Smart shopping, czyli inteligentny koszyk zakupowy

Smart shopping, czyli inteligentny koszyk zakupowy

Jeszcze niedawno smart shopping był kojarzony z polowaniem na okazje i korzystaniem z promocyjnych ofert. Jednak wraz z rozwojem nowych technologii, oczekiwania klientów rosną i nie koncentrują się wyłącznie na cenach. Kupując chcemy oszczędzać nie tylko pieniądze, ale przede wszystkim czas. Dzięki innowacjom, nad którymi pracuje m.in. Visa, codzienne zakupy staną się wkrótce łatwiejsze, a wizyta w sklepie – mniej czasochłonna.

Polacy kupują stacjonarnie

Pomimo dynamicznego rozwoju e-handlu, tradycyjne sklepy stacjonarne nadal są najpopularniejszym kanałem sprzedażowym[1]. Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie nic nie zagraża ich wiodącej roli. Jak wynika z badań Planet Retail, w 2022 roku sklepy stacjonarne będą odpowiadać za 75% sprzedaży detalicznej. Polscy konsumenci cenią wygodę, jaką zapewniają zakupy online, ale nadal zależy im na możliwości dostępu do asortymentu, bezpośredniego sprawdzenia jakości produktów na miejscu czy konsultacji z obsługą. Dlatego sprzedawcy dążą do tego, aby wizyta w sklepie stacjonarnym była jak najbardziej przyjazna i komfortowa.

Klient chce oszczędzać czas

Wygodne płatności zbliżeniowe znacznie skróciły czas spędzany w kolejce do kasy i stały się standardem w polskich sklepach. Kolejnym krokiem jest wprowadzanie kas samoobsługowych m.in. w wielu popularnych sieciach handlowych. Sprzedawcy coraz częściej pełnią rolę konsultantów i doradców klienta, a sam proces finalizacji transakcji odbywa się automatycznie, bez ich udziału. Badania potwierdzają, że Polacy lubią innowacje technologiczne, które ułatwiają robienie zakupów i aktywnie z nich korzystają. Pod tym względem znacznie wyprzedzamy europejską średnią. Dziś już co czwarty Polak korzysta z kas samoobsługowych, a co szósty używa skanerów cen.1

Inteligentny koszyk zakupowy

Niektóre sklepy idą o krok dalej i stopniowo wprowadzają rozwiązania, które pozwalają wyeliminować kolejki do kas samoobsługowych. Jednym z nich jest inteligentny koszyk zakupowy, czyli tzw. usługa scan and go. Korzystając z niej, klient na bieżąco skanuje każdy produkt, który wkłada do koszyka lub torby. Następnie podchodzi do dedykowanej kasy i płaci za całość zakupów, bez potrzeby wyjmowania produktów. Z tego rozwiązania już można korzystać w wybranych sieciach handlowych w Polsce

Scan to pay

Visa, we współpracy z partnerami, udoskonaliła usługę inteligentnego koszyka zakupowego. Rozwiązanie scan and pay umożliwia skanowanie produktów i opłacenie ich w jednej, dedykowanej aplikacji mobilnej. Eliminuje to całkowicie konieczność skorzystania z obsługi kasowej. Transakcja realizowana za pośrednictwem smartfona jest wygodna, a dzięki technologii tokenizacji Visa – także bezpieczna.

[1] https://www.pwc.pl/pl/pdf/polacy-na-zakupach-raport-pwc-2018.pdf

VISA jest partnerem merytorycznym sekcji E-Płatności.