i słowa pisanego.
Więcej artykułów tego autora