Jak content marketing wpływa na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym?

Jak content marketing wpływa na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym?

Sposobów na zwiększenie sprzedaży w branży e-commerce jest prawdopodobnie tyle, ile opowieści od księżniczki Szeherezady usłyszał jej mąż. Jednym z nich jest content marketing w sklepie internetowym. W przeciwieństwie do arabskich baśni – jak najbardziej prawdziwy i skuteczny.

Czym jest content marketing?

O content marketingu słyszał każdy z nas. Powyższe zdanie to typowy truizm, ale fakty mówią same za siebie. Od co najmniej kilku lat strategie content marketingowe nie schodzą z języków osób odpowiedzialnych za promocję, stanowiąc punkt zapalny do długich, merytorycznych dyskusji.

Content marketing to ogólna nazwa sposobu promocji firmy, polegająca na dostarczaniu odbiorcom odpowiednio przygotowanych treści. Treści (bardzo ważne!) specjalistycznych, odchodzących od czysto sprzedażowej funkcji, które niosą ze sobą konkretną, przydatną konsumentom wiedzę.

Treści takie (np. pod postacią wpisów blogowych, artykułów eksperckich, infografik, podcastów, filmów) mają za zadanie dostarczać odbiorcom konkretnej wiedzy z danej dziedziny, jednocześnie pozycjonując wydającą je markę jako eksperta w swojej dziedzinie.

W związku z powyższym, content marketing w sklepie internetowym to doskonałe narzędzie promocji.

Jak wykorzystać content marketing w sklepie internetowym?

Kiedy idziesz do sklepu, zazwyczaj oczekujesz nie tylko miłej obsługi, ale również fachowej pomocy przy zakupie. Nie dotyczy to może akurat mleka, jajek czy ulubionej marki czekolad, ale już w przypadku sprzętu komputerowego, aparatów fotograficznych czy samochodu chcesz mieć pewność, że dokonujesz właściwego wyboru.

Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji pytasz o pomoc sprzedawcę. Jeśli udzieli Ci fachowej, pełnej odpowiedzi – wiesz, że trafiłeś w odpowiednie miejsce. Podobnie działa content marketing, którego podstawowym zadaniem jest odpowiedź na każde możliwe pytanie, jakie Twój potencjalny klient mógłby Ci zadać.

Wiele działających dziś sklepów internetowych posiada swoje własne blogi, kanały na YouTube i inne miejsca w sieci, w których dzielą się fachową wiedzą. Prowadzący e-sklepy w kategorii Foto pokazują, w jaki sposób robić dobre zdjęcia i który aparat będzie najlepszy do konkretnych zastosowań. Sprzedawcy designerskich elementów wyposażenia wnętrz zademonstrują Ci ciekawe aranżacje pomieszczeń z wykorzystaniem produktów z ich oferty, a sklepy odzieżowe pokażą, w jaki sposób połączyć ze sobą kilka elementów garderoby aby stworzyć z nich zestaw idealny na randkę, do pracy lub na spotkanie z przyjaciółmi.

Możliwości jest o wiele więcej – powyższe przykłady jedynie delikatnie (i to naprawdę delikatnie) zarysowują czubek ogromnej góry lodowej możliwości.

Pozostaje jednak pytanie, czy content marketing aby faktycznie działa? Czy jest tak dobry, jak wszyscy mówią?

Czy content marketing faktycznie działa?

Z pewnością nie uwierzysz mi na słowo. Nie znamy się, nie wiesz kim jestem, prawdopodobnie nigdy nawet się nie spotkamy. Nie masz żadnych przesłanek, aby uwierzyć w słowa obcej osoby, która wypowiada się w internecie. Nawet gdybym był światowej klasy specjalistą w zakresie content marketingu, z pewnością oczekiwałbyś po mojej wypowiedzi większej ilości konkretów, niż stwierdzenie „content marketing naprawdę działa”. Dlatego poniższe zestawienie zalet content marketingu opieram na kilku różnych badaniach przeprowadzonych na całym świecie:

  • 82% konsumentów ma pozytywne odczucia na temat marki po lekturze opublikowanych przez nią treści,
  • 70% konsumentów woli, jeśli marka przedstawiana jest w artykułach a nie w reklamach,
  • również 70% konsumentów bardziej wiąże się z marką za sprawą działań content marketingowych, niż standardowych działań promocyjnych,
  • koszty prowadzenia kampanii content marketingowych są o ok. 62% niższe niż koszty tradycyjnych działań marketingowych,
  • content marketing generuje ok. 3 razy więcej leadów, niż tradycyjne działania marketingowe, wzrost ten jest wolniejszy niż w przypadku standardowych płatnych kampanii reklamowych, jednak cechuje się o wiele większą stabilnością,
  • 60% konsumentów jest zainteresowanych produktem po lekturze poświęconej mu treści,
  • 90% konsumentów uważa, że niestandardowe treści dotyczące produktu są dla nich przydatne,
  • 86% konsumentów jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli ich doświadczenie zakupowe jest pozytywne.

Content marketing w sklepie internetowym daje duże pole do popisu. Dlatego warto wykorzystać go w swoich działaniach aby sprawnie i skutecznie zwiększać sprzedaż oraz rozpoznawalność swojej marki na niezwykle zatłoczonym rynku internetowej sprzedaży.

 

Źródła:

Raport E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska, Gemius 2017
Raport E-commerce standard, Internet Standard 2017
Raport Global Ecommerce Report 2017, Ecommerce Foundation 2017
Raport z badań Demand Metric i Referral Candy
Neil Patel: Comparing the ROI of Content Marketing and Paid Advertising