Ekonomia subskrypcji – czy Polacy wolą korzystać niż posiadać?

Ekonomia subskrypcji – czy Polacy wolą korzystać niż posiadać?

Globalna gospodarka, napędzana przez nowe technologie, zmierza w kierunku w pełni zintegrowanego systemu opierającego się na usługach.

Jak wskazują wyniki badania fundacji Digital Poland, przeprowadzonego przez Instytut Badawczy IQS, ujęte w raporcie Subskrypcje PL 2019, Polska nie zostaje w tyle. Chętnie korzystamy z różnorodnych usług i jesteśmy otwarci na nowoczesne rozwiązania, także w obszarze płatności.

Posiadać czy korzystać?

Model biznesowy XaaS, czyli wszystko jako usługa, rozwija się i zdobywa coraz większą popularność. W tym modelu biznesowym, aby zaspokoić swoje potrzeby, klienci zamiast kupować produkty na własność, wykupują usługę, w ramach której mogą korzystać z tych produktów przez określony czas.

Dystrybucja prowadzona jest najczęściej na zasadach subskrypcji a nasze podejście do współdzielenia zmienia się. Z raportu PWC[1] wynika, że aż 81% respondentów uważa korzystanie z cudzych dóbr i usług za bardziej opłacalne niż posiadanie ich na własność. Równocześnie 43% badanych traktuje posiadanie zasobów jako zbędny ciężar finansowy, a 57% postrzega ideę dostępu do materiałów (np. video) i produktów  jako atrakcyjną alternatywę dla idei posiadania.

Aż 92% Polaków w ostatnim roku korzystało z choć jednej usługi bądź produktu w modelu subskrypcyjnym. Aby zrozumieć, dlaczego ten odsetek jest tak wysoki, warto przyjrzeć się bliżej subskrypcjom samym w sobie. Zgodnie z definicją przedstawioną przez autorów raportu „Handel subskrypcyjny to powtarzalne dostarczanie towarów lub usług na podstawie kontraktu zawieranego pomiędzy sprzedawcą a kupującym, gdzie ten ostatni w sposób powtarzalny (niekoniecznie cykliczny) uiszcza należność za okresowy dostęp do przedmiotu transakcji”. Kategoria ta jest bardzo pojemna i obejmuje zarówno usługi powszechne, takie jak: płatność za prąd, telewizję kablową czy telefon, jak i rozwijające się, takie jak oprogramowanie, VOD, wypożyczanie samochodów, rowerów czy hulajnóg na minuty, aż po usługi wschodzące, takie jak pakiety edukacyjne.

Wygoda i cena najważniejsze

Oczekiwania konsumentów względem subskrypcji są jasne:

  • mają dawać poczucie kontroli nad wydatkami – dzięki odpowiednim narzędziom do monitorowania zobowiązań;
  • być elastyczne – umożliwiać łatwe przechodzenie między różnymi pakietami, zarówno do opcji wyższych – droższych, jak i niższych – tańszych, a także dawać możliwość łatwej zmiany wybranej metody płatności i bezproblemowej rezygnacji z usługi;
  • być wygodne – wszelkie elementy związane z wysokością opłat, przedstawieniem danych abonamentowych czy terminów związanych z umową powinny być przedstawiane w klarowny i automatyczny sposób;
  • być bezpieczne – pod kątem płatności.

Polscy użytkownicy polubili ten styl korzystania z usług i towarów, głównie ze względu na wygodę korzystania (80% wskazań). Nie bez znaczenia jest też cena (62% respondentów uznaje ją za istotny czynnik), znacznie niższa niż w przypadku konieczności zakupienia produktów na własność. W przypadku niektórych rozwiązań online, takich jak oprogramowanie np. do tworzenia grafiki, istotne jest również budowanie globalnej społeczności, która daje możliwość dzielenia się efektami swojej pracy, współpracy i dyskusji z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.

Choć respondenci widzą wiele korzyści subskrypcji, jak wynika z raportu Subskrypcje PL 2019 ten model jest najbardziej popularny wśród konsumentów w wieku 25-34 lat, którzy subskrypcyjnie wydają najwięcej pieniędzy i wybierają najbogatszy koszyk usług. Zarówno oni jak i najmłodsi respondenci w wieku 18-24, którzy z kolei odznaczają się najlepszą znajomością ofert subskrypcyjnych, stawiają na wygodę i częściej niż inni wybierają automatyczne płatności kartowe. Według autorów badania grupa obecnych 18-34 latków w przyszłości będzie odpowiedzialna za boom subskrypcyjne, którego rozwój przyśpieszy to, że będą dysponować coraz to większymi środkami.

[1] https://www.pwc.pl/pl/pdf/ekonomia-wspoldzielenia-1-raport-pwc.pdf


Promuj biznes na łamach Komerso.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu


Reklama

Niech Cię widzą w sieci! - Grzegorz Miłkowski

Ekonomia subskrypcji – czy Polacy wolą korzystać niż posiadać?

Send this to a friend