Jak firma kurierska może odpowiedzieć na potrzeby sklepów internetowych z sektora premium?
W Polsce przybywa potencjalnych nabywców towarów luksusowych. W 2017 roku w Polsce mieszkało 1,2 miliona osób zamożnych – to o 15% więcej niż w poprzednim roku.[1] Nastąpił duży wzrost zainteresowania towarami luksusowymi szczególnie wśród Millenialsów.
Szukają oni często inspiracji zakupowych w social mediach, najczęściej na Instagramie. Poszukują towarów ekstrawaganckich, stylowych i spersonalizowanych.
Coraz więcej towarów luksusowych
Rynek e-commerce podąża za tą potrzebą i coraz więcej jest w sieci sklepów sprzedających towary luksusowe. Znane marki premium również otwierają się na dodatkowy kanał sprzedaży, jakim jest handel elektroniczny. Wartość rynku towarów o unikalnym charakterze lub po prostu z wysoką ceną wzrosła w 2018 roku o 13,8 % w porównaniu do poprzedniego roku.[2]
Dostawa a doświadczenia konsumenckie
Konsumenci, przyzwyczajeni do doskonałego doświadczenia zakupowego i pozakupowego offline, przenoszą te oczekiwania również do Internetu. Firma kurierska może pomóc sprzedającemu zbudować jak najlepsze doświadczenie konsumenckie. Wszystko zaczyna się od momentu, w którym kupujący dokonuje wyboru formy dostawy.
Jeśli kupuje towar z sektora premium, oznacza to, że taką formę dostawy również należy zaproponować. Kurier express, z szybką dostawą, a nawet doręczeniem do drzwi o konkretnej godzinie będzie tu interesującym rozwiązaniem. Jednak ważne jest, aby konsument miał wybór i mógł również wybrać inną formę doręczenia, np. do punktu odbioru. Według badania UPS Europe Pulse of the Online Shopper™ z 2017 roku, aż 61% konsumentów kupujących przez internet przyznaje, że oferowana liczba opcji wysyłki jest ważna podczas poszukiwania i wyboru towarów online.
Bezpieczeństwo przesyłki
Dla kupujących towary luksusowe bardzo ważne jest bezpieczeństwo ich paczki. Dlatego przejrzysty monitoring przesyłki to podstawa. Powiadomienia powinny być wysyłane w czasie rzeczywistym i dawać klientowi możliwość zarządzania swoją przesyłką.
Zmiana planów? Żaden problem, paczkę można odebrać w pobliskim punkcie odbioru przesyłek lub zmienić adres dostawy – to plany adresata są tu na pierwszym miejscu. Aby zwiększyć bezpieczeństwo podczas odbioru towaru z punktu, można dodatkowo powiązać z paczką kod PIN, który odbiorca musi podać odbierając towar.
A co w przypadku, jeśli towar jest wyjątkowo cenny, i chcemy mieć pewność, że paczka trafi wyłącznie pod wskazany adres? Na tę potrzebę również należy odpowiedzieć i dać możliwość wykluczenia przeadresowania paczki czy też przekierowania jej do punktu odbioru – wtedy towar trafi wprost do adresata.
Kontakt z klientem i personalizacja
Personalizacja towaru jest bardzo ważna dla konsumentów kupujących towary luksusowe. Warto pomyśleć o niej w kontekście powiadomień. W treści SMSa lub maila może pojawić się nazwa marki, którą zamówił klient. Wtedy ma on pewność, że wiadomość dotyczy właśnie jego zamówienia i nie zostanie ona potraktowana jako SPAM
Kolejnymi przykładami personalizacji może być logo sklepu internetowego na opakowaniu czy etykiecie przewozowej. Na etykiecie dodatkowo można umieścić kod rabatowy, który klient wykorzysta podczas kolejnych zakupów. Opakowanie z logo sklepu internetowego zapewnione przez przewoźnika, to nie tylko marketing, ale również bezpieczeństwo paczki oraz pewność, że markowa suknia czy garnitur trafią do odbiorcy bez zagnieceń.
Kluczowy jest moment, w którym kurier doręcza paczkę. To właśnie on jest fizycznym pośrednikiem między sklepem internetowym a konsumentem. Nie bez znaczenia jest wygląd tego kuriera. Jeśli kurier doręczający zakupy będzie wyglądał niechlujnie a paczka będzie wygnieciona – cały czar luksusowych zakupów po prostu pryśnie.
Bardzo duże znaczenie dla konsumenta towarów luksusowych ma marka. Warto pomyśleć o tym wybierając przewoźnika, który doręcza taki towar i zadbać o to, żeby to była wiodąca marka logistyczna.
[1] KPMG Rynek Dóbr Luksusowych w Polsce 2018
[2] KPMG Rynek Dóbr Luksusowych w Polsce 2018
UPS jest partnerem merytorycznym sekcji Logistyka i dystrybucja.
Promuj biznes na łamach Komerso.pl!