E-commerce – czym tak na prawdę jest?

E-commerce – czym tak na prawdę jest?

Handel internetowy z punktu widzenia wielu początkujących przedsiębiorców to wyłącznie zalety. Rozwijająca się branża umożliwia osiąganie atrakcyjnych zarobków i uniezależnienie się od pracy na etacie, a i prowadzenie e-sklepu nie wydaje się specjalnie trudne. Jednak, aby osiągnąć sukces trzeba się dużo nauczyć, a my podpowiadamy od czego zacząć.

E-commerce – co to jest?

Czy zadawałeś sobie kiedyś pytanie „co to znaczy e-commerce”? Odpowiedź wydaje się oczywista – e-commerce to handel elektroniczny, a więc wspomniane już sklepy internetowe. Ale w rzeczywistości branża jest o wiele szersza i obejmuje między innymi internetowe kantory wymiany walut, bankowość elektroniczną, internetowe zakłady bukmacherskie, e-sklepy, ale też portale aukcyjne i całą masę innych form handlu elektronicznego. E-commerce to przede wszystkim handel B2C (Business to Customer), ale też B2B (Business to Business), C2C (Customer to Customer), a nawet C2B (Customer to Business).

E-commerce – jak zacząć?

Wiedząc, co to jest e-commerce warto zastanowić się od czego zacząć swoją przygodę z handlem elektronicznym. Pierwszym krokiem, choć może on wydawać się oczywisty, jest opracowanie strategii działania. Musisz wiedzieć, co i komu chcesz sprzedawać, jaki masz kapitał początkowy i z jakich rozwiązań chcesz skorzystać.

Już na samym początku będziesz miał sporo decyzji do podjęcia. Chcąc stworzyć e-sklep należy wybrać odpowiednią platformę e-commerce z gotowymi rozwiązaniami lub zaprojektować własny sklep od podstaw. W zależności od decyzji, będzie się to wiązało z kosztem od kilkudziesięciu złotych za standardowe rozwiązania, po kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy za sklep „szyty na miarę”.

Trzeba też rozważyć wybór mechanizmów płatności i odpowiedniego operatora płatności internetowych. Nie bez znaczenia jest też wybór form dostarczenia klientom towarów. Bardzo często dobrym krokiem jest prowadzenie działań w różnych miejscach w sieci, takich jak Facebook i inne media społecznościowe, w porównywarkach internetowych takich, jak Ceneo czy też na platformach aukcyjnych takich, jak Allegro.

Tworząc sklep internetowy warto sięgnąć po pomoc specjalistów. Prawnik pomoże stworzyć regulamin sklepu, grafik zaprojektuje ciekawy design sklepu i elementy wizualnej identyfikacji marki, specjalista od UX zadba o funkcjonalność sklepu. Warto też skorzystać z pomocy fotografa, który specjalizuje się w fotografii produktowej i komercyjnej. Nie bez znaczenia jest też optymalizacja sklepu pod kątem SEO. Copywriter stworzy atrakcyjne opisy produktów oraz treści do strony.

Warto też od początku pomyśleć o stworzeniu dobrego CRM, budowaniu bazy klientów, która w przyszłości pomoże prowadzić różnorodne kampanie marketingowe, a do tego nie można zapomnieć o zaimplementowaniu rozwiązań z dziedziny analityki internetowej.

Zalety i wady handlu internetowego

Nie ulega wątpliwości, że handel internetowy to cały szereg korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Dla tych pierwszych najważniejszą zaletą jest bez wątpienia redukcja kosztów. W przeciwieństwie do tradycyjnego handlu, nie jest konieczne prowadzenie punktów sprzedaży detalicznej, zatrudniania dużej liczby pracowników czy utrzymywania dużych magazynów. W e-commerce można na bieżąco aktualizować ofertę i niemal natychmiastowo odpowiadać na potrzeby klientów. W dodatku sklep zarabia 24 godziny na dobę, przez 365 dni w roku.

E-przedsiębiorcy mają też dostęp do ogromnego rynku zbytu i nie są ograniczeni lokalizacją firmy. Oczywiście są też pewne trudności i zagrożenia. E-przedsiębiorcy muszą zapewnić bezpieczeństwo danych i płatności, muszą wypracować zaufanie klientów, muszą zmierzyć się z wieloma problemami logistycznymi.

Konieczne jest też zrozumienie samej specyfiki handlu elektronicznego. Klienci w sieci zachowują się zupełnie inaczej niż korzystając z tradycyjnej formy zakupów, a to wymusza właściwe podejście do sposobu prezentacji oferty, zastosowania odpowiedniej strategii marketingowej, zadbania o pozytywne doświadczenia zakupowe, budowanie pozytywnego wizerunku w sieci etc.

Droga do sukcesu w e-commerce

Mając sklep internetowy, opracowaną strategię działania i wybraną grupę docelową można zacząć pozyskiwać klientów i inwestować w różne formy reklamy internetowej. Już od samego początku należy też monitorować wyniki i śledzić zachowania klientów. To one będą na bieżąco dostarczać bezcennych informacji na temat mocnych i słabych punktów e-sklepu. Ta wiedza pozwala rozwijać sklep i inwestować w najbardziej efektywne rozwiązania.