Nowoczesne rozwiązania w branży handlowej

Nowoczesne rozwiązania w branży handlowej

Jeszcze szybsze, wygodniejsze, mobilne i samoobsługowe – takie będą zakupy przyszłości. Nowe rozwiązania, które być może na dobre zagoszczą w naszym życiu już w ciągu najbliższych lat, testuje i doskonali Visa wraz z partnerami w swoim centrum innowacji w Berlinie. Wszystkie innowacje mają stanowić odpowiedź na dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów, w centrum których leży przede wszystkim brak czasu.

Być może już w niedalekiej przyszłości nie będziemy musieli się martwić kolejkami w sklepach, a zamówione wcześniej i opłacone zakupy czekać będą na nas w ściśle wyznaczonym miejscu znajdującym się na naszej trasie przejazdu np. z pracy do domu. Wszystko to będzie możliwe dzięki mobilnym aplikacjom transportowym, które pokażą nam gdzie na naszej trasie znajdują się poszczególne sklepy i jednocześnie umożliwią zamówienie wybranych produktów wraz z określeniem miejsca i sposobu ich odbioru. Gdy tylko zamówienie zostanie zrealizowane, otrzymamy powiadomienie push w aplikacji mobilnej, a towar oczekiwać będzie na nas tradycyjnie w sklepie lub w specjalnym punkcie odbioru, paczkomacie, który otworzymy za pomocą swojej karty lub komórki.

Innym pośrednim rozwiązaniem jest usługa skan and pay, która sprawia, że robienie zakupów staje się łatwiejsze i znacznie wygodniejsze. Po wejściu do sklepu wystarczy zeskanować kody wybranych produktów i zapłacić za nie w dedykowanej aplikacji. Dzięki temu omijamy kolejki do kasy, a cały proces trwa dużo szybciej niż tradycyjne zakupy.

Nowe oblicze sklepów

Zmiany dotyczą nie tylko sposobów robienia zakupów czy płatności, ale także wyglądu sklepów stacjonarnych, które będą przede wszystkim mniejsze i nie przepełnione asortymentem, przypominając dzisiejsze showroomy. Na regałach zostaną wystawione tylko wybrane asortymenty, a wybór produktów będzie odbywał się poprzez okulary VR, bądź na ekranach multimedialnych, poprzez kliknięcie „zamów”. Klienci nie będą musieli się obawiać stania w kolejkach, bo zamówiony w ten sposób towar zostanie automatycznie opłacony kartą i wysłany na podany adres.

W sklepach pojawią się także ekrany dotykowe, które pomogą wybrać dodatki do stroju, ale również i odpowiedni kolor szminki czy podkładu. Wraz z multimedialnymi pomocnikami zakupów będą pełnić funkcję „osobistego stylisty”, gdyż po zeskanowaniu danego produktu nie tylko pokażą nam najistotniejsze informacje o towarze, ale także dobiorą inne artykuły, idealnie komponujące się z naszym wyborem, umożliwią zrobienie zdjęć i tym samym porównanie różnych produktów na sobie, ułatwiając podjęcie decyzji o zakupie.

Preferencje zakupowe klientów będą znane dzięki smartfonom czy bramkom biometrycznym, które informować będą obsługę sklepu o historii odwiedzin i zakupów. To z kolei pozwoli jeszcze trafniej dobierać produkty, które z dużym prawdopodobieństwem spodobają się klientom.

Płatności w tle

Charakterystyczną cechą zakupów przyszłości będzie wysoki stopień automatyzacji procesu płatności. Dzięki automatycznemu pobieraniu należności z karty klient nie będzie tracił czasu na stanie w kolejkach do kasy. Płatności za zakupy odbywać się będą niemalże w tle. Równocześnie towary będą zabezpieczone mikroczujnikami, co uniemożliwi nadużycia. Na przykład podczas zakupów w modelu click and collect, który zakłada samodzielny zakup towarów przez klientów poprzez zeskanowanie kodów QR, gdy opłata nie zostanie uiszczona, czujniki nie pozwolą zdjąć blokady geolokalizacyjnej i tym samym uruchomią alarm przy wyjściu ze sklepu.

W kwestii płatności cyfrowych z pewnością zaskoczy nas jeszcze niejedno. Już teraz możemy płacić za zakupy zbliżeniowo smartfonem czy urządzeniami ubieralnymi, np. zegarkami, opaskami, a w niektórych krajach nawet biżuterią. Rozwój Internetu Rzeczy (IoT) stymuluje prace nad opracowaniem możliwości płacenia z wykorzystaniem np. samochodów czy lodówek. Te innowacyjne formy płatności stanowią dopiero przedsmak tego, co czeka na w ciągu najbliższej dekady.

VISA jest partnerem merytorycznym sekcji E-Płatności.