Logistyka bardziej przyjazna środowisku
W świetle zintensyfikowanych w ostatnim czasie działań proekologicznych i coraz większej świadomości społeczeństwa w tym zakresie, przedsiębiorstwa z różnych branż powinny podjąć odpowiednie działania. Firmy z sektora FMCG i spożywczego powinny dążyć do zmniejszenia odpadów plastikowych a firmy logistyczne – ograniczyć emisje gazów cieplarnianych.
Bardziej ekologiczna działalność firm logistycznych jest szczególnie istotna w związku z intensywnym rozwojem rynku e-commerce. Więcej kupujących online to więcej paczek do doręczenia i więcej kilometrów do przejechania przez kurierów. Niemniej jednak jest wiele sposobów na ograniczenie przez firmy negatywnego wpływu na środowisko. Przyjrzyjmy się kilku z nich.
„Zrównoważone” drogi
Samochody zasilane benzyną i dieslem przez dziesiątki lat były podstawową opcją dostępną na rynku. Teraz natomiast nadszedł czas na samochody elektryczne, hybrydowe i napędzane alternatywnymi paliwami. Te ekologiczne pojazdy mogą skutecznie zmniejszyć ślad węglowy.
Niektóre firmy logistyczne zaobserwowały korzyści płynące z rozszerzenia floty o takie pojazdy. Jedną z nich jest UPS, który posiada coraz więcej samochodów zasilanych alternatywnymi paliwami takimi jak energia elektryczna, gaz ziemny czy propan. Będąc świadomym zostawianego śladu węglowego, UPS zobowiązał się do osiągnięcia celu, aby najpóźniej w 2020 roku, co czwarty kupowany przez firmę nowy pojazd był zasilany paliwem alternatywnym lub wyposażony w zaawansowane technologie.
UPS nie tylko kupuje nowe elektryczne pojazdy, ale także współpracuje z firmą Workhorse Group, Inc. w celu zaprojektowania od podstaw 50 samochodów, które nie będą emitować żadnych spalin. To pierwszy taki przypadek w branży, przełamujący jedną z głównych barier utrudniających wykorzystywanie pojazdów elektrycznych na szerszą skalę. Firma inwestuje również w infrastrukturę ładowania elektrycznych samochodów, by zwiększyć ich efektywność.
W Londynie UPS wdrożył nową technologię ładowania, dzięki której możliwe jest jednoczesne ładowanie całej floty elektrycznych samochodów dostawczych bez potrzeby kosztownej modernizacji sieci energetycznej. Jest to przełom, który nie tylko pozwolił firmie zwiększyć liczbę pojazdów elektrycznych wykonujących operacje w centrum Londynu z 65 do 170 ciężarówek, ale także ograniczyć stosowanie pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi.
Ponadto, UPS z powodzeniem łączy dziś energię ludzką i elektryczną poprzez wprowadzenie pojazdów trójkołowych (konwencjonalnych i wspomaganych elektrycznie Cargo Cruisers i Cyclo Cargos) w Hamburgu i innych europejskich miastach, takich jak Leuven (Belgia), Dublin, Frankfurt, Monachium, Wiedeń i Rzym. Te trójkołowe pojazdy odbierają przesyłki ze specjalnego kontenera lub samochodu kurierskiego zaparkowanego w uprzednio uzgodnionym miejscu, w centralnym punkcie obszaru dostawy. Zastępują one lokalne samochody kurierskie, zmniejszają zagęszczenie ruchu w mieście, a nawet mogą działać w strefach zamkniętych dla ruchu kołowego.
Dobry plan na mniejszą emisję CO2
Każdego dnia kurierzy pokonują tysiące kilometrów i robią setki przystanków na swoich trasach. Odpowiednie zaplanowanie trasy przejazdu, redukujące do minimum niepotrzebne kilometry i emisje CO2 to klucz do sukcesu. Niezastąpione są w tym najnowsze technologie. Jedynym z rozwiązań, które ma znaczący wpływ na działania operacyjne w UPS to System Optymalizacji i Nawigacji Drogowej (On-Road Integrated Optimization and Navigation – ORION), który wykorzystuje ekspansywną tematykę floty i zaawansowane algorytmy gromadzenia i obliczania niezliczonych ilości danych, aby zapewnić optymalne trasy kierowcom UPS. System opiera się na danych map internetowych, które zostały dostosowane do potrzeb UPS, tak by obliczyć odległości i czas dojazdu i zaplanować najbardziej opłacalne trasy. Dzięki 10 tysiącom tras zoptymalizowanych przez ORION UPS oszczędza ponad 1,5 miliona litrów paliwa i zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 14 tysięcy ton.
„Zrównoważone” przesyłki
Duże korporacje działają w skali światowej, by zminimalizować swój wpływ na środowisko naturalne. Jednakże każdy z nas może też łatwo zmienić kilka swoich nawyków, by być bardziej przyjaznym środowisku. Niekoniecznie musi to być tylko systematyczny recycling odpadów, ograniczenie zużycia wody czy korzystanie z transportu publicznego zamiast jazdy samochodem. Wysyłając przesyłki również można działać na rzecz środowiska naturalnego. Przykładowo, UPS oferuje usługę UPS carbon neutral. Wybierając ją, można wesprzeć inicjatywy, które równoważą emisje wywołane przez transport przesyłek na przykład projekty obejmujące zalesianie, redukcję gazu wysypiskowego, oczyszczanie ścieków i redukcję metanu. Firma dba o wszystko, począwszy od obliczania emisji dwutlenku węgla (CO2) po zakup i wycofanie jednostek emisji dwutlenku węgla.
Wspólnie po więcej
Wiele firm realizuje strategie, których jednym z podstawowych założeń jest ochrona środowiska naturalnego. Dla wielu zrównoważony rozwój jest głównym czynnikiem wzrostu. Ograniczają użycie wody, wprowadzają energooszczędne rozwiązania czy też przyjazne środowisku metody produkcji. Oprócz tego niektóre z nich wspierają światowe organizacje środowiskowe, podkreślając swoje zaangażowanie w ochronę środowiska. Taką firmą jest UPS. Misja tych organizacji jest spójna z tą realizowaną przez Fundację UPS i zgodna z głównymi celami zrównoważonego rozwoju w kontekście środowiska, które firma skutecznie realizuje. Polega ona na wypracowaniu światowych standardów, wdrożeniu najlepszych praktyk oraz zaadresowaniu takich kwestii jak odnawialne źródła energii i redukcja emisji gazów cieplarnianych będących wynikiem prowadzonych przez firmę operacji.
Dzisiaj, logistyka staje się coraz bardziej przyjazna środowisku. Zarówno firmy kurierskie, jak i konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu, jaki transport towaru ma na środowisko naturalne i podejmują działania, by poprawić sytuację. Bez względu na sposób – zakup samochodów ekologicznych czy współpraca z organizacjami chroniącymi środowisku – cel jest zawsze ten sam: sprawić, by nasza planeta stała się lepszym miejscem do życia dla nas i przyszłych pokoleń.
UPS jest partnerem merytorycznym sekcji Logistyka i dystrybucja.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!